Als het aan Jan Brooijmans ligt, baseren recruiters zich met technologie vooral op twee dingen: data én skills. En dat is simpeler dan het klinkt. Tijdens het seminarprogramma Demo_Day neemt hij bezoekers mee in zijn gedachtegoed. ‘Het draait erom hoe je met tools data kunt combineren en analyseren, zónder dat je daar de technische kennis voor hebt.’
Business impact van tech
Brooijmans heeft jarenlange ervaring in het toepassen van data in HR & Recruitment. Van het ontwikkelen van data strategieën tot het samenbrengen en analyseren van databronnen. Hij heeft meegewerkt aan innovatieve concepten als een voorspellende perspectiefverklaring voor flexwerkers om hypotheken te kunnen aanvragen. Maar ook tooling en dashboards voor strategische personeelsplanning. Met ATS Connector heeft hij een platform neergezet dat gestandaardiseerde koppelingen en dashboards levert aan met name recruitmentbureaus.
“Ik focus me op de business impact die ik met technologie kan maken. Ik geloof dat iedereen met behulp van data hun (werk)omgeving positief kan beïnvloeden.”
Als mede-auteur van het boek ‘HR Analytics: Een 7e zintuig voor de moderne professional’, staat Brooijmans regelmatig op congressen om te vertellen over het datagedreven werken binnen recruitment. “Met technologie kun je veel automatiseren, maar met de juiste samenwerking kun je echt een verandering inzetten”, zegt Brooijmans. “Ik focus me op de business impact die ik met technologie kan maken. Ik geloof dat iedereen met behulp van data hun (werk)omgeving positief kan beïnvloeden.”
Professionalisering van recruitment marketing
Wat ziet Booimans dan als de drie belangrijkste trends? “Ik zie ik ieder geval de professionaliseringsslag van recruitment marketing, waardoor steeds meer marketeers in detachering en recruitment terechtkomen. Je ziet nu een beweging van het uit handen geven aan externe bureaus naar eigen beleid op marketing en grip op eigen data voor marketing.
Automatisering hoog op de agenda
Daarnaast draait het om automatisering, zegt Booijmans. Voor 2024 hebben corporates én bureaus hoge ambities als het gaat om het automatiseren van het werving proces. Corporates verwachten een groei van 10,1%; bureaus verwachten een groei van 10,4%, zo blijkt uit de Recruitment Tech Survey 2024.
“Een voorbeeld van automatisering dat al lang mogelijk is, maar nog niet breed omarmd lijkt te worden, is matching en loopbaanbegeleiding op basis van vaardigheden.”
“Zowel op het gebied van combineren van data uit verschillende systemen, als ook proces automatiseren”, beaamt Brooijmans. “In andere woorden: het werk van recruiters dat geautomatiseerd kan worden om effectiever de krappe arbeidsmarkt te bewerken. Een voorbeeld van automatisering dat al lang mogelijk is, maar nog niet breed omarmd lijkt te worden, is matching en loopbaanbegeleiding op basis van vaardigheden.”
Werven kan slimmer met skills
Dat is dan ook de derde trend die Brooijmans constateert: werven op basis van skills, in plaats van cv’s en motivatiebrieven. “Werving, selectie en inhuur kan zoveel slimmer met skills. Ook learning en het vinden van talent voor moeilijk-te-vullen vacatures, zoals technisch personeel kan veel slimmer plaatsvinden op de skills van iemand en waar naartoe je wilt of kunt doorgroeien.”
Slimmer én datagedreven werven
Tijdens het Demo_Day-seminarprogramma op 4 juni deelt Brooijmans álles wat je wilt weten over slimmer én datagedreven werven. “Maar dan eenvoudig gemaakt”, waarschuwt hij. “Het draait erom hoe je met tools data kunt combineren en analyseren, zonder dat je daar de technische kennis voor hebt. Voor recruitment marketing, financiële analyse en sales en talent management.”
“Data is ook perfecte manier om je processen onder de loep te nemen en vanuit een ander perspectief te zien wat er verder te optimaliseren valt.”
“Ik hoop bezoekers te overtuigen dat werken met data eenvoudig kan zijn en dat je snel inzichten kan ophalen die je kunt gebruiken om in actie te komen en je recruitment strategie aanpassen. Ik licht enkele gebruikers scenario’s toe, voor sales, operatie en marketing. Data is ook perfecte manier om je processen onder de loep te nemen en vanuit een ander perspectief te zien wat er verder te optimaliseren valt.”
Koop een seminarticket met korting t/m 28 mei
Tot en met 28 mei kan je jezelf en jouw collega’s gratis aanmelden voor de ochtend of middag van Recruitment Tech Demo_Day. Wil je de hele dag toegang én exclusief toegang tot het seminarprogramma, waar Brooijmans zal spreken? Dan kun je een ticket van € 155,- kopen t/m 28 mei. Hierna betaal je
Wat kun je verwachten?
Wil je weten wat je zoal te wachten staat op 4 juni? Bekijk hier de promovideo van Demo_Day Nederland 2024.