Randstad is het grootste uitzendbureau van Nederland. In elke grote stad zit wel een vestiging die zich inzet om de regio aan het werk te helpen. Een van de grote uitdagingen van de uitzender is het totale uitzendproces verder te digitaliseren. De automatische distributie van vacatures is daar een mooi startpunt in.
Automatisering
Een paar jaar geleden was jobmarketing bij Randstad volledig decentraal geregeld. De afgelopen jaren is dit echter sterk veranderd. Centrale keuzes en vooral automatisering heeft de jobmarketing naar een hoger plan getild. “Er gebeurt nu bijna niks meer handmatig,” aldus Edo Zwaan, Manager Online Marketing bij Randstad Groep Nederland. Omdat Randstad een grote decentrale organisatie is, brengt dat veel complexiteit met zich mee. Want hoe zorg je voor een decentrale benadering online? En hoe zorg je ervoor dat een vacature uit de regio op het juiste niche jobboard terecht komt? Dit zijn vraagstukken waar Edo Zwaan zich over buigt. Hij is verantwoordelijk voor innovatie en doorontwikkeling van online marketing om de instroom zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
Onmisbare tool
Een van de tools die het Randstad een stuk gemakkelijker maakt om online vacatures te verspreiden is ‘InGoedeBanen.nl.’ Dit is een hulpmiddel om vacatures snel en gemakkelijk door te plaatsen naar alle relevante jobboard en andere spelers. “Stel je hebt een lasser nodig, dan is het handig dat deze vacature onder andere op een technisch jobboard terechtkomt. Je hebt er een stuk minder aan als hij op een algemeen board wordt geplaatst en zo op de grote hoop terecht komt. De verspreiding van vacatures over de verschillende jobboards gebeurt volledig automatisch. Technologie zoals deze biedt veel kansen. Handmatig zou me dit niet allemaal lukken, daarvoor is het volume te groot. Maar met ‘InGoedeBanen.nl’ is het schaalbaar.”
Zonder technologie zou me dit niet allemaal lukken.
Balans tussen technologie en karakter
Hoewel recruitmenttechnologie het een organisatie als Randstad een stuk gemakkelijker maakt, zit de kracht hem in de balans met mensenwerk, vindt Edo Zwaan. “Technologie zou recruitment helemaal kunnen overnemen, maar vindt de kandidaat dit wel wenselijk? Techniek helpt ons om het voorwerk online te kunnen doen, maar een match kan nu nog het beste door een recruiter worden gemaakt. Zijn/haar persoonlijkheid in combinatie met technologie is volgens mij het meest krachtig.”
Het Recruitment Tech Event 2016 is uitverkocht. Zet donderdag 23 november 2017 alvast in jouw agenda, want dan vindt de 3e editie plaats van het Recruitment Tech Event. Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de e-mail update en maak kans op vrijkaarten voor het event in 2017.