Al even werd er gespeculeerd over de komst van Google for Jobs naar Nederland, maar begin februari was het eindelijk zover en deed Google for Jobs zijn intrede in het Nederlandse recruitment landschap. Recruitment Tech heeft de ultieme checklist samengesteld zodat jij helemaal Google for Jobs-ready.
Google for Jobs
Google for Jobs is al sinds mei 2017 live in Amerika. Google gebruikt microdata om vacatures van diverse bronnen bovenaan Google weer te geven. Hierdoor wordt het vooral voor werkzoekenden makkelijker en efficiënter om de juiste vacatures te vinden. Google for Jobs plaatst zelf geen vacatures, deze komen van externe websites.
Volledigheid
Waar Google Shopping binnen Google de widget is die zoekresultaten op het gebied van online winkelen toont, is Google for Jobs de zoekresultaten widget voor vacatures. Het is een plek waar kandidaten snel en overzichtelijk alle relevante vacatures kunnen vinden. De widget wordt geplaatst tussen de gesponsorde en de organische zoekresultaten. Deze prominente plek is reden genoeg om met jouw vacatures op Google for Jobs te willen staan. Eén van de grote verschillen tussen een regulier jobboard en Google for Jobs is de volledigheid aan informatie die Google kan koppelen aan jouw vacature.
Waarom je Google for Jobs niet mag missen
Je denkt misschien: waarom zou ik aan Google for Jobs meedoen? CareerBuilder zocht uit dat liefst 73% van de werkzoekenden hun zoektocht start op Google en in Engeland is Google for Jobs inmiddels zelfs de tweede grootste vacaturesite in de markt.
Het principe is dus heel eenvoudig: Werkzoekenden typen een zoekwoord in en de content van verschillende vacatures wordt direct zichtbaar. Hoe je daarbij bovenaan komt te staan? Door bijvoorbeeld je vacaturetekst te optimaliseren. Met onderstaande checklist pak je een voorsprong op je concurrentie.
1. Check alle verplichte velden
Veel Nederlandse recruitmentsystemen zijn al geschikt voor Google for Jobs, blijkt uit onderzoek van recruitmentsystemen.nl. Mocht je hierover twijfelen of weten dat dit niet zo is, loop dan vooral volgende velden na:
- Plaatsingsdatum: De dag waarop de vacature online staat
- Omschrijving: Volledige vacaturetekst
- Organisatie: Contactinformatie over de organisatie
- Locatie: Plaats van de vacature
- Titel: De titel van de functie
Mocht dit allemaal goed zijn ingevuld, dan kan je door naar het checken van de aanbevolen velden. Deze zijn dus niet verplicht, maar kunnen wel bijdragen aan een hogere ranking in de zoekresultaten van Google for Jobs:
- Salaris: Wat de kandidaat kan gaan verdienen
- Dienstverband: Contracttype
- Vacature ID: Het unieke nummer van iedere vacature
- Einddatum: De einddatum van de vacature
Meer informatie over deze stap vind je op de uitgebreide uitlegpagina van Google zelf.
2. Check je websitecode
Alle verplichte en aanbevolen velden zijn nu present in je systeem, nu moeten we Google duidelijk maken dat de vacatures ook op Google for Jobs geplaatst mogen worden door middel van het aanpassen van je websitecode (HTML). Dit is een stap die je het beste kan overlaten aan je websitebouwer, maar mocht je zelf met je programmeerskills aan de gang willen gaan, vind je hier een handleiding. Als alles hier goed staat, zullen de bots van Google je site frequent scannen en nieuwe vacatures doorplaatsen naar Google for Jobs.
3. Test je code
Nu de code op je website staat, is het tijd deze te testen. Dit kan je eenvoudig doen via Google Search Console. Na het inloggen zie je in het menu ‘vacatures’ staan, hier kan je de fouten en waarschuwingen van je website bekijken. Staat er bij beide kolommen ‘0’ en bij ‘geldig’ het totaal aantal vacatures? Dan zit je hier goed. Als je waarschuwingen ziet, check dan nog even de twee stappen hierboven. Is dit alles op de juiste manier is ingevuld, neem dan contact op met de leverancier van je recruitmentsysteem of je websitebouwer. Het kan overigens even duren voor ‘vacatures’ zichtbaar is in het menu van de Search Console. Dit heeft ermee te maken dat Google tijd nodig heeft om je website te scannen.
4. Kies de juiste functietitel
Het technische gedeelte is nu achter de rug, dus is het tijd voor de content! We beginnen bij één van de belangrijkste onderdelen: de functietitel. Deze moet aansluiten bij het zoekgedrag van jouw doelgroep. Het is voor de vindbaarheid van je vacatures van groot belang dat je dit goed uitzoekt. Google Trends kan je hierbij zeker helpen. Hou de titels simpel, maar wel creatief. Sla niet door met termen als ‘recruitment tijger’, maar je mag zeker verdergaan dan een zoekterm als ‘redacteur’. Hier staat het internet natuurlijk vol mee, maar ‘creatieve contentspecialist’ is al een stuk meer onderscheidend.
5. Schrijf de juiste, pakkende intro
Na de functietitel ben je er natuurlijk nog niet, want je zal je mogelijke kandidaten moeten gaan enthousiasmeren met de introductie. Dit is een belangrijk onderdeel binnen Google for Jobs, omdat niet de gehele vacature direct wordt getoond. Houd er rekening mee dat je eerste tien tot twintig regels worden getoond en de rest te vinden is onder ‘lees verder’. Daarom is het zaak uit te pakken in deze eerste paar regels. Besef dat het doorklikken naar je vacature je niet alleen een grotere kans op de juiste kandidaat oplevert, maar ook kom je hierdoor hoger in de ranking te staan.
6. Zorg dat er gesolliciteerd wordt
Zodra er op ‘lees verder’ is geklikt, ben je er natuurlijk nog niet. Nu is het zaak te zorgen dat er op solliciteren wordt gedrukt. Dit krijg je voor elkaar door je vacature zo compleet mogelijk te maken, door bijvoorbeeld het vermelden van de belangrijke arbeidsvoorwaarden en het salaris. Dit is een van de rankingfactoren van Google for Jobs. Wanneer je dit nalaat, scoor je hoogstwaarschijnlijk lager dan je concurrentie die dit wel vermeldt. Een tip bij het schrijven van de vacaturetekst is het benoemen van zoekwoorden. Overdrijf dit echter niet, want daar straft Google je voor. Het benoemen van synoniemen van een functietitel of de werkzaamheden wordt wel prettig gevonden door het algoritme van Google.
Klaar voor Google for Jobs
Als je alles hierboven kan afvinken, ben je klaar voor de komst van Google for Jobs! Dit levert je een voorsprong op op je concurrentie. Nu afwachten wanneer Google for Jobs 100% werkzaam is in Nederland…
Heb jij de Recruitment Tech Guide 2020 al in huis?
De Recruitment Tech Guide 2020 staat vol met inspiratie voor als je meer wilt halen uit jouw recruitment met tooling. Dit is de tweede editie van het jaarmagazine over recruitmenttechnologie. Benieuwd naar de interviews, achtergrondverhalen en tips & tricks op het gebied van recruitment? Hier vind je de inhoud. Het 2020-jaarboek is hier te bestellen voor slechts €19,50!
De Recruitment Tech Guide 2020 is een handzaam A5-jaarmagazine met 100 pagina’s vol trends op het gebied van recruitmenttechnologie, achtergronden, interviews en een overzicht met leveranciers van recruitmenttechnologie in Nederland en België.
Bronnen: CareerBuilder, Frankwatching, Sistrix, recruitmentsystemen.nl, Google