De behoefte aan professionele digitalisering maakt momenteel een enorme vlucht
in de flexbranche. Dat constateert Maikel Neelen, CTO en medeoprichter van Tigris, op basis van cijfers van het eigen platform waarop een groot aantal flexorganisaties zijn aangesloten. “Steeds meer flexorganisaties zien dat het slim automatiseren van hun processen vandaag de dag dé sleutel is om te kunnen groeien in een steeds complexere branche.”
Automatiseren
De flexbranche kenmerkt zich van oudsher door veranderingen. “Wat nieuw is, is dat de veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. De markt is volop in beweging, waardoor flexorganisaties steeds sneller moeten schakelen om relevant te blijven”, aldus Neelen. Het kiezen van een slimme softwareoplossing om processen te automatiseren maakt dat snelle schakelen mogelijk, maar dat klinkt vaak makkelijker dan het in de praktijk is. Hoewel veel flexorganisaties globaal op elkaar lijken, is uiteindelijk geen enkele organisatie hetzelfde.
Daardoor sluiten softwareoplossingen die bij aanschaf een goede fit lijken te zijn in de praktijk vaak toch onvoldoende aan, waardoor ze eerder beklemmend dan bevrijdend werken. “We zien dat bij aanschaf ook vaak wordt onderschat hoe snel de behoeften binnen de organisatie zelf door alle marktontwikkelingen veranderen, waardoor een oplossing die vandaag goed past, morgen te beperkt kan zijn. Het is dan ook belangrijk te kiezen voor een modulaire en schaalbare softwareoplossing, die mee kan groeien en voldoende ruimte biedt om zelf processen naar wens in te richten”, voegt Neelen toe.
Ook de gebruiksvriendelijkheid is een belangrijke succesfactor. “Door de vele veranderingen zien we dat medewerkers van flexorganisaties met grote regelmaat worden geconfronteerd met aanpassingen in hun dagelijks werk. Dat kost veel tijd en energie. Het gemak van de software kan hierin een hoop schelen. Ook het relatief grote personeelsverloop in de flexbranche zorgt dat gebruiksvriendelijkheid een groot goed is; een lage instapdrempel scheelt een hoop inwerktijd.”
Heldere visie
Hoewel een modulaire all-in-one insteek en gebruiksvriendelijkheid belangrijke succesfactoren zijn, ziet Neelen een derde factor als het meest cruciaal: het hebben van een heldere visie. “Het implementeren en aanpassen van software kost tijd. Daarom is het belangrijk om trends en veranderingen zo snel mogelijk te signaleren, zodat je op tijd kunt schakelen. Dat vraagt om een duidelijke visie op de ontwikkelingen in de flexbranche. Overigens niet alleen van de flexorganisaties zelf; juist ook van hun software-aanbieders. Een proactieve softwarepartner met een heldere visie op marktontwikkelingen, kan er via software updates voor zorgen dat zijn klanten daar als eerste op in kunnen spelen en zo een wereld van verschil maken in het succes van haar klanten. Daarom besteden we vanuit Tigris veel tijd aan het duiden van ontwikkelingen, het aanscherpen van onze visie en het optimaliseren van ons platform daarop. We profiteren daarbij van de grote hoeveelheid relevante data binnen ons platform, zodat we trends datagericht kunnen duiden en precies zien waar de ruimte voor optimalisatie zit.” Om dit op een goede manier te presenteren, heeft Tigris afgelopen week haar nieuwe website gelanceerd. “Op onze nieuwe website nemen we klanten en geïnteresseerde partijen mee in onze roadmap op langere termijn en alle functionaliteiten die ons platform vandaag de dag te bieden heeft. Voor ons is het key dat iedere flexorganisatie continu kan blijven innoveren en maximaal rendement uit ons platform kan halen.
Toekomst
“Onze nieuwe website biedt ons, samen met onder meer ons LinkedIn account, een uitstekend platform om onze visie op marktontwikkelingen ook in de toekomst te blijven uitdragen. Binnenkort starten we daarom bijvoorbeeld met keynote vlogs, waarin we onze collega’s en andere belangrijke kernspelers aan het woord laten om hun ervaringen en visie te delen. Kortom, houd onze website en LinkedIn-account in de gaten. We zijn pas net begonnen”, besluit Neelen met een glimlach.
Eerder spraken we Maikel Neelen al in de ATS Show. Drie verkopers van Salesforce-producten, Bullhorn, Mysolution en Tigris, spraken met expert Liesbet De Rouck tijdens de vierde aflevering van de ATS Show. Kijk hieronder de hele aflevering terug: