Door het combineren van marketing automation met de personal touch heeft Start People in 1 weekend maar liefst 700 leads voor de COA gerealiseerd. Lees de hele case van Start People en COA die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2019.
Case van Start People en COA
Omschrijving van de case
Uitdaging:
Werken bij de COA betekent; werken met én voor mensen. De asielzoekersopvang door de COA – Centraal Orgaan opvang voor Asielzoekers – is een politiek-maatschappelijk uitdaging. Op basis van wereldwijde ontwikkelingen van onder andere vluchtelingen ontstaan er personeelsuitdagingen binnen de COA. Start People heeft al meer dan 10 jaar de eer om de flexibele schil te mogen vervullen. Start People zocht voor de COA in zeer kort tijdsbestek honderden schaarse kandidaten in de functie van woonbegeleider, casemanager en programmabegeleider verspreid over diverse (nog te openen) locaties door het land. Belangrijk aspect hierbij was het snel kunnen opschalen van beschikbare medewerkers n.a.v. de instroom van asielzoekers én het selecteren van de juiste kandidaten op de vereiste competenties. Naast actief werkzoekenden was de wens ook latent werkzoekenden te werven om de kandidatenpopulatie te vergroten.
Aanpak:
Omdat het hier een groot volume betreft was het digitaliseren van het recruitmentproces gewenst om productiviteit en effectiviteit op de vestiging te verhogen om zoveel mogelijk kandidaten als eerste op harde eisen te selecteren om vervolgens persoonlijk met de kandidaat definitief de eindselectie op persoonskenmerken en -vaardigheden te doen. Een passende opleiding is een goed vertrekpunt, maar juist voor dit soort type profielen is het ook belangrijk om te kijken naar de soft skills van een kandidaat.
Via recruitment marketing automation hebben we dit bereikt. Targeted ads, speciale landing pagina’s, geautomatiseerde opvolging via email, sms en pre-screening recruitment workflows zorgden voor dat het hele proces automatisch ging. Na het eerste weekend waren er 700 gekwalificeerde leads. Middels geautomatiseerde vragen werden de hard- en softskills per lead in kaart gebracht. Vervolgens werden de leads automatisch ingedeeld in kwalificatie groepen. Hiermee kon de recruiter geprioriteerd alle leads in de meest relevante volgorde bereiken.
Welke tooling is gebruikt in de case?
Targeted ads, speciale landing pagina’s, geautomatiseerde opvolging via email, sms en pre-screening recruitment workflows zorgden voor dat het hele proces automatisch ging. Middels geautomatiseerde vragen werden de hard- en softskills per lead in kaart gebracht. Vervolgens werden de leads automatisch ingedeeld in kwalificatie groepen. Hiermee kon de recruiter door heel Nederland centraal vanuit 1 dashboard geprioriteerd alle leads in de meest relevante volgorde bereiken.
Welk probleem is (deels) opgelost met de tool(ing)?
Voor de grote wervingsuitdaging bij de COA middels:
- lead generatie
- targetting
- automatisch e-mailing
- hard en soft skills in kaart brengen middels gamefiction
- eindselectie
Wat was het resultaat van de case?
De cijfers:
Impressies: 84122
Views: 7125
CTR: 8,47%
Leads: 696
CTR sollicitatie: 9,7%
Kosten per clicks: 0,06
Kosten per lead: 0,64
Geschikte kandidaten: 112
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
Recruitment marketing automation is een innovatieve manier van recruitment waarin de strategie van onze organisatie – Human Touch, Digital Guided – gecombineerd is om zowel de kwaliteit van werving en selectie, productiviteit en effectiviteit te verbeteren. De automation flow zorgde voor een nieuwe wijze van selecteren waarbij aan de hand van prikkelende praktijkgerichte vragen de competenties van de kandidaat in kaart werden gebracht. Met minimale mediakosten is het bereik zeer groot geweest en zijn er in een paar dagen tijd ongekend veel geschikte kandidaten geworven. Deze manier van werven past uitstekend bij het maatschappelijke karakter van de COA. De combinatie van digitalisering en persoonlijke benadering maakt dat deze case zeer geschikt is voor een Recruitment Tech Award.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Directeur Overheid l Sebastiaan Rozema
- Product Owner Vacaturedashboard l Mariska Bos
- Eigenaar Jobrock.com l Rob Boersma
- Keyaccountmanager l Cindy Bijker
- Operationeel manager l Dominique Klein Douwel
- 5 betrokken recruiters door heel Nederland
- Liza Kleine
- Desiree Boereé
- Ilse Houben
Stuur jouw case of tool in tot en met 9 september 2019
Heb je als gebruiker van recruitmenttooling een mooie case? Of als leverancier een nieuwe tool (of nieuwe feature of module), zend dan uiterlijk 9 september 2019 jouw case of tool in en wie weet ontvang je op 21 november tijdens het Recruitment Tech Event de Recruitment Tech Awards 2019. Kijk voor meer informatie, de deelnamevoorwaarden, de planning en om gratis in te zenden op de speciale pagina’s van de Recruitment Tech Awards.