Het is nu voor iedereen in Nederland mogelijk om Google for Jobs te gebruiken. Hierdoor zijn honderdduizenden vacatures van de lokale markt eenvoudig te vinden in de zoekresultaten. Begin dit jaar werd Google for Jobs in Nederland al als test uitgerold onder enkele willekeurige gebruikers, vanaf deze week is het voor iedereen te gebruiken.
Google for Jobs
Google for Jobs is al sinds mei 2017 live in Amerika. Google gebruikt microdata om vacatures van diverse bronnen bovenaan Google weer te geven. Hierdoor wordt het vooral voor werkzoekenden makkelijker en efficiënter om de juiste vacatures te vinden. Google for Jobs plaatst zelf geen vacatures, deze komen van externe websites. In Nederland zijn Randstad Groep, Monsterboard, DPG en de Rijksoverheid launching partners. Hun vacatureteksten worden gepresenteerd als organische zoekresultaten.
Volledigheid
Waar Google Shopping binnen Google de widget is die zoekresultaten op het gebied van online winkelen toont, is Google for Jobs de zoekresultaten widget voor vacatures. Het is een plek waar kandidaten snel en overzichtelijk alle relevante vacatures kunnen vinden. De widget wordt geplaatst tussen de gesponsorde en de organische zoekresultaten. Deze prominente plek is reden genoeg om met jouw vacatures op Google for Jobs te willen staan. Eén van de grote verschillen tussen een regulier jobboard en Google for Jobs is de volledigheid aan informatie die Google kan koppelen aan jouw vacature.
Nederland negende in Europa
Nederland is het negende land in Europa waar de vacaturs in Google for Jobs te zien gaan zijn. Belarus, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië, Rusland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk gingen ons voor. Overigens is bijvoorbeeld in Noord- en Latijns-Amerika al even de vacatures bij zoekresultaten te vinden.
Waarom je Google for Jobs niet mag missen (+checklist)
Je denkt misschien: waarom zou ik aan Google for Jobs meedoen? CareerBuilder zocht uit dat liefst 73% van de werkzoekenden hun zoektocht start op Google en in Engeland is Google for Jobs inmiddels zelfs de tweede grootste vacaturesite in de markt.
Het principe is dus heel eenvoudig: Werkzoekenden typen een zoekwoord in en de content van verschillende vacatures wordt direct zichtbaar. Hoe je daarbij bovenaan komt te staan? Door bijvoorbeeld je vacaturetekst te optimaliseren. Met deze checklist pak je een voorsprong op je concurrentie.
Onderzoek onder Nederlandse leveranciers
Nederlandse leveranciers van recruitmentsystemen zijn klaar voor de komst van Google for Jobs en bereiden hun gebruikers er al op voor. Dit is gebleken uit onderzoek van Recruitmentsystemen.nl. Recruitmentsystemen.nl benaderde de ruim dertig Nederlandse leveranciers van recruitmentsystemen. Zij kregen onder meer vragen over de verwachtte impact van Google for Jobs, welke invloed het heeft op hun systeem, welke aanpassingen er gedaan moeten worden en hoe hun gebruikers hierop voorbereid worden. De resultaten zijn hier te vinden.