De Recruitment module analyseert en optimaliseert vacatureteksten voor de te werven doelgroep, door het gebruik van unieke algoritmes en taaltechnologie. Lees over de recruitment tool van Textmetrics die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2020.
Recruitment tooling van Textmetrics
Omschrijving van de tooling
De Recruitment module is ontstaan uit de integratie van de functionaliteit van VacatureVerbeteraar in Textmetrics. De Recruitment module is een online tool waarmee snel en gemakkelijk vacatureteksten kunnen worden geanalyseerd en geoptimaliseerd voor doelgroep die je als recruiter wilt bereiken tijdens het wervingsproces. Dit is mogelijk door het werken met wetenschappelijk bewezen algoritmes en taaltechnologie. Het is mogelijk om reeds bestaande vacatureteksten te uploaden met het gebruik van URLs of documenten. De huidige teksten worden geanalyseerd, er worden suggesties getoond om de tekst te optimaliseren, en deze kan je direct toepassen en gebruiken. Daarnaast kan er direct vanuit het ATS worden gewerkt dankzij verschillende integraties. Tijdens het schrijven van nieuwe teksten wordt er direct geanalyseerd en worden er suggesties gegeven om de tekst te optimaliseren. Op basis van onze actuele arbeidsmarkt- en recruitmentdata geeft de Recruitment module per ISCO-classificatie inzicht in de pullfactoren en arbeidsvoorwaarden. Door deze zoveel mogelijk toe te passen in de vacaturetekst, neemt het aantal views en geschikte sollicitaties toe. Ook krijg je inzicht in de optimale mix van beweegmotieven om het aantal sollicitaties en views bij gelijke marketinginspanning te maximaliseren. Daarnaast kan de Recruitment module ook worden ingezet voor Google for jobs, een ontwikkeling die nu wereldwijd een steeds grotere rol gaat spelen. Door het optimaliseren van de teksten kan er ook op het gebied van diversiteit, inclusiviteit, genderneutraliteit en discriminatie veel worden bereikt. Teksten worden zo geschreven dat er geen mensen worden uitgesloten, en je altijd de doelgroep aanspreekt die essentieel is voor het wervingsproces. De tool is ontwikkeld met de optie tot het gebruik van alle Europese talen, en is ook customizable per organisatie.
Welk probleem lost de tool op?
Een vacature moet er moet zorgen dat je de juiste doelgroep aanschrijft, en ondertussen ook geen mensen uitsluit. Door het gebruik van de tooling wordt de geschreven content geanalyseerd en door de suggesties die worden gegeven kunnen de vacatureteksten worden geoptimaliseerd. Er is sprake van werving waarbij rekening wordt gehouden met diversiteits- en inclusiedoelstellingen, en waarbij geen doelgroepen worden uitgesloten, om zo ook de hogere doelen van de organisatie te behalen. Door de juiste kandidaten of de te bereiken doelgroep aan te spreken, worden vacatures sneller vervuld, en is het wervingsproces daarmee sneller en effectiever.
Hoe werkt de tool?
De tool kan worden ingezet om enerzijds bestaande content te analyseren en optimaliseren voor de doelgroep voor het wervingsproces, en anderzijds kan er ook direct vanuit het ATS worden gewerkt dankzij verschillende integraties. Tijdens het schrijven van nieuwe teksten wordt er direct geanalyseerd en worden er suggesties gegeven om de tekst te optimaliseren. Op deze manier heb je ook het gemak om altijd en overal gebruikt te maken van de Recruitment module. Op basis van wetenschappelijk bewezen algoritmes worden er suggesties gegeven om je teksten te verbeteren, rekening houdend met zaken als diversiteit, inclusiviteit, genderneutraliteit en discriminatie. Zo schrijf je de best passende vacatures voor de doelgroep die je wilt bereiken tijdens het wervingsproces.
Wat levert gebruik van de tooling op?
De klant krijgt direct bruikbare tips om de vacaturetekst te verbeteren. In de vacaturetekst ziet de klant direct wat goed is, wat er mist, en er worden suggesties gedaan ter verbetering. Zo kan de klant snel, eenvoudig, en doelgroepgericht de vacature verbeteren. De wervingsstrategie wordt dus geoptimaliseerd / geautomatiseerd. De kandidaat vindt een betere match met bedrijven die vacatures hebben openstaan, omdat de bedrijven beter begrijpen wat belangrijk voor de doelgroep, en wat een kandidaat verwacht te leren uit informatie uit een vacature. Er is hierdoor duidelijkheid en helderheid voor de kandidaat betreft de functie en het bedrijf, waardoor de kandidaat een snellere en betere een beslissing kan maken om te solliciteren op een functie. De Recruitment module is ook zo ingericht dat alles geoptimaliseerd kan worden voor Google for Jobs.
Waarom moet deze tooling een Recruitment Tech Award winnen?
Met deze complete tool kunnen we de recruitment wereld gaan veroveren. Niet alleen de Nederlandse tak, maar wereldwijd. De recruiter is geholpen met deze tool, maar de hele organisatie heeft er uiteindelijk profijt van. De doelstellingen van de recruiter worden bereikt (genderneutraal schrijven, geen kandidaten uitsluiten, juiste doelgroep bereiken), en de corporate doelstellingen ook (meer diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer bijvoorbeeld). Deze tool is alles wat je nodig hebt!
[thrive_leads id=’9022′]