Solliciteren via WhatsApp: volledig geautomatiseerd én toch persoonlijk. (Joboti)

De WhatsApp Business Solution inzetten als wervingskanaal om in gesprek te gaan met sollicitanten door middel van een slimme recruitment chatbot. Lees over de recruitment tool van Joboti die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2020.

Recruitment tooling van Joboti

Omschrijving van de tooling

Een virtuele assistent helpt kandidaten om via WhatsApp eenvoudig te solliciteren bij Takeaway.com. Op de vacaturesite van Takeaway vullen kandidaten hun mobiele telefoonnummer en stad van aanmelding in voordat ze op ‘start chat’ klikken. Op dat moment ontvangen kandidaten direct een WhatsApp bericht op hun telefoon

Op basis van de geselecteerde stad van aanmelding ontvangt de kandidaat de selectievragen die van toepassing zijn in die plaats. Kandidaten beantwoorden de vragen die de virtuele assistent, oftewel: chatbot Lisa, ze via WhatsApp stelt. Op deze manier ronden ze de sollicitatie af.

Op het moment dat een kandidaat het gesprek verlaat als de sollicitatie nog niet volledig is afgerond, ontvangt de kandidaat na een aantal uur een reminder met de vraag of ze de sollicitatie alsnog willen afronden. Deze reminder draagt bij aan de conversie van sollicitanten.

De tool wordt na de succesvolle lancering uitgerold in diverse andere landen en talen, waaronder het Engels, Duits, Frans, Hebreeuws, Pools.

Welk probleem lost de tool op?

Organisaties investeren veel om kandidaten het sollicitatieformulier te laten invullen, terwijl dat niet voor optimale conversie zorgt. De tool zorgt, naast een betere kandidaat ervaring, voor meer kandidaten zonder extra recruitment-capaciteit.

Hoe werkt de tool?

Just Eat Takeaway kan nog altijd persoonlijk en relevant met kandidaten communiceren, zonder dat daar daadwerkelijk hr-medewerkers voor ingezet hoeven te worden. Ook hoeven zij geen cv’s en motivatiebrieven meer door te nemen om te onderzoeken of het kandidatenprofiel bij de functie past. De virtuele assistent, chatbot Lisa, neemt een deel van de voorselectie van kandidaten over van de recruiters.

Alles door de succesvolle combinatie van WhatsApp en chatbot Lisa voor een volledig geautomatiseerd sollicitatieproces. Bovendien is de oplossing schaalbaar, waardoor hij eenvoudig bij meerdere vestigingen, ook in het buitenland, uitgerold kan worden.

De slimme combinatie van WhatsApp en chatbot Lisa zorgt ervoor dat Takeaway al hun kandidaten een veilige en vertrouwde sollicitatie-ervaring kan bieden. En dat zonder extra hr-medewerkers aan te hoeven nemen of het bestaande hr-team extra te hoeven belasten in het begin van de funnel.

Wat levert gebruik van de tooling op?

De combinatie van WhatsApp en chatbot Lisa automatiseert het sollicitatieproces en zorgt ervoor dat er 24/7 gesolliciteerd kan worden. Sollicitanten die via WhatsApp solliciteren, worden vaker aangenomen dan die via het sollicitatieformulier. Bovendien is de techniek schaalbaar: ideaal wanneer het aantal sollicitanten toeneemt. Just Eat Takeaway rolt de tooling al uit in andere landen en talen.

Het belangrijkste voordeel voor kandidaten is dat zij bijna allemaal WhatsApp gebruiken. De messaging app is dus bekend terrein voor kandidaten die zich helemaal thuis voelen in de app. Dit verlaagt de drempel om te solliciteren. Daarnaast hoeven ze niet te zwoegen op een sollicitatiebrief, maar kunnen ze eenvoudig solliciteren door te reageren op de vragen van chatbot Lisa. Dit verbetert de kwaliteit en de kandidaatervaring van het sollicitatieproces.

De inzet van Lisa in WhatsApp levert de kandidaat dus een betere ervaring op en Just Eat Takeaway meer én beter gekwalificeerde sollicitanten

Waarom moet deze tooling een Recruitment Tech Award winnen?

In een branche waar volume de boventoon voert, ontkom je er niet aan om processen te automatiseren. Dit kan alleen door buiten de gebaande paden te denken. Dat heeft Just Eat Takeaway met deze oplossingen gedaan. Ze hebben een populair kanaal als WhatsApp een innovatieve oplossing als een chatbot weten te combineren tot een schaalbare oplossing om hun belangrijkste recruitment uitdaging op te lossen: zoveel mogelijk nieuwe bezorgers binnen een korte tijd aannemen op een kostenefficiënte manier.

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 6e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 19 november 2020. 


    Ontvang naast de tweemaandelijkse update ook e-mail alerts van nieuwe berichten in één of meerdere categorieën.

LAAT EEN REACTIE ACHTER