De campagne is in staat om werkzoekenden de nieuwste en voor hen relevante vacatures aan te bieden op Facebook. Lees de hele case van Randstad die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2017.
Case van Randstad
Omschrijving van de case
Bezoekers van de website van Randstad bezoeken onze website om relevante vacatures te bekijken. Tijdens deze zoektocht selecteert de bezoeker, onder andere, een vakgebied om tot een selectie van vacatures te komen die relevant zijn voor de werkzoekende en waar direct op gesolliciteerd kan worden. De werkzoekende gebruikt zoektermen op de site van Randstad om een selectie te krijgen van vacatures die aansluiten bij de interesses, ambities en werkervaring . Zo wordt er gekozen voor bijvoorbeeld een vakgebied, plaats, salaris, maar ook opleidingsniveau en dienstverband worden geselecteerd. De informatie die zij achterlaten om een mooi overzicht te krijgen met relevante vacatures kunnen wij gebruiken. Wanneer de zoektocht, al dan niet tijdelijk, wordt gestaakt en naar andere websites wordt gesurft, kunnen wij de informatie die tijdens de eerdere zoektocht is achtergelaten, inzetten. Om deze informatie optimaal in te zetten wordt Smartly tooling gebruikt. Eenmaal weg van de website van Randstad worden deze tools ingezet om een dynamic product feed te creëren op Facebook met daarin de nieuwste vacatures in het vakgebied van de werkzoekende. De uitgewerkte pixel setup en de dynamic image template van Smartly zorgen ervoor dat de Facebook advertentie volledig customized is.
De dynamic product feed maakt het mogelijk om vacatures te onderscheiden in verschillende vakgebieden en te filteren op onder andere regio en uploaddatum van de vacature. We hebben uiteindelijke gekeken naar de meest efficiënte en effectieve inrichting wat resulteerde in een zo laag mogelijke CPA (cost per application). Het resultaat laat zich zien in een dynamische Facebook advertentie. In deze advertentie worden de nieuwste vacatures getoond in het vakgebied van de werkzoekende.
Wat was het resultaat van de case?
De relevantie van onze campagnes is verhoogd en dit is zichtbaar in de 4,5% CTR (click-trough rate). Mede hierdoor hebben we aan lage CPA (cost per application) kunnen realiseren. Dit hebben we gebenchmarkt ten opzichte van drie soortgelijke campagnes.
Allereerst de statische Facebook retargeting campagne. De campagne die we hierboven hebben beschreven onder de titel ‘customized retargeting campaign’ presteert 61% beter dan de campagne die enkel statische retargeting genereert. Deze statische retargeting campagne laat een vakgebied specifieke statische banner zien op Facebook.
Ten tweede laat de dynamische display campagne laatst bekeken vacatures zien. Vergeleken met deze campagne heeft de ‘customized retargeting campaign’ 81% lagere CPA. Tot slot heeft de nieuwe campagne vergeleken met onze non branded search campagne een CPA die 55% lager ligt. Hieruit blijkt dat de ‘customized retargeting campaign’ heel relevant en uiterst effectief is. De performance is gelijk gehouden terwijl de volume is gegroeid.
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
In een steeds krapper wordende arbeidsmarkt is het een uitdaging om kandidaten te vinden. Wanneer deze kandidaten informatie achterlaten op je website moet je hier iets mee. Niet alleen op het moment dat zij op de website van Randstad zijn, maar ook wanneer zij besluiten deze website te verlaten. Met deze case targeten we de bezoekers van onze website met relevante vacatures die tot een nieuwe baan kunnen leiden! Sinds deze retargeting campagne zeggen we dat retargeting succesvol is en hebben wij het het budget hiervoor vertienvoudigd.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Edo Zwaan, Online Marketing Manager, Randstad Groep Nederland
Aron Rikels, Online Marketeer, Randstad Groep Nederland
Nadine Herweijer, Content Editor, Randstad Groep Nederland
Jorick Vliegenberg, Online Marketing Specialist, Blue Mango Interactive