Candidate Experience Analytics Platform dat de stem van de kandidaat omzet in insights om mee te kunnen verbeteren teneinde succesvoller te recruiten. Lees over de recruitment tool van Starred die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2022.
Recruitment tooling van Starred
Omschrijving van de tooling
Kandidatenervaring in recruitment is een black box, terwijl kandidaten (zeker de afgewezen) een goudmijn van relevante informatie zijn. Informatie (data) op basis waarvan organisaties hun ‘applicant journey’ kunnen optimaliseren (processen, technologieën, mensen (recruiters, hiring manager, interviewers)), hun reputatie onder controle kunnen krijgen en tenslotte hun omzet kunnen beschermen tegen een slechte kandidaat-ervaring (kandidaten zijn vaak ook klanten). Starred zorgt dat candidate experience geautomatiseerd en geïntegreerd met het ATS wordt gemeten en in kaart wordt gebracht. Starred gebruikers krijgen benchmark data en (vanaf nu) sterk verbeterde analytics en data visualisatie (powered by Looker) embedded in hun Starred account. Starred biedt klanten sterke features, een in recruitment gespecialiseerd Customer Success team (gebruikmakend van customer maturity model) en een veilig en compliant platform.
De belangrijkste features zijn:
- Engaging feedback uitnodigingen die zorgen voor een hoge response rate.
- Template gallery met best in class surveys, die aanpasbaar zijn en ‘on brand’.
- Notificaties bij lage scores, zodat direct kan worden gehandeld voordat kandidaten hun slechte ervaring delen op social media (bijv. Glassdoor).
- ‘No code’ integraties met Greenhouse, Lever, SmartRecruiters, Workable, Recruitee en Workday. API integraties mogelijk met elk andere ATS.
- Rijke analytics en data visualisatie door embedded BI van Looker (NIEUW).
- Een Priority Matrix die predictive inzicht geeft in welk onderwerp de hoogste prioriteit heeft om aan te pakken.
- Rijke benchmark data met cNPS in elke fase van de application journey, te filteren op regio, organisatiegrootte en industrie.
- Aanvullende modules zoals, D&I dashboard gericht op demographic data zoals die door onze Amerikaanse klanten wordt verzameld van sollicitanten, internal partnership om de samenwerking tussen recruitment en de organisatie te evalueren, onboarding en Quality of Hire evaluatie.
Welk probleem lost de tool op?
Het probleem dat wordt opgelost is het gebrek aan structurele en gescructureerde inzichten in de kandidaatervaring. Starred stelt organisaties is staat om op een data-gedreven manier hun applicant journey te optimaliseren. Want, zoals de uitspraak is: “you can’t improve what you don’t measure”.
Hoe werkt de tool?
De gebruiker definieert ‘workflows’ (business rules) die aangeven wanneer, welke survey, aan wie moet worden gestuurd. Dus bijvoorbeeld wanneer een kandidaat is afgewezen na een interviewronde wordt (met een vertraging van enkele dagen) het specifieke survey ‘rejected after interview’ gestuurd namens de Head of Recruitment. Dat gebeurt vervolgens geheel geautomatiseerd met triggers vanuit het ATS. Er worden gegevens uit het ATS gehaald om op te kunnen filteren in de data dashboards. Recruiters krijgen notificaties van feedback, elke maand een ‘digest’ in hun mail en altijd toegang tot hun dashboards. TA Operations en TA Analysts krijgen nog diepere inzichten en kunnen desgewenst met een Data API ook data leiden naar een intern BI platform waarop die gecombineerd kunnen worden met data uit andere bronnen.
De kandidaat krijgt te gelegenheid om feedback te geven aan het einde van de procedure. Daar is veel belangstelling voor. Gemiddeld 1 op de 3 kandidaten geeft daadwerkelijk feedback.
Wat levert gebruik van de tooling op?
De klant kan op een data-gedreven manier de applicant journey verbeteren. Dat kan ‘m zitten in processen of technologieën (de tech stack) verbeteren, maar ook mensen coachen (recruiters, interviewers, hiring managers). Ten tweede kan de klant haar reputatie als potentiële werkgever onder controle te krijgen door problemen op te lossen die respondenten aangeven te hebben, waarmee slechte scores op bijvoorbeeld Glassdoor worden voorkomen. Tenslotte wordt de omzet beschermd als de candidate experience wordt verbeterd bij klanten waar kandidaten ook vaak klant zijn. Denk aan retail (Rituals, VidaXL), telecom (VodafoneZiggo), maar waarom niet ook bij B-to-B zoals PwC of Deloitte.
Voor de kandidaat biedt het de mogelijkheid om ‘terug te praten’ nadat zij veel tijd en moeite hebben gestoken in hun sollicitatie.
Over de hele linie levert het aandacht voor candidate experience op wanneer recruitment meer oor heeft voor de ‘voice of the candidate’, in deze arbeidsmarkt zeer belangrijk!
Waarom moet deze tooling een Recruitment Tech Award winnen?
Starred is een startup van Nederlandse bodem die een categorie op de kaart heeft gezet en daarmee de wereld verovert. Starred heeft de missie ‘to make the voice of the candidate heard in recruitment’ en die missie wordt op steeds grotere schaal gerealiseerd. Met de laatste verbetering van onze embedded BI oplossing (Looker) gaat de ontwikkeling van inzichten voor nog meer versnelling zorgen. Een keuze voor Starred is een keuze voor meer aandacht voor candidate experience, in ieders belang!