Hoe belangrijk technologie ook is voor recruitment, het proces moet mensgericht zijn, stelt een nieuw rapport van de Josh Bersin Company.
‘Als je de juiste mensen hebt, wordt alles beter’
Elke paar maanden vindt dezelfde discussie plaats. Zullen recruiters uiteindelijk worden vervangen door de technologie die hun werk gemakkelijker maakt? Het korte antwoord is tot nu toe óók altijd hetzelfde geweest: nee. “In de kern is recruitment altijd een people-to-people business geweest”, stelt een nieuw Bersin-rapport. “Helaas betekent dit dat we nu een enorm tekort aan recruiters hebben. Ons onderzoek toont aan dat het opleiden en bijscholen van recruiters een van de meest cruciale investeringsgebieden is.”
“In de kern is recruitment een mensen-tot-mens business.”
Bovendien blijkt uit het Bersin-onderzoek dat bedrijven met een ‘mensgerichte’ TA-capaciteit het gemiddeld veel beter doen dan andere. “Ze passen zich beter aan, zijn winstgevender, innovatiever en hun klanten zijn tevredener. Ze hebben bovendien een hogere betrokkenheid en retentie van medewerkers. Kortom: als je de juiste mensen hebt, wordt al het andere beter.”
‘AI-aangezet zoeken staat nog in de kinderschoenen’
Het onderzoek van Bersin, dat in totaal 100 verschillende wervingstools observeerde, waarschuwt voor de enorme hoeveelheid technologie in het wervingsproces, dat soms alleen maar meer complicaties kan veroorzaken. “We hebben leveranciers van assessments, sourcing, kandidatenmarketing, sollicitatiegesprekken, tracking, planning en analyse gevolgd. Innovatie op dat vlak blijft snel groeien. Wanneer we daarna nog de slag slaan naar een skills-based talensysteem, dan begint recruitment steeds meer te lijken op een soort AI-aangezet proces. Maar dat idee lijkt echt nog in de kinderschoenen te staan.”
‘Technologie kan de pijplijn van talent versterken’
Ondanks de noodzaak van een meer mensgericht proces voor het werven van talent, ziet het Bersin-rapport verschillende voordelen voor het toepassen van recruitmenttechnologie. Het moet echter vooral worden gebruikt voor het creëren van betere ervaringen aan de kant van de kandidaat. “Ons onderzoek toont aan dat virtuele wervingstools, automatisering, talentintelligentieplatforms en zelfs AI en chatbots allemaal een belangrijke impact hebben. Op bijvoorbeeld je vermogen om goede kandidaten aan te nemen en te behouden — of om een hoogwaardige talentenpijplijn neer te zetten.”
Bedrijven die digitale wervingsoplossingen gebruiken maken gemiddeld twee keer zoveel kans om het juiste talent aan te trekken.
Het rapport stelt dat bedrijven die AI inzetten tijdens hun wervingsprocessen, vier keer meer kans hebben op een sterke kandidatenpijplijn. Bovendien hebben bedrijven die digitale wervingsoplossingen gebruiken, zoals online assessments of virtuele interviewplatforms, maken gemiddeld twee keer zoveel kans om het juiste talent aan te trekken, zo blijkt uit het onderzoek.
Leren van de eenvoud van L’Oréal en McDonald’s
De technologie moet bovenal het wervingsproces eenvoudig, gebruiksvriendelijk en intuïtief maken, zo stelt het rapport. Het onderzoek noemt L’Oréal en McDonald’s als twee bedrijven om van te leren. “Bij L’Oréal is het wervingsplatform zó gebruiksvriendelijk dat veel recruiters nu experts zijn in data-analyse, waarbij ze regelmatig gebruik maken van diversiteitsstatistieken om de wervingsbenaderingen proactief aan te passen en te corrigeren.”
“Bij L’Oréal is het wervingsplatform zó gebruiksvriendelijk dat veel recruiters nu experts zijn in data-analyse
Bij McDonald’s is het grootschalige wervingsplatform bijna op maat gemaakt voor degenen die de service uiteindelijk gebruiken: eigenaar-operators die multitasken als recruiters voor hun eigen restaurant. Omdat degene die het product uiteindelijk moest gebruiken advies gaf bij de creatie ervan, werd het de eerste stap om ervoor te zorgen dat de technologie daadwerkelijk aan de specifieke behoeften voldeed. “Daardoor hebben ze de tool helemaal omarmd”, concludeert het rapport.