Deel III: Bias in recruitment, tools om bias weg te nemen binnen werving & selectie

Discriminatie is ook in recruitment een hot topic. Hoe groot is het probleem van discriminatie en bias in recruitment en hoe lossen we het op? In de serie ‘Bias in recruitment’ staat Recruitment Tech stil bij dit onderwerp en hoe tooling hierin een belangrijke rol kan spelen.

Discriminatie in recruitment

In het eerste deel stonden we stil bij wat het verschil tussen bias en discriminatie is en hoe de huidige stand van zaken in de werving is. Onder leiding van de oprichter van Recruitment Tech, Martijn Hemminga, discussieerden Najat Saidi, Bas van de Haterd, Gerard Mulder en Pascalle Ligtenberg, ieder vanuit een andere invalshoek over dit topic. Dat artikel lees je hier terug. In deel twee werd er stilgestaan bij bias in tech en misschien wel het bekendste voorbeeld van bias in technologie: de Amazon-case. Dit artikel lees je hier.

Recruitmenttechnologie

In dit derde deel zoomen we in op tools die helpen om bias en discriminatie in recruitment zo veel mogelijk weg te nemen. Hoewel velen hun hoop vestigen op nieuwe technologieën in werving en selectie, bleek al uit bovenstaande Amazon-case dat dit geen uitgemaakte zaak is. TNO deed onderzoek naar digitale arbeidsmarktdiscriminatie en zette enkele recruitmenttools op een rij die het hoogstwaarschijnlijk beter zullen doen.

Google for Jobs

Diverse experts menen dat Google for Jobs een belangrijke rol in de bestrijding van bias in recruitment kan vormen. Sinds eind augustus eindelijk in Nederland, zal dit naar verwachting van het TNO-onderzoek een verschuiving in het speelveld veroorzaken: ‘Google for Jobs het voor werkzoekenden mogelijk zal maken om makkelijker toegang te
krijgen tot vacatures via de zoekmachine van Google. Hiermee zal volgens sommige experts de rol van recruiters in de wervingsfase meer gaan verschuiven richting marketing om online zichtbaarheid te garanderen.’

Tools gericht op selectie

Naast Google for Jobs zijn er nog meer tools die volgens de experts van TNO gericht zijn op het selecteren en beoordelen van kandidaten:

  • WhatsApp Business API – Online communicatiekanaal waarmee bedrijven en kandidaten tijdens de werving en selectiefase met elkaar in contact kunnen komen. Solliciteren via WhatsApp gebeurt onder meer bij Takeaway.com en Jumbo Supermarkten.
  • Joboti – Joboti bouwt slimme chatbots voor recruiters. Je verhoogt daarmee je bereikbaarheid direct naar 24/7 en je conversie neemt toe. De recruitment chatbot kan gekoppeld worden aan je website, maar ook aan WhatsApp. Kandidaten kunnen eenvoudig via WhatsApp solliciteren en de chatbot maakt automatisch een profiel aan in je ATS systeem. Maar ook het automatisch plannen van interviews via WhatsApp is mogelijk.
  • Seedlink – Seedlink richt zich op het tegengaan van menselijke vooroordelen bij de werving van potentiële kandidaten. Hun tool gebruikt kunstmatige intelligentie om te voorspellen welke kandidaten de grootste kans van slagen hebben in hun nieuwe functie en ook qua cultuur bij de organisatie passen. Bekijk hier de video met Shin Gern Sam, vicepresident Product & Marketing bij Seedlink, over hoe hun tool precies werkt.
  • Cammio – Cammio is opgericht in 2013 en helpt bedrijven om hun wervingsproces te upgraden en biedt tegelijkertijd een best-in-class kandidaat- en employer branding ervaring. Cammio heeft als doel kandidaten met video de mogelijkheid te geven hun ware potentie te tonen door persoonlijkheid toe te voegen aan hun cv door middel van video. Bekijk hier de video met Walter Hueber, CEO van Cammio, over hoe hun tool precies werkt.
  • HireVue – Hirevue helpt organisaties een concurrentievoordeel te behalen in de moderne talentenmarkt met video-interviewsoftware en pre-hire assessments. Door het combineren van video-interviews met wetenschap en kunstmatige intelligentie, vergroot HireVue de slagingskans in het aannameproces en levert het sneller talent van hogere kwaliteit. HireVue is wereldwijd beschikbaar in meer dan dertig talen en heeft meer dan acht miljoen on-demand interviews en een miljoen assessments afgenomen. Bekijk hier de video met Loren Larsen, CTO bij HireVue, over hoe hun tool precies werkt.
  • Pymetrics – Pymetrics gebruikt cognitieve gegevens en AI om wereldwijde klanten zoals Unilever, Accenture en LinkedIn te helpen hun werving en interne mobiliteit voorspelbaarder en minder bevooroordeeld te maken. Pymetrics vervangt het cv als een first-pass filter door kandidaten te beoordelen op basis van hun werkelijke potentieel.
  • MatchQ Assessments – MatchQ geeft inzicht in human capital, zodat je je talenten nog beter benut. Met behulp van online assessments, onderzoek en trainingen helpen ze organisaties met het verkrijgen van inzicht in talent, (on)succesvol werkgedrag en ontwikkelmogelijkheden van kandidaten en/of medewerkers. Het identificeren van deze succesfactoren en potentieel leidt tot het meest effectieve personeelsbeleid.
  • Crystal Knows – Crystal is een tool die een persoonlijkheidsprofiel opstelt aan de hand van social media-kanalen van een persoon. Na het aanmaken van een account en het installeren van de plugin, is het mogelijk om op (onder andere) LinkedIn een omschrijving van een persoon te ontvangen. Crystal geeft daarin bijvoorbeeld aan hoe je de persoon in kwestie het beste kan aanspreken en hoe je je mails naar deze persoon moet opstellen.

Bronnen: Recruitment Tech, TNO

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 6e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 19 november 2020. 


    Ontvang naast de wekelijkse update ook e-mail alerts van nieuwe berichten in één of meerdere categorieën.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER