We hebben onze uitdagingen op interne mobiliteit aangepakt als recruiter ondersteunt door een slimme recruitment tool. Lees de hele case van KPN die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2020.
Case van KPN
Omschrijving van de case
Interne Mobiliteit is niet het meest sexy HR onderwerp. Het heeft vaak iets weg van medewerkers die we weer een kans moeten geven op plekken waar managers liever frisse energie willen zien. We zagen dat talent weg ging bij KPN omdat we niet actief, KPN breed, meekeken naar een mooie volgende stap. Bij KPN hebben wij samen met Orange Cat aangetoond dat wanneer je anders kijkt naar dit vraagstuk je hele mooie resultaten kunt behalen.
Wat heeft dit te maken met HR Recruitment en Tech?
We moesten af van onze passieve, lokale niet schaalbare aanpak naar een actieve schaalbare rol voor HR op interne mobiliteit.
• Van statische vacaturebank naar dynamische recruiter tool.
• Van één op één coaching gesprekken naar actief hunten op onze interne arbeidsmarkt
We hebben onze recruiterbril opgezet en interne mobiliteit op positieve wijze weer aan gekregen.
Hoe hebben we dit gedaan?
We hebben de medewerkers en managers journey onderzocht en verbeterd. Een stap hierin was het samen brengen van onze recruiters en interne mobiliteitsadviseurs in het Match Team. Orange Cat heeft met de KPN Match Tool ons in staat gesteld om actief geschikte kandidaten te sourcen voor onze openstaande vacatures.
• Hiermee behouden we talent voor KPN
• Besparen we op onnodig externe recruitment, onboarding en exit kosten
• Maken we KPN weer een bedrijf in beweging.
De impact voor de medewerker?
Medewerkers worden gehunt door het Match team wanneer zij als match zijn aangemerkt in de KPN Match tool. Ook kunnen medewerkers het Match team zelf benaderen wanneer zij op zoek zijn naar een next step.
De impact voor de manager?
Hiring managers worden actief benaderd door het Match team om het profiel van de gezochte kandidaat scherp te krijgen en de vacaturetekst eventueel aan te passen. Het Match team gaat vervolgens in de Match tool actief zoeken naar een geschikte kandidaat, bespreekt de match met de manager en brengt ze in contact met elkaar!
Welke tooling is gebruikt in de case?
KPN heeft gebruik gemaakt van het recruitment en matchingsplatform van Orange Cat. Dit platform wordt binnen KPN “KPN Match” genoemd. Hierin onderhouden medewerkers hun profiel. Op basis van voorkeuren van de medewerker worden passende vacatures aan hen gekoppeld en actief voorgesteld. Het Match Team van KPN heeft een interface om per vacature de meest geschikte kandidaten te vinden en vergelijken en met hen in gesprek te gaan, zodat de beste kandidaat voorgesteld wordt aan de vacaturehouder.
Welk probleem is (deels) opgelost met de tool(ing)?
1. Van natuurlijk verloop naar talentbehoud
2. Van statische medewerker profielen naar “AI-enhanced” profielen
3. Van statische vacaturebank naar actief recruitment KPN-breed
Wat was het resultaat van de case?
In 7 maanden tijd:
• 124 interne plaatsingen. Dus 124 talenten naar een nieuwe baan begeleidt, 124 managers blij gemaakt en 124 teams weer een stap verder geholpen.
• 40% van deze interne plaatsingen gingen een significante salarisstap omhoog
• Medewerkers waardering na contact met Match team: 9,3/10
• Managers waardering na contact met Match team: 8,8/10
• Een recordaantal van ruim 900 medewerkers zijn sinds februari 2020 actief geholpen bij hun next step dankzij het Match team.
Levert het ook nog geld op? Jazeker!
Totale besparing €2.4 miljoen:
• €300k externe recruitment kosten bespaard
• €600k onboarding kosten bespaard
• €1,5 mio exit vergoedingen bespaard
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
Omdat we met deze case aantonen dat recruitment (technologie) niet alleen van waarde is voor EXTERNE recruitment, maar ook heel goed werkt intern! KPN heeft samen met de technologie van Orange Cat in korte tijd een vernieuwende aanpak neergezet. De technologie is succesvol ingezet om talent te laten opvallen, zodat ze kunnen doorstromen. Voor recruiters, mobiliteitsadviseurs en managers is het gemakkelijker geworden om geschikte interne kandidaten te vinden voor openstaande vacatures. Ongewenste uitstroom van talent wordt hiermee voorkomen, externe recruitmentkosten verlaagt en exit vergoedingen bespaard.
We hebben zo interne mobiliteit vernieuwend neergezet met aantoonbare harde resultaten en inspirerende verhalen tot gevolg. Deze aanpak, de technologie en het recruiten op passieve interne kandidaten is een game-changer en getuigt van lef.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
KPN
Lisette Oosterbroek (VP People Experience & Organizational Development)
Marlein Bomhof (Lead Next Step)
Sylvia Kornet (Coordinator Match Team)
Marijke van Os (PO Match Tool)
Orange Cat
Tim Baaten (CEO)
Niels Pikker (Design Lead)
Ali Haidar (Tech Lead)
Commentaar 1