Recruitment analytics spelen een steeds belangrijkere rol voor recruiters en hr-managers. Met behulp van recruitment analytics kan je betere, datagedreven keuzes maken als het gaat om sourcing, selectie en hiring. In de 5-delige serie zetten we alles stap voor stap op een rij en leer je alles wat er is te leren over recruitment analytics. In deel 3 kijken we hoe je een sterk recruitment analytics dashboard maakt.
Wat is een recruitment analytics dashboard?
Een recruitment dashboard is een verzameling van metrics, key performance indicators (KPI) en rapporten die je een overzicht geven van de recruitment funnel en het recruitmentproces. De meeste belangrijke vragen worden visueel beantwoord, met onmiddellijke inzichten voor toekomstige recruitmentbeslissingen. Visuele elementen in de vorm van grafieken en diagrammen maken het eenvoudig om inzichten te verwerven en daardoor kan je betere beslissingen maken.
Voor het bouwen van een dashboard moet je jouw data exporteren en opruimen. Wat over het algemeen vrij eenvoudig is, aangezien de meeste recruitmenttooling de mogelijkheid bieden om data te exporteren. Aan de hand van relevante recruitment metrics schetst het dashboard een duidelijk beeld van jouw recruitment funnel. Je kan zien hoeveel sollicitanten van de ene fase naar de volgende gaan, en weet op welke fase je je moet concentreren om de effectiviteit en efficiëntie van je proces te verbeteren.
Hoe maak je een recruitment dashboard?
Je weet nu wat een recruitment dashboard is maar hoe begin je eraan? Hieronder de drie stappen om een succesvol dashboard te maken.
Verder lezen? Word member van de Recruitment Tech Club
Om dit artikel te kunnen lezen moet je member zijn van de gloednieuwe Recruitment Tech Club. Je krijgt dan niet alleen toegang tot dit artikel maar ook tientallen andere artikelen, exclusieve online events, korting op fysieke events en nog veel meer. En wil je ook nog toegang tot alle betaalde events? Dan is er de Recruitment Tech Club Premium. Profiteer tijdelijk van 25% lanceringskorting.
Al member? Log dan hier in