Wat zijn nu de belangrijkste trends op het gebied van recruitment marketing? Voor de Recruitment Marketing Outlook 2024 ging host Jasper Spanjaart in gesprek met Jeffrey Hamelink (Small Giants), Peter Woudenberg (Jobmatix), Dirk Driessen (Getnoticed) en Jelmer Zuidema (Roadtrip). Meld je nú aan voor de replay van de talkshow.
Begin bij je doelstellingen
In twee blokken behandelde de liveshow álles wat je wil weten over recruitment marketing. In het eerste blok doken Driessen en Zuidema in een uitgebreide uitleg over hoe je nu een start kunt maken met recruitment marketing. “Begin altijd bij de vraag: wat zijn nu eigenlijk je doelstellingen?”, zegt Zuidema. “En hoe heb je die vastgesteld? Te vaak krijgen we doelstellingen aangeleverd, die we dan nakijken. Dan blijken het de doelstellingen te zijn van Facebook, of Slack, die ze zelf netjes publiceren. Het is belangrijk dat ze voor joú toepasbaar zijn.”
“Het draait om de doelgroep bereiken, inspireren én enthousiasmeren om te solliciteren. Snel gaat het niet: het moet goed gaan.”
Niet meer recruiters aannemen, maar meer mensen. Kunt afrekenen op sollicitaties, maar ook op interviews. Daarin ziet Driessen vooral een rol om niet alleen als leverancier te fungeren, maar als sparringpartner. “Je moet vijf keer ‘waarom?’ hebben gevraagd voordat je écht weet wat het vraagstuk van een klant is”, zegt hij. “Het draait om de doelgroep bereiken, inspireren én enthousiasmeren om te solliciteren. Snel gaat het niet: het moet goed gaan. Dat kost tijd en daar moet je aan werken.”
Investeringen op komst
Als het dan gaat om recruitment marketing, constateert de Recruitment Tech Survey 2024 een aardig verschil in de investeringen die bureaus en corporates doen. Zo willen 45,2% van bureaus méér budget uitgeven aan recruitment marketing, tegenover 34,2% van corporates. Waarom zijn bureaus dus nog altijd van plan om meer te investeren dan corporates? “Bureaus zijn soms nog veel bezig met marges maken, maar veel voor weinig werkt eigenlijk nooit”, zegt Woudenberg.
“Je moet uitgaan van je wervingsbehoefte, niet van je budget.”
“Het draait erom wat het oplevert. Het is een investering om mensen binnen te kunnen halen. Ik vind dat we soms nog teveel bezig zijn met hoeveel iets kost. Je moet investeren in wat het oplevert, want een black box werkt nooit. Als je het proces goed meetbaar hebt, is het een hele goede investering. Je moet uitgaan van je wervingsbehoefte, niet van je budget.”
Bekijk de replay van Recruitment Marketing: Outlook 2024
Wil je alle trends horen die Jelmer Zuidema, Dirk Driessen, Peter Woudenberg en Jeffrey Hamelink zien? En wil je in één uur bijgepraat zijn over de belangrijkste ins en outs omtrent recruitment marketing? Meld je dan aan voor de replay-link en bekijk de hele talkshow.