Recruitment analytics (3/6): Hoe maak je een sterk recruitment analytics dashboard

Recruitment analytics spelen een steeds belangrijkere rol voor recruiters en hr-managers. Met behulp van recruitment analytics kan je betere, datagedreven keuzes maken als het gaat om sourcing, selectie en hiring. In de 6-delige serie zetten we alles stap voor stap op een rij en leer je alles wat er is te leren over recruitment analytics. In deel 3 kijken we hoe je een sterk recruitment analytics dashboard maakt.

Wat is een recruitment analytics dashboard?

Een recruitment dashboard is een verzameling van metrics, key performance indicators (KPI) en rapporten die je een overzicht geven van de recruitment funnel en het recruitmentproces. De meeste belangrijke vragen worden visueel beantwoord, met onmiddellijke inzichten voor toekomstige recruitmentbeslissingen. Visuele elementen in de vorm van grafieken en diagrammen maken het eenvoudig om inzichten te verwerven en daardoor kan je betere beslissingen maken.

Voor het bouwen van een dashboard moet je jouw data exporteren en opruimen. Wat over het algemeen vrij eenvoudig is, aangezien de meeste recruitmenttooling de mogelijkheid bieden om data te exporteren. Aan de hand van relevante recruitment metrics schetst het dashboard een duidelijk beeld van jouw recruitment funnel. Je kan zien hoeveel sollicitanten van de ene fase naar de volgende gaan, en weet op welke fase je je moet concentreren om de effectiviteit en efficiëntie van je proces te verbeteren.

Hoe maak je een recruitment dashboard?

Je weet nu wat een recruitment dashboard is maar hoe begin je eraan? Hieronder de drie stappen om een succesvol dashboard te maken.

1. Waarom wil je een dashboard maken?

Voordat je een dashboard kan maken moet je exact weten welke vragen je beantwoord wilt hebben. Deze informatie kan verschillen tussen de hr-manager en de leidinggevende. Ga dus samen in overleg. Hier enkele voorbeelden van interessante vragen:

  • Hoelang duurt het het recruitmentproces?
  • In welk stadium vallen de meeste kandidaten af?
  • Hoeveel kandidaten haken af tijdens het gehele proces?
  • hoeveel kost het om een kandidaat in dienst te nemen?
  • Hoeveel werknemers vertrekken binnen een jaar?

Naargelang de sector of het bedrijf waarin je werkt, zijn er misschien nog veel meer vragen. Schrijf ze op en ga aan de slag.

2. Gebruik relevante metrics 

De volgende stap is om alle vragen te nemen die je geïdentificeerd hebt en voor elk van deze vragen de relevante metrics te vinden. Afhankelijk van uw doelstellingen zijn er heel wat wervings-KPI’s die je kan bijhouden. De KPI’s die je kiest zijn gebaseerd op de recruitment- en groeidoelstellingen van jouw bedrijf, dit zijn beste om mee te beginnen. Lees hiervoor zeker het vorig artikel in deze reek: 6 beste Recruitment Metrics om jouw recruitmentproces te optimaliseren.

3. Integreer databronnen en maak je dashboard

Er zijn verschillende toepassingen voor elke functie binnen HR. En je zou elke applicatie moeten zien als een mogelijke gegevensbron, bijvoorbeeld uw ATS. Vervolgens kan je deze data toevoegen aan een Excel sheet en is het tijd om de belangrijkste metrics te bereken via formules. Geen expert in Excel? Dan kan je ook gebruik maken van tools die gespecialiseerd zijn in data en dashboards zoals Hrlinkit en Onrecruit. Elke dashboard tool biedt een set van data representation charts. Maar als een dashboard er niet ‘goed uitziet’, is het niet goed genoeg. Dankzij een paar eenvoudige tips kan je ervoor zorgen dat het er veel beter uitziet dan alleen maar een lijst met cijfers:

  • Gebruik eenvoudige fonts.
  • Gebruik kleuren om de gegevens te onderscheiden.
  • En gebruik grafieken om de gegevens beter weer te geven.

Reeks

In de 6-delige serie zetten we alles stap voor stap op een rij en leer je alles wat er is te leren over recruitment analytics. Dit was deel 3.

In deel 4, verschijnt 24 juni, bespreken we: Hoe kan recruitment analytics jouw hr proces optimaliseren?

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 7e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 18 november 2021. 


    Ontvang naast de wekelijkse update ook e-mail alerts van nieuwe berichten in één of meerdere categorieën.

LAAT EEN REACTIE ACHTER