Recruitment analytics spelen een steeds belangrijkere rol voor recruiters en hr-managers. Met behulp van recruitment analytics kan je betere, datagedreven keuzes maken als het gaat om sourcing, selectie en hiring. In de 6-delige serie zetten we alles stap voor stap op een rij en leer je alles wat er is te leren over recruitment analytics. In deel 5 delen we vijf belangrijke tools voor recruitment analytics.
Tools
Er zijn heel wat tools die kunnen helpen met recruitment analytics. Zo zijn er tools die je helpen met het verzamelen van data, tools die de data kunnen verwerken en presenteren en tools die het recruitmentproces optimaliseren op basis van de gevonden conclusies in de data. Hieronder 5 handige tools.
Google analytics
Met Google Analytics kan iedereen met een website een schat aan informatie vinden. Door een stukje code aan jouw website toe te voegen is het mogelijk om veel te weten te komen over de bezoekers op jouw website. Er zijn een heleboel statistieken die hier interessant zijn om mee te meten: acquisitie, apparaten, tijd op een pagina, bestemmingspagina’s, locatie en conversie. Daarbij is het volledig gratis.
Hotjar
In vergelijking met Google Analytics, gaat Hotjar iets meer in detail. Maar het is dan ook een alternatief tegen betaling. Hotjar registreert niet alleen het bezoek van pagina tot pagina, maar bezoek in het geheel, inclusief scroll- en muisbewegingen. Hieruit kan veel informatie gehaald worden. Bijvoorbeeld kan je zien op welke van de twee knoppen op je contactpagina een bezoeker het meest klikt, of dat een bezoeker helemaal naar beneden scrolled voordat hij op een link in je menu klikt.
Hotjar heeft nog heel wat andere voordelen naast een inzicht op gebruikersgedrag in gedetailleerd niveau. Je kan met Hotjar actief bezoekers vragen om feedback op je website.
Sourcehub
Het gebruik van sociale media in het recruitment proces is tegenwoordig niets nieuws meer. LinkedIn wordt bijvoorbeeld gebruikt om werknemers te vinden en aan te werven. Naast contactgegevens kan je gegevens over iemands vaardigheden en interesses vinden. Met Sourcehub kan je zoeken op verschillende sociale sites, waaronder LinkedIn en Twitter. Je geeft woorden en zinnen op die betrekking hebben met jouw vacature. Vervolgens voeg je de vaardigheden, de locatie van de baan, de sociale netwerken waarop je wilt zoeken toe, en je krijgt resultaten.
Dashboards
In deel 3 van onze reeks over recruitment analytics zijn we al dieper ingegaan op de voordelen van een recruitment dashboard. Maar we zullen het hier nog eens kort samenvatten. Een recruitment dashboard is een verzameling van metrics, key performance indicators (KPI) en rapporten die je een overzicht geven van de recruitment funnel en het recruitment proces. De meeste belangrijke vragen worden visueel beantwoord, met onmiddellijke inzichten voor toekomstige recruitmentbeslissingen. Voor het bouwen van een dashboard moet je alleen de data exporteren en opruimen. Wat over het algemeen vrij eenvoudig is, aangezien de meeste recruitmentsystemen de mogelijkheid bieden om data te exporteren. Daarbij maken visuele elementen in de vorm van grafieken en diagrammen het eenvoudig om inzichten te verwerven.
Recruitmentsysteem (ATS)
Een recruitment systeem (Ats) is een softwareapplicatie die een elektronische afhandeling van het selectieproces mogelijk maakt. Het geeft recruiters de mogelijkheid kandidaten te sorteren, te volgen in het proces en te rangschikken. Wanneer kandidaten online solliciteren, worden hun contactgegevens, ervaring, opleidingsachtergrond, cv en sollicitatiebrief geüpload in de database. Deze informatie kan vervolgens van het ene onderdeel van het systeem naar het andere worden overgedragen naarmate de kandidaten het recruitmentsproces doorlopen. Een recruitmentsysteem is niet alleen een bron van data maar wordt ook gebruikt om je data toe te passen.
Reeks
In de 6-delige serie zetten we alles stap voor stap op een rij en leer je alles wat er is te leren over recruitment analytics. Dit was deel 5.
- Recruitment analytics (1/6): Wat zijn recruitment analytics?
- Recruitment analytics (2/6): De 6 beste Recruitment Metrics om jouw recruitmentproces te optimaliseren
- Recruitment analytics (3/6): Hoe maak je een sterk recruitment analytics dashboard
- Recruitment analytics (4/6): Wat zijn people analytics binnen recruitment
In deel 6 interviewen we professionals uit de data en dashboard wereld over hun ervaringen met recruitment analytics.