In aanloop naar het negende Recruitment Tech Event, dat op 7 november 2024 plaatsvindt, sprak Martijn Hemminga met Marlene de Koning, director HR Tech & Data bij PwC over het belang van strategie bij de inzet van technologie in HR en recruitment. Luister naar het interview via de link onderaan het artikel. “Technologie is zo goed als hoe jij het inzet. Het zijn altijd wij mensen die ermee werken, die het ontwikkelen, die de datamodellen bouwen.”
Focus op emerging HR-technologie
Marlene de Koning is team lead van de technische afdeling People Analytics & HR Employee Experience bij PwC. Daarvoor werkte ze bij onder andere Microsoft en LinkedIn. “Ik ben een enorme tech-enthousiasteling”, vertelt ze aan Recruitment Tech. “Ik leid een team dat zich focust op emerging HR-technologieën, waaronder GenAI. Daarnaast doe ik ook onderzoek naar het effect van die nieuwe technologieën op de employee experience en op de arbeidsmarkt.”
‘Tech moet werk gemakkelijker maken’
De Koning schreef eerder het boek ‘HR Tech Strategy’, een kijk op het creëren van een ‘uitzonderlijke werknemerservaring’ die organisaties naar nieuwe hoogten van succes stuwt. In het boek deelt De Koning een bewezen formule om technologie-gedreven werknemerservaringen te verbinden met uitstekende bedrijfsresultaten.
“Daarom wil ik dat onze technologie bijdraagt aan een betere employee experience. Want een gelukkige medewerker is een productievere medewerker.”
Maar, zegt De Koning, de inzet van technologie moet áltijd ten goede komen aan de medewerkerservaring. “Technologie moet het werk gemakkelijker maken, maar we meten te weinig of dat ook daadwerkelijk gebeurt. Werk moet leuk zijn, een speeltuin voor volwassenen. Daarom wil ik dat onze technologie bijdraagt aan een betere employee experience. Want een gelukkige medewerker is een productievere medewerker.”
Recruiters als visitekaartjes
Die medewerkerservaring is in recente jaren steeds belangrijker geworden. “In recruitment draait het om de kandidaatervaring en een sterke employer brand”, zegt De Koning. “Als recruiter ben je het visitekaartje van het bedrijf. Jouw eigen geluk en betrokkenheid zijn cruciaal om potentiële medewerkers te overtuigen. Een positieve werksfeer zorgt voor een hogere employee engagement en een lagere uitstroom. Met de juiste tools en data kunnen recruiters efficiënter werken en betere resultaten behalen.”
“Als recruiter ben je het visitekaartje van het bedrijf. Jouw eigen geluk en betrokkenheid zijn cruciaal om potentiële medewerkers te overtuigen.”
De Koning pleit voor een gepersonaliseerde aanpak, waarbij rekening wordt gehouden met individuele behoeften en werkstijlen. “Je wil niet meer nadenken over de one-size-fits-all”, zegt ze. “Als je dan dus zo’n beleid voert dat iedereen allemaal hetzelfde moet en dezelfde dagen op kantoor en dezelfde dagen thuis, dan mis je daar eigenlijk een kans in om veel meer toe te spitsen op wat belangrijk is voor dat team en voor de werkzaamheden die iemand uitvoert.”
‘Automatisering hebben we onderbenut’
Over de rol van AI in recruitment is De Koning dus optimistisch. “Ik denk dat we automatisering de afgelopen jaren eigenlijk onderbenut hebben”, zegt ze. “De opkomst van generatieve AI heeft het gesprek over de mogelijkheden opnieuw aangewakkerd. We kunnen bijvoorbeeld vacatureteksten laten genereren door AI, waardoor we meer tijd hebben voor persoonlijke gesprekken. Ook kunnen we met AI de kwaliteit van onze werving verhogen door relevante kandidaten beter te identificeren.”
“De opkomst van generatieve AI heeft het gesprek over de mogelijkheden opnieuw aangewakkerd.”
“Hierdoor krijgen we minder, maar wel kwalitatief betere sollicitaties. Daarnaast kunnen we automatisering inzetten voor het inplannen van gesprekken en het uitvoeren van assessments. Dit scheelt tijd en zorgt ervoor dat we ons meer kunnen focussen op de menselijke kant van recruitment.”
AI, maar met gezond verstand
De Koning ziet ook het belang van verantwoord gebruik. “Technologie is zo goed als hoe jij het inzet. Het zijn altijd wij mensen die ermee werken, die het ontwikkelen, die de datamodellen bouwen. Ik denk dat we er echt enorm mooie dingen van kunnen maken, maar dat betekent niet dat we ons verstand er niet bij moeten houden en dat je de risico’s niet moet mitigeren.”
“Organisaties moeten beleid hebben om ervoor te zorgen dat AI op een ethische en veilige manier wordt ingezet.”
“Een groot risico is dat medewerkers AI op eigen initiatief gebruiken”, voegt De Koning toe. “Waardoor gevoelige gegevens in de verkeerde handen kunnen vallen. Organisaties moeten hier beleid voor hebben om ervoor te zorgen dat AI op een ethische en veilige manier wordt ingezet.”
Belang van data
En hetzelfde geldt voor de manier waarop organisaties (en recruiters) data verzamelen. “Het gaat er niet alleen om dat jij als recruiter succesvol bent, maar hoe jouw succes bijdraagt aan het succes van de hele organisatie”, zegt De Koning. “Als je alleen naar je eigen doelstellingen kijkt, dan kun je wellicht werken met een Excel-bestand of een papieren agenda, maar dat is niet efficiënt en zeker niet duurzaam. Alle data die we verzamelen, bijvoorbeeld over kandidaten die we niet kunnen aannemen, is waardevol voor de organisatie.”
“Als je alleen naar je eigen doelstellingen kijkt, dan kun je wellicht werken met een Excel-bestand of een papieren agenda, maar dat is niet efficiënt en zeker niet duurzaam.”
“Het is belangrijk dat deze data wordt gedeeld en opgeslagen in een systeem, zodat collega’s er ook gebruik van kunnen maken. Daarnaast voorkom je dat je bij vertrek gevoelige informatie meeneemt, wat niet alleen oneerlijk is tegenover de organisatie, maar ook in strijd is met de wetgeving. Kortom, het gaat om het grotere geheel: de compliance met wet- en regelgeving ,het belang van de organisatie, en dat van de kandidaat.”
‘Essentieel dat we recruitmentprocessen aanpassen’
Tijdens het Recruitment Tech Event zal De Koning dieper ingaan op het belang van een recruitmentstrategie die aansluit bij de bredere bedrijfsstrategie. “Met de vergrijzing en de steeds veranderende arbeidsmarkt is het essentieel dat we onze recruitmentprocessen aanpassen”, concludeert ze. “Daarnaast wil ik het hebben over de impact van technologie, met name kunstmatige intelligentie, op recruitment en de rol die HR-professionals hierin spelen.”
Luister naar het hele gesprek
Wil je het hele gesprek van Martijn Hemminga (Recruitment Tech) met Marlene de Koning (PwC) beluisteren? Dat kan via je favoriete podcastkanaal, of via de link hieronder.
Boek je tickets voor het Recruitment Tech Event
Donderdag 7 november vindt het Recruitment Tech Event 2024 plaats in DeFabrique in Utrecht. Hét toonaangevende event over de recruitmenttechnologie van morgen. Met talkshow, breakout programma en 3 inspirerende keynotes. Het thema is ‘Coming home’: kandidaten maar ook recruiters moeten zich thuisvoelen bij gebruik van tooling. Meld je tot 12 september aan voor tickets met early-birdkorting!