Data worden steeds belangrijker voor de recruiter om vandaag de dag succesvol te zijn. Dashboarding, Artificial Intelligence (AI), recruitment marketing automation, datawarehouses en Business Intelligence (BI) zijn tools die steeds vaker onderdeel zijn van de toolkit van recruiters. In dit artikel, gebaseerd op een blog van René Bolier van Mysolution & OnRecruit, ontdek je de verschillende volwassenheidsniveaus van data-driven recruitment én kun je testen waar je zelf staat.
Vertrekpunt
Bolier, CCO van Mysolution en CEO van OnRecruit, schrijft in zijn blog dat er volop wordt gesproken over gebruik van data, maar dat er nog geen recruiter, consultant of recruitment marketeer is die al haar of zijn acties op basis van data baseert. Daar is meer voor nodig dan tooling stelt hij. Ook visie, kennis, tijd en zweet & tranen zijn er voor nodig. Maar voordat je je doel kunt stellen, moet je eerst je vertrekpunt bepalen: waar sta je nu op het gebied van datagebruik en wat zijn nu logische stappen op weg naar succes.
Artikel gaat verder onder de test
Niveaus van data
Je kunt een viertal niveaus van datagebruik onderscheiden:
Niveau 1: Wat is er gebeurd?
Deze vorm van reporting is het meest bekend: rapporten die rond worden gestuurd met de resultaten uit het verleden. Als je zo’n rapport ontvangt, kan je er eigenlijk niet zo heel veel mee. In de realiteit voelen we ons vaak fijn als we zo’n rapport zien, want het geeft een soort gevoel van controle, maar in de praktijk veranderen we ons gedrag heel weinig aan de hand van dit soort ‘inzichten’.
Niveau 2: Waarom gebeurde het?
Dit is een vorm van reporting die je steeds vaker ziet; het laat zien wat er gebeurde, maar ook waarom dat zo is; wat de (beweeg)redenen zijn achter de cijfers. Doordat je bepaalde onderliggende KPI’s koppelt aan je KPI’s, krijg je veel meer een idee aan welke zaken je zou kunnen werken om je resultaten te gaan verbeteren.
Niveau 3: Wat mag ik verwachten?
Je herkent het vast wel; dat je wil weten (of gevraagd wordt); wat kunnen we aan resultaten verwachten de komende tijd? Als jouw dashboard jou dit kan vertellen op je belangrijkste business, sales, recruitment en marketing KPI’s, dan is dat natuurlijk fantastisch! Als je dit vandaag al weet (en niet pas achteraf), dan kan je vandaag nog bedenken wat je gaat veranderen om je doelstellingen morgen te kunnen bereiken.
Niveau 4: Wat moet ik doen?
Dit is waar iedereen naar streeft; naar de dag waarop elke collega wakker wordt en data haar of hem (via inzichten of nudging) vertelt wat er vandaag moet gebeuren, om de doelen te bereiken. Dit is een manier van werken die ook nog eens een heel fijne cultuur creëert; ieder weet wat zij of hij moet doen, om zo samen de missie en visie van het team en bedrijf te bereiken.
Waar staat mijn organisatie nu?
Om de stap te maken naar data volwassenheid, moet je weten in welke van de volgende 5 volwassenheidsfases jouw organisatie zich bevindt:
Volwassenheidsfase 1: Bewustzijn
Op dit niveau is het continue gebruik van data nog niet aan de orde, maar begint er op operationele en management niveaus steeds meer een wens te ontstaan naar het kunnen werken op basis van data. Men wil op zoek naar het vinden van drivers voor succes en manieren om de business, teams en processen zo te organiseren, dat er meer succes bereikt kan worden.
Volwassenheidsfase 2: Kwalitatieve data
Vervolgens, en dit herken je vast wel, wordt er vaak geprobeerd bovenstaande snel te bereiken, maar loopt men al snel tegen de welbekende muur aan; dat er nog helemaal geen goede dataset is waarmee je aan de slag kan. Een onderliggend probleem is daarbij ook dat bijvoorbeeld de software die gebruikt wordt én de manier waarop processen nu niet heel strak vastliggen er niet bij helpen dat die dataset snel beter kan worden. Dit is waar het echte werk begint; het organiseren van alle flows, journeys en processen op zo’n manier inrichten dat er kwalitatief goede data wordt gegenereerd.
Volwassenheidsfase 3: Data wordt omgezet naar inzichten
Op dit niveau begint het echt leuk te worden; er is kwalitatieve data, deze wordt gebundeld op 1 plek (vaak een datawarehouse) en managers en teams beginnen te werken aan het vertalen van de (gecombineerde) data naar ‘actionable insights’; namelijk data waar echt op geacteerd kan worden.
Volwassenheidsfase 4: Inzichten worden omgezet naar gedrag
Vervolgens lijkt het makkelijk om naar niveau 4 door te stomen, maar dat is in de praktijk niet altijd zo; gedragsverandering is nooit makkelijk, zelfs niet als je dit prachtig gevisualiseerd hebt op basis van data. Dit is waar ‘data champions’ een belangrijke rol gaan spelen; early adopters in de verschillende teams die het voortouw nemen in het baseren van hun gedrag op basis van de inzichten en vooral ook; het laten zien aan collega’s dat data succes en plezier oplevert.
Volwassenheidsfase 5: Volledig data-driven
Het doel is natuurlijk dat werken op basis van data in het DNA van iedereen in de organisatie gaat zitten en helemaal geen keuze of overweging meer behoeft. Zit je op dit niveau dan gaat technologie ook echt collega’s ontzorgen door acties waar menselijk contact/gedrag geen toegevoegde waarde biedt, uit handen te nemen.
Doe de test
Test hoe data-driven jouw organisatie is en ontvang direct jouw score en advies in de test bestaande uit 10 meerkeuze vragen op de site van Mysolution of hieronder: