Nieuwe online tool die recruiters in staat stelt om niet alleen te matchen op talent, maar ook op de drijfveren en diepste verlangens van kandidaten Lees over de recruitment tool van Scarfforce die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2019.
Recruitment tooling van Scarfforce
Omschrijving van de tooling
Zoals Yuval Noah Harari beschrijft in ‘Homo Sapiens‘ en ‘Homo Deus’ is de mens miljoenen jaren afhankelijk geweest van zijn leefgroep om te overleven. Erbij horen is van oudsher daarom heel belangrijk. Om deze reden heeft ons brein zich in de loop der tijd ontwikkeld tot een sociaal orgaan: het beloont daden die ons zekerheid geven omtrent onze sociale status met een aangenaam gevoel en ontmoedigt daden die de kans op overleven verminderen (isolatie van de leefgroep).
Hoewel ons werk van oudsher vaak wordt beschouwd als een zuivere economische transactie, waarin we arbeid verrichten in ruil voor een financiële compensatie tonen hersenstudies aan dat onze hersenen ook de werkplek in de eerste plaats ervaren als een sociaal systeem.
Met behulp van hersenscans heeft Dr. Rock kunnen vaststellen dat deze 2 automatische reflexen van ons brein worden getriggerd door 5 overkoepelende drijfveren: Status, Certainty, Autonomy, Relatedness en Fairness. Situaties die een positieve invulling geven aan deze drijfveren activeren het beloningssysteem; ze geven ons een goed gevoel, trekken ons aan en verbeteren onze cognitieve prestaties. Situaties die hier afbreuk aan doen activeren het pijn-netwerk; ze doen afbreuk aan ons geluksgevoel en onze cognitieve prestaties en zorgen ervoor dat we op de rem trappen.
Niet iedereen ontwikkelt dezelfde strategie om zekerheid te creëren in een sociale context en deelt dezelfde drijfveren. De combinatie van je DNA, ervaringen en de situatie bepaalt welke van deze 5 drijfveren overheersen.
Samen met waardenexperts en gedragspsychologen hebben we een online scan ontwikkeld waarmee recruiters op een snelle en leuke manier inzichtelijk maken welke van deze 5 drijfveren bij kandidaten overheersen. Het stelt hen in staat om niet alleen te matchen op talent, maar ook op de diepste verlangens van kandidaten: Hoe beter de nieuwe rol invulling geeft aan hun drijfveren, des te meer geluk en succes zij hierin ervaren en duurzamer de match.
Welk probleem lost de tool op?
Het achterhalen van de drijfveren van kandidaten blijkt niet altijd even makkelijk en kost bovendien tijd. De nieuwe oplossing stelt recruiters in staat om reeds in de online- en selectiefase op een snelle, leuke en betrouwbare manier inzichtelijk te maken welke van deze 5 drijfveren bij kandidaten overheersen en de persoon achter het CV te leren kennen. De scan voorspelt in welke rol zij zich het meest gelukkig voelen en optimaal presteren. De oplossing helpt recruiters om de ambities van werkzoekenden en werkgevers op elkaar af te stemmen en stelt hen in staat om betere en duurzame kwaliteit te leveren. Daarbij helpt de oplossing recruiters om het zelfinzicht van hun kandidaten te vergroten en waardevolle input te leveren aan de nieuwe werkgever voor de ontwikkeling van het persoonlijk ontwikkelingsplan voor hun nieuwe medewerker.
Hoe werkt de tool?
Met Mijn.scarfforce (online beheeromgeving) versturen recruiters zelf scans naar kandidaten en visualiseren zij zelf de resultaten, nadat de scan is ingevuld. Hierbij wordt in één oogopslag duidelijk welke drijfveren het sterkst bij de kandidaten leven en welke onderliggende waarden zij het meest belangrijk vinden. De toelichting die automatisch onder deze scores in de online viewer verschijnt geeft aan waar de kandidaten diep van binnen en het meest naar verlangen in hun werk en helpt recruiters om accurate voorspellingen te maken ten aanzien van hoe de kandidaat zich zal gedragen in de nieuwe rol en in welke situatie hij zich gelukkig voelt en gemotiveerd is om optimaal te presteren. Het online platform biedt goede mogelijkheden om een persoonlijke database op te bouwen en snel profielen te vergelijken. De testresultaten worden opgeslagen op de beveiligde en ISO-gecertificeerde servers, maar blijven uiteraard eigendom van de recruiter en zijn voor niemand anders toegankelijk.
Wat levert gebruik van de tooling op?
De oplossing helpt recruiters om tijd en geld te besparen tijdens het screenen van kandidaten, doordat ze reeds in de selectiefase op een efficiënte (voordelig en snel) manier kennis nemen van de drijfveren van kandidaten en zij met dit inzicht de kans verkleinen dat ze de verkeerde personen voor de verkeerde functies selecteren. Daarbij is het niet langer nodig om de drijfveren tijdens het gesprek te achterhalen. Ook helpt de oplossing recruiters om betere en duurzame kwaliteit te leveren aan hun opdrachtgevers, doordat ze de ambities van werkzoekenden en werkgevers goed op elkaar afstemmen. Onderzoek wijst namelijk uit dat werknemers gelukkiger zijn, beter presteren, meer bereiken en langer voor dezelfde werkgever blijven werken als de rol die ze vervullen een positieve invulling geeft aan hun drijfveren. Ook helpt de oplossing recruiters om de candidate experience te verbeteren, doordat ze de persoon en zijn verlangens centraal stellen en helpen om hun zelfinzicht te vergroten.
Waarom moet deze tooling een Recruitment Tech Award winnen?
Scarfforce is voortgekomen obv oprechte interesse in de mens en de ambitie om te achterhalen wat ons drijft; motiveert gelukkig en succesvol maakt. Ipv de geplande 1 jaar, hebben we er in totaal 3 jaar over gedaan om de scan te ontwikkelen en perfectioneren, waarbij we onverwachts zijn geholpen door oa het Hilton (Leiden en Amsterdam), Yays, HMS Host en meer dan 4500 proefpersonen om deze droom te realiseren. Kosten nog moeite bespaard en door niet op te geven uiteindelijk de missie volbracht
Stuur jouw case of tool in tot en met 9 september 2019
Heb je als gebruiker van recruitmenttooling een mooie case? Of als leverancier een nieuwe tool (of nieuwe feature of module), zend dan uiterlijk 9 september 2019 jouw case of tool in en wie weet ontvang je op 21 november tijdens het Recruitment Tech Event de Recruitment Tech Awards 2019. Kijk voor meer informatie, de deelnamevoorwaarden, de planning en om gratis in te zenden op de speciale pagina’s van de Recruitment Tech Awards.