Recruitment analytics spelen een steeds belangrijkere rol voor recruiters en hr-managers. Met behulp van recruitment analytics kan je betere, datagedreven keuzes maken als het gaat om sourcing, selectie en hiring. In de 5-delige serie zetten we alles stap voor stap op een rij en leer je alles wat er is te leren over recruitment analytics. In deel I kijken we naar de basis: wat is recruitment analytics?
Recruitment analytics
Als we het hebben over Recruitment analytics, hebben we het over het opsporen, interpreteren en vereenvoudigen van zinvolle patronen voor sourcing, selectie en hiring. Dit houdt in dat gegevens worden ingezet om bepaalde patronen in data te vinden en te verklaren. Wanneer nieuwe medewerkers bijvoorbeeld binnen de eerste drie maanden het bedrijf verlaten, kan dit wijzen op een mismatch tussen de functieomschrijving en de feitelijke rol of een slecht onboardingproces. Met goede recruitment analytics kunnen deze problemen worden gevonden en zelfs voorkomen worden.
Recruitment reporting/analytics niveaus
Bij recruitment analytics zijn er drie niveaus die onderscheid kunnen worden: operational reporting, advanced reporting, and (predictive) analytics. De niveaus zijn gebaseerd op de vaak geziene HR analytics maturity modellen.
Verder lezen? Word member van de Recruitment Tech Club
Om dit artikel te kunnen lezen moet je member zijn van de gloednieuwe Recruitment Tech Club. Je krijgt dan niet alleen toegang tot dit artikel maar ook tientallen andere artikelen, exclusieve online events, korting op fysieke events en nog veel meer. En wil je ook nog toegang tot alle betaalde events? Dan is er de Recruitment Tech Club Premium. Profiteer tijdelijk van 25% lanceringskorting.
Al member? Log dan hier in