HuisartsenHulp werft ondanks de huidige krapte grote aantallen kandidaten m.b.v. een eigen werkplatform en een laagdrempelige online onboarding.
Case van HuisartsenHulp
Omschrijving van de case
HuisartsenHulp (HH) heeft sinds de oprichting in 2009 de ontwikkeling van een eigen werkplatform als core-business gezien om te kunnen blijven groeien. Het vrijwel volledig automatiseren van processen en het direct experimenteren met nieuwe functionaliteiten heeft ervoor gezorgd dat HH marktleider is geworden in de zorg-niche waarin HH opereert. Een van de belangrijkste pijlers van HH-APP is de open online aanmelding van potentiële kandidaten/klanten die direct na aanmelding toegang krijgen tot het aanbod van opdrachten/kandidaten. Daarnaast vormen slimme automatische matching, koppeling met externe systemen en data-driven decision making de kern van HH-APP.
HH is voornamelijk actief in het bemiddelen van medisch studenten en gediplomeerde doktersassistenten voor losse diensten (shifts/gigs) bij klanten door heel Nederland. Hierbij gaat het om losse opdrachten van soms enkele uren die op zeer korte termijn worden aangevraagd. De kandidatenpool kent een grote doorloopsnelheid doordat kandidaten vaak maar kort beschikbaar zijn om te werken. Het is dus van groot belang dat de pool continue aangevuld wordt. Dit is gerealiseerd door de drempel voor nieuwe kandidaten om zich aan te melden bij HH APP zeer laag te leggen, de online onboarding van kandidaten te koppelen aan online marketing activiteiten en te zorgen dat nieuwe kandidaten direct na aanmelding actief kunnen reageren op werk zonder dat het profiel is voltooid. Hiermee wordt een pool gecreëerd die zelf reageert op het aanbod van werk waarbij het platform de intercedenten maximaal ondersteunt om de juiste persoon bij de juiste dienst in te plannen. Het contracteren en het verwerken van gedeclareerde uren vindt volledig plaats binnen HH-APP waardoor intercedenten zich kunnen richten op relatiemanagement.
Sinds de herontwikkeling van HH-APP eind 2018 is de pool jaarlijks bijna verdubbeld en 2022 belooft het beste jaar ooit te worden ondanks de huidige krapte op de arbeidsmarkt.
Welke tooling is gebruikt in de case?
HuisartsenHulp APP, een zelf ontwikkeld hybride werkplatform waarop intercedenten, klanten en kandidaten actief zijn. Online marketing via Google/Bing/Facebook/LinkedIn/Instagram/Indeed/Youlinq (betaald & organisch), deels gekoppeld via API. Hootsuite, Canva, Mailjet, Whatsapp & pushberichten (HH mobiele APP) worden gebruikt voor de communicatie. Onboarding & contractering binnen HH-APP, via API direct gekoppeld met CheckedID (ID Check) en Easyflex. API koppeling met Exact/Visionplanner
Welk probleem is (deels) opgelost met de tool(ing)?
Het werven, activeren en behouden van een grote pool van kandidaten alsmede het managen van grote hoeveelheden losse diensten zonder dat hier een grote kantoororganisatie voor nodig is.
Wat was het resultaat van de case?
In het jaar waarin de krapte op de arbeidsmarkt (en met name in de zorg) in cijfers zichtbaar wordt draait HuisartsenHulp waarschijnlijk het sterkste jaar sinds de oprichting in 2009. De genoemde aantallen en percentages zouden niet mogelijk zijn zonder het werkplatform m.u.v. het fors uitbreiden van de kantoororganisatie.
Met betrekking tot nieuwe kandidaat-aanmeldingen op het platform kunnen we de volgende groeicijfers noteren t.o.v. dezelfde periode in het jaar ervoor.
Q3 2022 – 751 (+12% en het kwartaal is nog niet afgelopen)
Q2 2022 – 874 (+41%)
Q1 2022 – 519 (+24%)
Q3 2021 – 804 (-14%)
Hierbij moet opgemerkt worden dat Q3 2021 een uitzonderlijk goed kwartaal was doordat de GGD’s (die onze belangrijke kandidaat-doelgroepen inzetten) aan het afschalen waren. Totaal kandidaten = 11.279 d.d. 7-sep
Als we kijken naar het aantal geboekte uren is ook hier de groei zichtbaar ten opzicht van dezelfde periode in het jaar ervoor.
Q3 2022, 57.675 uren (+9% en kwartaal is nog niet afgelopen)
Q2 2022 48.354 uren (+14%)
Q1 2022 46.332 uren (+21%)
Q4 2021 54.165 uren (+2%)
Daarnaast sturen we sinds enige tijd op de conversie van nieuwe kandidaat-aanmeldingen naar een eerste boeking bij klanten. Helaas hebben wij deze nog niet uitgezet ten opzicht van de maand/het kwartaal waarin een kandidaat zich aanmeldt maar de totalen zijn in de huidige tijd opvallend te noemen.
Q3 2022 – 151 nwe. kandidaten voor het 1st geplaatst
Q2 2022 – 162 “.”
Q1 2022 – 128
Q4 2022 – 181
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
Het ontwikkelen en toepassen van (maatwerk) software is door HuisartsenHulp altijd gezien als core-business om te kunnen groeien in de concurrerende markt van personeelsbemiddelaars. De visie waarin zowel kandidaten als klanten zichzelf kunnen aanmelden op een online platform stamt al sinds de oprichting in 2009. Deze visie was destijds, en is nog steeds, niet te realiseren met behulp van commerciële software van derden. Daarbij ziet HuisartsenHulp dat het bemiddelen van losse diensten op deze schaal wordt over het algemeen niet gedaan door concullega’s vanwege de hoge complexiteit terwijl met HH-APP er nog altijd groei wordt bewerkstelligd.
Waar automatisering anno 2022 wordt genoemd als dé oplossing voor de huidige krapte op de arbeidsmarkt stellen wij dat HuisartsenHulp hierin al jaren voorloopt. Daarnaast zien wij onze case bevestigd door de opkomst van grote werkplatformen zoals Temper die op de lange termijn een bedreiging vormen voor traditionele personeelsbemiddelaars.
Credits case
HuisartsenHulp-APP is het resultaat van de samenwerking tussen Brian Hickey & Midas Buddemeijer (oprichters/directie van HuisartsenHulp). Gezamenlijk hebben zij de bovengenoemde visie vorm gegeven en de eerste versie(s) zelf geprogrammeerd. De (her-) ontwikkeling is sinds 2016 in handen van Ruben Seyferth (developer/eigenaar) van Wipkip Interactive. Verder dragen de klanten, kandidaten en kantoormedewerkers van HuisartsenHulp actief bij aan het verder vormgeven van het platform alsmede onze partners Arsenaal Backoffice Solutions en CheckedID.
HuisartsenHulp-APP is tot stand gekomen zonder betekenisvolle inhuur van consultants en softwarepartijen m.u.v. Wipkip Interactive.