Matching as a Service laat kandidaten en vacatures autonoom matchen. Recruiters versnellen hiermee het selectieproces en verhogen de kwaliteit. Lees over de recruitment tool van 8vance die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2020.
Recruitment tooling van 8vance
Omschrijving van de tooling
Matching as a Service maakt het mogelijk om vacatures autonoom te matchen met kandidaten. Autonoom staat voor een volledig geautomatiseerde match op basis van AI zonder menselijke tussenkomst. De basis van onze match ligt in het automatisch classificeren, niveau inschatting, skills verrijken etc. voor zowel de vacature- en cv-data. Het profiel dat hiermee gecreëerd wordt, noemen wij DNA. DNA is een vacature- of kandidaatprofiel waarbij alle elementen in een onderlinge samenhang zijn gewogen. Voor de weging maken we gebruik van tientallen algoritmes en big data-analyses. Een voorbeeld van een algoritme is ‘function decay’: heeft een kandidaat tien jaar geleden een baan gehad die nu niet meer relevant is, vanwege recente ‘andere’ werkervaring, dan neemt deze functie relevantie in waarde af ten opzichte van meer recente functies. Een andere essentie van onze aanpak is dat we matchen op vaardigheden en competenties. Hiervoor zetten onze algoritmes werkervaringen en opleiding om in gerelateerde skills, competencies of kennisgebieden die vaak door kandidaten en recruiters niet expliciet worden benoemd. Hierdoor is ook eenvoudiger om brancheoverstijgende matches te maken.
De data kan manueel worden ingegegeven of uit verschillende bronnen worden geïmporteerd. De resultaten worden weergegeven in een lijst en op een radar. Bij de lijst staat de best passende kandidaat bovenaan. Het radarscherm geeft een nieuw perspectief aan de resultaten. De vacature is het centrum van deze Talentradar. De kandidaten die dichtbij staan, passen erg goed. De kandidaten die verder van de vacature af staan, zijn ook interessant, maar wellicht missen zij nog een vaardigheid, specifieke kennis of een bepaalde ervaring. Kandidaten zijn over de radar verdeeld per branche. Dat geeft een nieuw perspectief op welke kandidaten iets met elkaar gemeen hebben. Door de tool te gebruiken, “trainen” recruiters het systeem voortdurend, hierdoor krijgen recruiters over tijd steeds betere matches te zien.
Welk probleem lost de tool op?
Goed sourcen is tijdrovend en niet eenvoudig. Een recruiter of sourcer dient met vele factoren rekening te houden bij het zoeken naar kandidaten of nieuwe opdrachtgevers. Daarin is het menselijk brein minder goed, trager en minder constant dan technologie.
Hoe werkt de tool?
De recruiter kan kandidaten en vacatures zelf ingeven of importeren vanuit een ATS. Er kan worden gematched met eigen kandidaten, maar ook met kandidaten van andere bronnen, bijvoorbeeld Monsterboard. Het is niet nodig om een boolean search te doen. De recruiter ziet automatisch in enkele seconden welke kandidaten het beste passen bij de vacature. Minder goed gevulde profielen aan cv of vacature zijde worden aangevuld en verbeterd. Voorts worden persoonlijk recruiter voorkeuren door het systeem “begrepen” en toegepast. Dit resulteert in een snellere, efficiëntere selectie op basis van veel meer data waardoor ook een hogere kwaliteit ontstaat.
De best match staat on top. De resultaten zijn zichtbaar in een lijst en op een radar, waar de kandidaten zichtbaar zijn per branche. Vervolgens kan de recruiter aangeven of een kandidaat interessant is of niet. Op deze manier creëert deze een shortlist en tegelijkertijd traint hij het systeem.
Wat levert gebruik van de tooling op?
Matchen op skills en competenties verhoogt branche-overstijgende plaatsingskansen. Hierdoor kunnen klanten meer geschikte kandidaten vinden, in een tijd waar we in de ene sector te maken hebben met een overschot en tegelijk in andere sectoren grote tekorten.
Klanten kunnen een efficiëntieslag maken doordat de autonome match een goede voorselectie geeft. Het kan de zoektijd tot wel 40% verminderen.
Daarnaast verhoogt de tooling de kwaliteit van de match. Vele factoren worden meegewogen in de match. Dit is gunstig voor klanten, maar ook voor kandidaten die zo meer relevante vacatures krijgen voorgesteld.
Omdat de match op basis van inhoudelijke profielen gebeurt, is ook een anonieme match mogelijk die dus discriminatie voorkomt zonder dat de efficiëntie en kwaliteit ter discussie staat.
Klanten zijn een succesvollere partner voor hun kandidaten, omdat zij “geautomatiseerd” breder kijken door te matchen tegen vacature data. Dit versterkt tevens de eigen acquisitie.
Waarom moet deze tooling een Recruitment Tech Award winnen?
Het winnen van de Award zou voor ons een eer zijn, een erkenning voor ons jarenlange werk en onderzoek, waarmee mensen nu op ieder moment, hun ideale plek kunnen vinden in de arbeidsmarkt. Na corona en tijdens de komende energietransitie, is grootschalige matching van skills en competenties nodig om personeel opnieuw te beoordelen, in te zetten en om te scholen. Het is daarom nu nodig dat recruiters een tool hebben waarmee ze branche-overstijgend naar kandidaten en vacatures kunnen kijken.
[thrive_leads id=’9022′]