Landingpagina’s zijn al geruime tijd een populair instrument binnen de marketing. In recruitment is het gebruik van landingspagina’s relatief nieuw. Hoewel een werkenbij-site een essentieel instrument is om een overzicht te geven van de bedrijfscultuur en de beschikbare vacatures, is het niet altijd de beste optie als het gaat om het aantrekken en converteren van toptalent. In dit artikel deelt Sidney Hiele van QSXL/JobPage tien redenen waarom het slim is om specifieke landingspagina’s per vacature te gebruiken.
Wervingsproces verbeteren
Het gebruik van landingspagina’s, die specifiek zijn ontworpen voor individuele vacatures en daarmee gericht zijn op de doelgroep, kan het wervingsproces sterk verbeteren en aanzienlijke voordelen bieden ten opzichte van het gebruik van een generieke werkenbij-site.
10 redenen
De tien redenen voor succesvolle toepassing van landingspagina’s zijn:
-
Meer relevantie
Wanneer een kandidaat een werken-bij-site bezoekt kan dit een overweldigende en onpersoonlijke ervaring zijn. Door een landingspagina te maken zorg je ervoor dat de verstrekte informatie relevant en daar waar mogelijk zelfs gepersonaliseerd is. Dit vergroot de kans dat de kandidaat geïnteresseerd is en solliciteert. Sterker nog wij krijgen vaak hele positieve reacties op de relevante content. Zelfs van kandidaten die niet geïnteresseerd zijn.
-
Betere targeting
Doelgroep gerichte content, misschien wel het belangrijkste voordeel. Met landingspagina’s kun je de tekst en visuele content afstemmen op de specifieke doelgroep. Door voor elke functie een landingspagina te maken, kun je de content afstemmen op specifieke kenmerken of drijfveren van de doelgroep, bijvoorbeeld man of vrouw. Dit maakt het gemakkelijker om de juiste kandidaten voor elke rol aan te trekken. Wij ervaren dat als we de juiste doelgroep benaderen met gerichte content dat de landingspagina ook vaker wordt gedeeld door kandidaten.
-
Optimaliseer gebruikerservaring
Landingspagina’s bieden een meer gestroomlijnde en gebruiksvriendelijke ervaring in vergelijking met werken-bij-sites. Bij werken-bij-sites belanden kandidaten nog vaak in een stroef sollicitatie stramien terwijl je in de huidige krappe arbeidsmarkt jouw toekomstig talent de mogelijkheid wil bieden om laagdrempelig in contact te komen met de organisatie. Bijvoorbeeld door het maken van een ‘koffie-date’. Dit leidt tot een grotere betrokkenheid van kandidaten, een hogere conversie en interessante data die je in het persoonlijke vervolgtraject kunt gebruiken.
-
Hogere conversiepercentages
Goed ontworpen landingspagina verhogen de conversie van bezoekers naar sollicitanten. Door een duidelijke oproep tot actie op te nemen, zoals “Solliciteer nu” of “selecteer een datum voor een virtuele kennismaking”, verhoog je het aantal kandidaten dat solliciteert aanzienlijk. Onze ervaring is echter dat je heel veel meer uit een landingspagina haalt als je niet focust op de heilige graal van de sollicitatie-button maar je pagina zo inricht dat er laagdrempelig contact gelegd kan worden. Contact dat je later één op één kunt uitbouwen naar een officieel sollicitatieproces. Denk hierbij ook aan laagdrempelig contact via bijvoorbeeld WhatsApp.
-
Betere tracering en analyse
Landingspagina’s bieden gedetailleerde tracking- en analysegegevens, zodat je kunt zien welke pagina’s goed presteren en waar ruimte is voor verbetering. Iedere doelgroep vraagt tenslotte om andere content en andere call-to-actions. Door het proces volledig data gedreven in te richten kun je zien wie de pagina bezoekt, hoeveel touchpoints er zijn voordat iemand over gaat tot actie en welke acties het beste aanslaan bij de doelgroep. Door landing pages te gebruiken kun je data gedreven beslissingen nemen om het recruitment proces verder te optimaliseren.
-
Verhoogde naamsbekendheid
Landingspagina’s bieden de mogelijkheid om de organisatie onder de aandacht te brengen en de waarden, cultuur en missie van het bedrijf te communiceren. Dit is belangrijk bij het aantrekken van toptalent, omdat kandidaten zich eerder aangetrokken voelen tot organisaties die aansluiten bij hun waarden en carrièreaspiraties.
Wij werken veel voor mooie B2B bedrijven. Als wij actief de doelgroep benaderen voor een vacature en de kandidaat verleiden door middel van de landingspagina krijgen wij regelmatig de reactie: “Oh ik wist helemaal niet dat dit mogelijk is bij dit bedrijf en ik woon bijna om de hoek.”
-
Beter delen via sociale media en collega’s
Landingspagina’s kunnen eenvoudig worden gedeeld op sociale media, waardoor het gemakkelijker wordt om de vacatures snel bekend te maken. Door voor elke functie een landingspagina te maken, kunt je deze door collega’s laten delen met hun netwerk. Geef iedere collega een unieke URL en je hebt een meetbaar Referral systeem. Zet dan ook nog geautomatiseerd een testimonial van die collega op de landingspagina en je verhoogt niet alleen de instroom maar ook de betrokkenheid en trots van de huidige medewerkers.
-
Betere optimalisatie voor zoekmachines
Specifieke landingspagina’s kunnen worden geoptimaliseerd voor zoekmachines, wat de zichtbaarheid van vacatures vergroot en helpt om meer gekwalificeerde kandidaten aan te trekken. Trefwoorden en metabeschrijvingen kunnen worden afgestemd op elke specifieke functie waardoor sollicitanten de vacature makkelijker vinden.
-
Meer flexibiliteit, minder kosten
Landingspagina’s zijn eenvoudig te maken en kunnen snel worden bijgewerkt, zodat je kunt reageren op veranderingen in de functiebeschrijving of de procedure, zonder de beperkingen van een ATS of werken-bij-site. Deze verhoogde wendbaarheid helpt je de concurrentie voor te blijven en toptalent aan te trekken. Daarnaast zijn landingspagina een kosteneffectieve oplossing ten opzichte van een uitgebreide werken-bij-site.
-
Betere leadgeneratie
Leads of de talentpool zoals we ze vroeger noemde. Bij een sourcing campagne van QSXL hebben we mede door de landingspagina’s een hoge conversie. Een groot deel van de kandidaten die reageren zullen niet direct geïnteresseerd zijn omdat ze nog tevreden zijn bij hun huidige werkgever. Door de landingspagina ervaren zij veel persoonlijke aandacht en die aandacht geven ze terug door het makkelijk delen van veel informatie en het geven van toestemming voor opname in de talentpool. Je genereert dus leads voor de toekomstige invulling van de vacature.
Juiste kandidaten
Kortom, het gebruik van specifieke landingspagina’s ter ondersteuning van het wervingsproces biedt vele voordelen ten opzichte van een algemene werkenbij-site. Van verhoogde relevantie en doelgerichtheid tot verbeterde gebruikerservaring en branding, landingspagina’s bieden een kosteneffectieve en efficiënte oplossing voor het aantrekken en binden van de juiste kandidaten.
Meld je aan voor de Recruitmentsites Show 2023 op 30 maart
Hoe belangrijk is anno 2023 de recruitmentsite nog? Welke content mag niet ontbreken op een werkenbij-site en wat zijn de laatste recruitmentsite trends? Deze en nog veel meer vragen worden donderdagochtend 30 maart 2023 besproken in de online live Recruitmentsites Show. Vertegenwoordigers van recruitmentsite bouwers SteamTalmark, Getnoticed en JobPage schuiven aan bij host Martijn Hemminga in de live online talkshow. Laat je in ca. 75 minuten bijpraten over de trends in 2023 en verder. Meld je aan via deze pagina.
Door Sydney Hiele
Sidney Hiele is oprichter van QSXL en al vele jaren actief in de recruitment industrie. Met QSXL ondersteunt hij organisaties in Nederland en daarbuiten met het actief sourcen en binden van kandidaten. QSXL implementeerde het gebruik van landingspagina’s 5 jaar geleden in haar sourcings processen en ervaarde verbluffende voordelen. Ze maakten er zelfs een apart product van: www.Job-Page.com.