Hoe verhoog je de conversie van zowel kandidaten als opdrachtgevers met een chatbot? Mediastages komt tijdens het Recruitment Tech Event 2019 op 21 november vertellen over chatbot Franky. Samen met Luuk van Neerven van Joboti deelt Monique Amse, directeur van Mediastages, in hun breakout-sessie wat de organisatie heeft geleerd van de eerste 3.000 gesprekken van chatbot Franky.
Waarom mogen mensen jullie sessie niet missen?
“We nemen je graag mee in hoe onze chatbot Franky onze conversie én candidate experience verbetert. Ben je benieuwd naar wat er bij komt kijken om een chatbot te koppelen aan je website en bijvoorbeeld WhatsApp? Dan moet je onze sessie over chatbot Franky zeker bijwonen!”
Wat maakt voor Mediastages het gebruik van een chatbot onmisbaar?
“De huidige conversie op onze website van bezoekers naar sollicitanten is 5%. Het merendeel van de bezoekers verlaat onze site zonder te solliciteren of contactgegevens achter te laten. Onze doelstelling is om de conversie te verbeteren. Onze doelgroep is jong en zal bij vragen niet snel de telefoon pakken om Mediastages te bellen. Daarnaast zijn we ook niet 24/7 bereikbaar. We zochten dus naar een tool die het mogelijk maakt om onze bereikbaarheid te vergroten en een communicatiekanaal dat zo laagdrempelig mogelijk is. En niet alleen voor onze kandidaten, maar ook voor onze opdrachtgevers.”
“Met de introductie van Franky, een chatbot van Joboti en gekoppeld aan onze Carerix-omgeving, hebben we onze bereikbaarheid vergroot en nemen kandidaten sneller contact met ons op. Mediastages heeft in haar communicatie een hele informele en persoonlijke toon. Dit is de reden dat wij hebben gekozen om ook onze chatbot zo persoonlijk mogelijk te maken, dus wel met een naam maar met een avatar van een robot. We laten er geen misverstand over bestaan in de communicatie dat het gaat om een chatbot en we verwijzen dan ook heel regelmatig, met een knipoog, naar één van Franky’s echte collega’s.”
Kan je in het kort vertellen wat Mediastages heeft geleerd van de eerste 3.000 gesprekken met chatbot Franky?
“Allereerst hebben we geleerd dat 40% van de gesprekken met Franky buiten de kantoortijden plaatsvindt. Op momenten dat we in ieder geval niet telefonisch bereikbaar zijn, maar ook via het contactformulier niet direct een antwoord kunnen geven. Naast vragen over vergoedingen, de standplaats en werktijden, wordt Franky ook vaak ingezet om door het grote aanbod van vacatures te zoeken. Niet via de gangbare filters, maar in een leuke dialoog. We hebben nu een goed inzicht in welke vragen aan Franky worden gesteld en kunnen met deze kennis Franky weer slimmer maken.”
Wat wordt in jouw ogen de grootste recruitment tech trend van 2020?
“Het Recruitment Tech Event is een ideale plaats om nieuwe trends te spotten. Als digitale immigrant geloof ik vooral in nieuwe technologie die enerzijds de candidate experience verbetert en anderzijds het leven van een recruiter leuker en makkelijker maakt.”
Kan je iets vertellen over de huidige uitdaging van jouw team?
“Als een kandidaat eenmaal bij Mediastages heeft gesolliciteerd, moet hij of zij nog een aantal documenten aanleveren om de plaatsing helemaal in orde te maken. Het kost ons nu veel tijd om kandidaten na te jagen om tijdig alles aan te leveren. We gaan Franky binnenkort ook inzetten om kandidaten die nog openstaande acties hebben, automatisch een WhatsApp-bericht te sturen ter herinnering. Franky kan onze kandidaten bijvoorbeeld ook via WhatsApp vragen of we hun gegevens in het kader van GDPR nog mogen bewaren. De kandidaat krijgt een appje en kan via WhatsApp aangeven of hij akkoord gaat. Dat wordt automatisch weer in ons recruitmentsysteem van Carerix opgeslagen. Al met al kan Franky veel werkzaamheden uit handen van onze recruiters nemen zodat zij meer tijd hebben voor andere (leukere) zaken.”
Boost jouw recruitment op het Recruitment Tech Event
Wil jij de sessie van Monique Amse en Luuk van Neerven niet missen? Kom dan naar het Recruitment Tech Event 2019 op 21 november in Amsterdam. Aan de hand van inspirerende keynotes en liefst 24 breakout-sessies en vele demo’s, is dit de ideale dag om je te laten inspireren op het gebied van recruitment tech. Meld je aan voor Recruitment Tech Event 2019 en mis deze kans om jouw recruitment te boosten dus niet. Het programma, dat wekelijks wordt geüpdate, vind je hier.
Wacht dus niet langer en bemachtig snel jouw ticket voor hét event op 21 november over de recruitmenttechnologie van morgen!
[vc_btn title=”BEMACHTIG HIER JOUW TICKET VOOR HET RECRUITMENT TECH EVENT 2019″ shape=”square” color=”green” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.recruitmenttech.nl%2Fevent%2F|||”]