In een poging de zoekervaring voor vacatures te verbeteren, ondergaat Google for Jobs een aantal veranderingen. Vanaf 1 oktober worden er nieuwe redactionele richtlijnen van kracht – en misschien nog belangrijker: de optie voor vacatures om een ‘direct solliciteren’-knop aan te bieden.
Google for Jobs
Google for Jobs is al sinds mei 2017 live in Amerika. Google gebruikt microdata om vacatures van diverse bronnen bovenaan Google weer te geven. Hierdoor wordt het vooral voor werkzoekenden makkelijker en efficiënter om de juiste vacatures te vinden. Google for Jobs plaatst zelf geen vacatures, deze komen van externe websites, en worden door Google for Jobs getoond in de zoekresultaten widget voor vacatures. Het is een plek waar kandidaten snel en overzichtelijk alle relevante vacatures kunnen vinden. De widget wordt geplaatst tussen de gesponsorde en de organische zoekresultaten. Deze prominente plek is reden genoeg om met jouw vacatures op Google for Jobs te willen staan. Eén van de grote verschillen tussen een regulier jobboard en Google for Jobs is de volledigheid aan informatie die Google kan koppelen aan jouw vacature.
Aanpassingen
Op basis van grondig onderzoek is Google nu begonnen met het aanbrengen van wijzigingen in de dienst – in de hoop dat dit de zoekervaring voor banen zal verbeteren. Wat de veranderingen betreft, zullen jobaanbieders nu rekening moeten houden met een veelheid aan nieuwe zaken wanneer ze hun jobadvertenties in Google for Jobs integreren.
De eerste verandering draait om het controleren of er geen ‘scammy of spammy’ vacatureteksten aanwezig zijn op vacaturesites. “Dit zijn job posts die geen echte job opportuniteit vertegenwoordigen. Zorg ervoor dat je alleen pagina’s markeert met een enkele en bruikbare vacature”, voegt Google for Jobs toe in haar officiële verklaring. In het verlengde daarvan: verlopen vacatures moeten worden verwijderd, waarschuwt het bedrijf, en oude vacatures mogen nooit worden gemaskeerd als nieuwe.
Goede gebruikerservaring
In het algemeen wil Google alles bestrijden wat een goede gebruikerservaring in de weg staat. “Volgens onze gebruikers zijn sites met een slechte gebruikerservaring sites die om gebruikersinformatie vragen wanneer dat niet nodig is, pagina’s die een slechte kwaliteit hebben (bijvoorbeeld overmatige of belemmerende advertenties), en/of complexe aanvraagprocessen hebben (bijvoorbeeld leiden tot veel omleidingen). Een slechte gebruikerservaring verlaagt ook de afrondingsgraad van applicaties”, aldus Google.
Waarom je Google for Jobs niet mag missen (+checklist)
Je denkt misschien: waarom zou ik aan Google for Jobs meedoen? CareerBuilder zocht uit dat liefst 73% van de werkzoekenden hun zoektocht start op Google en in Engeland is Google for Jobs inmiddels zelfs de tweede grootste vacaturesite in de markt.
Het principe is dus heel eenvoudig: Werkzoekenden typen een zoekwoord in en de content van verschillende vacatures wordt direct zichtbaar. Hoe je daarbij bovenaan komt te staan? Door bijvoorbeeld je vacaturetekst te optimaliseren. Met deze checklist pak je een voorsprong op je concurrentie.