Recruitmentchatbots, het huidige recruitmentlandschap is moeilijk voor te stellen zonder hen. Recruitment chatbots reduceren administratieve taken, verhogen de snelheid, verlagen de kosten en verhogen de kwaliteit van de recruitment. Recruitmenttech.nl presenteert in dit artikel welke waarde ze voor de recruiter kunnen hebben en geeft je inzicht in de verschillende soorten chatbots binnen recruitment.
Wat is een chatbot?
Chatbots kunnen automatische gesprekspartners worden genoemd, waarvan de samenvoeging van ‘chat’ en ‘bot’ het gevolg is. Met behulp van voorgeprogrammeerde informatie en kunstmatige intelligentie beantwoorden deze chatbots vragen van gebruikers op een website. Chatbots worden in het algemeen geprogrammeerd om te reageren zoals een echte mens zou reageren, want dit zijn betere reacties en komt natuurlijker over. Wanneer de chatbot informatie van de gebruiker ontvangt tijdens het vragen of stellen van vragen verzamelt en analyseert hij deze met als doel een duidelijke analyse van de gegevens aan jou te overhandigen.
In onderstaande korte filmpje wordt uitgelegd hoe een chatbot werkt.
Verschillende functies
Chatbots kunnen gebruikt worden in verschillende media en zijn er in verschillende formaten. Via tekst, denk aan webapplicaties, sms/Whatsapp-berichten, e-mail en mobiele toepassingen. Maar ook via spraak kunnen chatbots al gebruikt worden, denk aan de mobiele assistent die je op je smartphone hebt staan.
Snelle communicatie
Een populair gebruik van Chatbots in het recruitmentsproces is het sturen van updates via whatsapp of linkedin. In een perfecte wereld zouden recruiters altijd snel kunnen reageren, maar dat is met de enorme hoeveelheid sollicitaties die sommige bedrijven ontvangen niet altijd mogelijk. De mogelijkheid om snel en consistent feedback en statusupdates te geven is een overweldigend populaire functie. Een studie toonde aan dat 92 procent van de sollicitanten de reactiesnelheid van hun antwoorden het belangrijkste voordeel van chatbots vinden. Het kan dan ook heel ontmoedigend zijn tijdens het solliciteren om geen antwoord te krijgen. Gebrek aan communicatie kan mensen vermoeid maken, en een negatief beeld geven van je bedrijf. Er is de kans dat kandidaten een slechte ervaring met anderen zullen delen. Driekwart van de kandidaten met een slechte sollicitatie-ervaring zegt dat ze later informatie over die ervaring online of met iemand in hun persoonlijke leven hebben gedeeld.
Solliciteren en testen
In plaats van solliciteren via een standaardformulier, kun je ook via een chatbot solliciteren. De chatbot kan niet alleen vragen naar zaken als cv en motivatie, maar ook vragen stellen om de ervaring, vaardigheden en kennis van een kandidaat in kaart te brengen en de recruiter vervolgens een voorselectie presenteren.
Inplannen interviews
Een chatbot kan ook helpen met het inplannen van de interviews met kandidaten. Een intelligente AI-chatbot kan de kalender lezen en begrijpen van de recruiter. De bot controleert de beschikbaarheid en plant samen met de kandidaat een tijdstip in die beiden het beste uitkomt. En dat 24 uur per dag, 7 dagen per week. En wanneer een kandidaat een bepaald tijdslot kiest, kan een andere kandidaat deze niet meer kiezen.
Beter onboarding proces
Het is de taak van een goede hr-manager om ervoor te zorgen dat de eerste interacties die een kandidaat met een bedrijf heeft positief zijn voor hem of haar. De eerste dagen van een werknemer in het bedrijf zitten ook vol met onboardingsessies, teaminteracties, enzovoort. Een chatbot kan ook dit proces aangenamer maken. De chatbot kan helpen met veel gestelde vragen die een beginnende werknemer of sollicitant heeft door de antwoorden binnen handbereik te leggen zonder afhankelijk te zijn van het HR-team. Eenvoudige taken zoals het aanvragen van vakantiedagen, het toetreden tot een bedrijfsactiviteit kunnen worden gedaan binnen berichtenapplicatie. Bovendien hoeven medewerkers het intranet of een ander systeem niet te navigeren om updates te vinden.
Met HR-chatbots kunnen medewerkers vlot communiceren via populaire communicatiekanalen of een intern chatsysteem.
Geautomatiseerde shortlist
De AI-chatbot voor interviews is extra interessant vanwege de snelheid waarmee hij de beste talenten op een shortlist kan plaatsen. De chatbot kan het meest relevante talent selecteren voordat ze de recruiter ontmoeten. Een gevorderde AI chatbot houdt ook rekening met hoe geschikt de kandidaat is voor het bedrijf op het gebied van persoonlijkheid. Na afloop van alle gesprekken ontvangt de recruiter een lijst met de meest geschikte kandidaten en daarmee een overzicht van de statistische redenering waarom hij deze kandidaten heeft geselecteerd.
Ook nadelen
Hoe hard sommige tools de perfectie proberen na te streven is geen enkele tool perfect (en dat is oké). Ook de chatbot zit met enkele mogelijke nadelen. Net als mensen maken de chatbots fouten. De chatbots kunnen in de war raken van vragen of opmerkingen van gebruikers, niet alleen door de eerder genoemde spelfouten, maar ook doordat bijvoorbeeld sarcasme door de bot niet begrepen wordt.
Wil je meer voor- en nadelen weten over chatbots? lees dan zeker dit artikel.
Leveranciers op gebied van chatbots
Bekijk in het leveranciersoverzicht op Recruitmenttech.nl welke chatbot leveranciers er zijn in de Benelux.
Bronnen: Hubert.ai | Ideal.com | Werf& | Recruitmenttech.nl