Een nieuwe integratie om de beste match tussen kandidaat en bedrijf te maken en contact te leggen via een geautomatiseerd WhatsApp Bericht.
Case van Regiodienst/Jobdigger
Omschrijving van de case
Regiodienst draait al 12 jaar mee in de wereld van werving en selectie en helpt kandidaten aan hun droombaan in de techniek. De inmiddels uitgebreide database wekte bij Regiodienst de behoefte om het wervingsproces te verder te automatiseren en zo meer kandidaten te helpen. Regiodienst kwam uit bij een nieuwe integratie van De Virtual Sales Recruiter en Joboti binnen hun ATS Carerix. Met deze integratie maakt Regiodienst automatisch de beste match tussen kandidaat en bedrijf én legt vervolgens het eerste contact met de kandidaat via een geautomatiseerd WhatsApp bericht. Hiermee zet het bemiddelingsbureau een nieuwe standaard als het gaat om het slim inzetten van data en automatisering tijdens het wervingsproces.
De integratie bestaat uit twee stappen. De eerste stap is het vinden van geschikte vacatures voor kandidaten: het maken van de match. Met de inzet van De Virtual Sales Recruiter (VSR) besparen recruiters hier meteen een hoop tijd. De VSR helpt recruiters om binnen hun ATS snel en efficiënt matches te vinden, waarbij ze toegang hebben tot zowel interne- als externe kandidaat- en vacaturebronnen en daarmee nieuwe kansen en mogelijkheden kunnen verkennen. De matchingmogelijkheden van theMatchBox en de arbeidsmarkt- en vacaturedata van Jobdigger zorgen samen voor optimaal inzicht in de arbeidsmarkt.
Als De VSR een geschikte match heeft gemaakt, is de tweede stap om op het juiste moment contact te leggen met de kandidaat; een doorgaans tijdrovende klus. Hier komt de chatservice van Joboti om de hoek kijken. Met volledig geautomatiseerde gesprekken via Whatsapp wordt het makkelijker om kandidaten te bereiken én zij beslissen zelf op welk moment ze het bericht lezen en beantwoorden.
Met de automatiseringen wordt het vak veel persoonlijker. Regiodienst kan kandidaten veel sneller helpen en meer tijd investeren in het persoonlijke gesprek. Bovendien is het voor de kandidaat makkelijker en laagdrempeliger. Zij kunnen vacatures bekijken en reageren op een gewenst moment.
Welke tooling is gebruikt in de case?
De Virtual Sales Recruiter van Jobdigger en theMatchbox: maakt sneller en efficiënter een match tussen organisatie en kandidaat binnen het ATS waarbij de arbeidsmarktdata van Jobdigger en de matchingtechnieken van theMatchbox zijn geïntegreerd.
Joboti: Efficiënte geautomatiseerde Whatsapp berichtgeving van recruiter naar kandidaat.
Carerix: ATS systeem dat het gehele proces van werving & selectie, uitzenden en detachering ondersteunt, vanuit een systeem.
Welk probleem is (deels) opgelost met de tool(ing)?
Meer inzicht in de arbeidsmarkt en inefficiënte communicatie en tijdverspilling voor zowel recruiter als kandidaat. Dankzij deze integratie kunnen kandidaten sneller en beter gematcht worden en wordt communicatie effectiever en persoonlijker.
Wat was het resultaat van de case?
De integratie levert voornamelijk tijdwinst op. Afgelopen maart is Regiodienst gestart met de integratie en gebruikt deze tot op heden nog steeds. Door beter en sneller de match te kunnen maken tussen kandidaat en bedrijf heeft Regiodienst al een aantal kandidaten kunnen voorzien van hun droombaan. Ook heeft de integratie meerdere gesprekken tussen organisatie en kandidaat opgeleverd. Deze plaatsingen en gesprekken waren onder andere bij bedrijven waar Regiodienst nog geen goed contact mee had of nog niet in hun eigen database voorkwamen. Hierdoor wordt het salesproces sneller en efficiënter doordat je veel gerichter kan matchen. Bijkomend voordeel is dat je bij gebruik van deze integratie binnen je eigen interface blijft. Ook dat levert een tijdswinst op.
De toepassing met Joboti heeft meerdere telefonisch interviews opgeleverd waar ook gesprekken bij klanten uit zijn voortgekomen. Door het gebruik van Joboti bij een slimme selectie van 100 kandidaten is Regiodienst in een korte tijd in contact gekomen met relevante kandidaten in de Elektrotechniek. Hieruit zijn vervolgens automatisch zes gesprekken voortgekomen die de volgende ochtend als bel-afspraken in de agenda waren gepland. Deze manier van werken levert extra tijd op en maakt dat afspraken op een efficiëntere manier worden gemaakt.
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
Deze case moet in onze ogen een Recruitment Tech Award winnen omdat bemiddelaars met deze integratie kandidaten zeer goed kunnen helpen bij het vinden van hun droombaan. En dat is waar je als bemiddelaar voor gaat. Bij deze case is dat voor kandidaten met een droombaan in de techniek, maar deze integratie is uiteraard ook toepasbaar in allerlei andere sectoren. Het draait bij de integratie van de verschillende systemen uiteindelijk allemaal om de kandidaat zo goed mogelijk te helpen. Door tijd te kunnen besparen in de contactfase van het recruitmentproces door met inzichten in de arbeidsmarkt, matchingtools en moderne contactvormen te werk te gaan, heeft de recruiter in de vervolgfase veel meer tijd om de persoon achter het cv te leren kennen.
Daarnaast is de integratie van deze drie systemen een unieke integratie die nog niet veel bemiddelaars gebruiken. Regiodienst zet daarmee een nieuwe standaard als het gaat om recruitment automation en de datagedreven aanpak.
Credits case
Adelbert Smal – partner bij Jobdigger en initiatiefnemer van De Virtual Sales Recruiter (Jobdigger is tevens inzender van deze case).
Nelson Jonker – partner bij Regiodienst.
Jan Govaerts – partner bij theMatchbox en initiatiefnemer van De Virtual Sales Recruiter.
Roderik Visser – Senior Success Manager bij Carerix.