Randy Cillekens, naar eigen zeggen een ‘computernerd’, was in 2009 medeoprichter van Getnoticed. Getnoticed is een specialist in het bouwen van recruitmentsites en staat op de eerste plek in de RT35 2023. Cillekens is verantwoordelijk voor het CMS Serena waar Getnoticed alle websites op ontwikkelt. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de innovaties binnen het bedrijf.
Analogie: bouwen van huis
Wat binnenkomt bij kandidaten, het kloppend hart, is de werkenbij-site, zegt Cillekens. “Er spelen veel dingen omheen, bijvoorbeeld marketing om te zorgen dat mensen naar je site komen. Ik gebruik wel eens de analogie van het bouwen van een huis. Een mooi huis en marketing hand in hand moeten gaan. Een mooi huis zonder te vertellen waar het is, werkt niet en iedereen vertellen over je fantastische huis maar ze naar een bouwvallig huis sturen werkt ook niet. Doe je niet aan marketing, dan is dat hetzelfde als een mooi gebouw in de middle of nowhere neer zetten. Je zet iets neer en je moet ervoor zorgen dat het gaat werken.”
Weer andere aanpak
Getnoticed werkt voor allerlei soorten klanten. “Voor heel grote bedrijven, maar ook voor kleine bedrijven uit de regio met maar een paar vacatures. Die kun je net zo goed helpen. Soms is het zelfs nog leuker om een kleine klant echt mee te nemen in het online recruitmentverhaal. De wat grotere corporates weten vaak wel wat ze willen en zoeken een partij die ze helpt, ontzorgt in het recruitmentproces. Dat hoeft zelfs niet altijd tot een recruitmentsite te leiden. Een recruitmentsite is een middel om je te helpen, maar niet altijd de heilige graal. We werken verder ook voor recruitmentbureaus, dat vraagt weer een andere benadering. Een corporate wil de cultuur tonen om zo mensen over te overtuigen om te solliciteren.”
“Soms is het nog leuker om kleine klant mee te nemen in het online recruitmentverhaal.”
Andere manier van denken
Cillekens heeft uitgesproken ideeën over hoe een recruitmentsite van een corporate gepositioneerd moet worden. “Vaak starten bedrijven met een site die onderdeel is van de corporate website, en dat begrijp ik ook. Maar als je het mij vraagt, zal ik altijd aanbevelen: zet het er naast. Met je corporate website trek je mensen op een andere wijze, met een andere boodschap. Daar wil je overtuigen met je dienst of product. Een leuke werkgever zijn is weer een heel ander verhaal. Dat matcht niet op dezelfde website, omdat het om een andere manier van denken gaat. Bij een recruitmentsite gaat het erom mensen binnen te halen die bij je passen, die bij je willen werken.”
Trots op case in Australië
Cillekens is er trots op dat zijn bedrijf ook in andere delen van de wereld websites installeert. “Zo hebben we een aantal maanden geleden voor een klant in Australië een website gelanceerd, een heel andere uitdaging, ook technisch gezien. Erg enthousiast ben ik ook over een klant als VDL, waar we al lang voor werken en die met ons meegegroeid is. Verder zijn we voor een grote supermarktketen bezig met een nieuwe website. Het is erg leuk om nieuwe dingen te bedenken en het personalisatie-stuk op een website nog beter te maken.”
Personificatie
Cillekens verwacht dat de komende jaren recruitmentsites nog meer data-driven worden. “Dat is de richting die we opgaan: de data goed analyseren en de bevindingen ‘teruggeven’ aan de gebruiker, steeds verder uitgediept. Iets creëren waar de bezoeker daadwerkelijk wat aan heeft. ChatGPT kan daar een onderdeel van zijn. En hoe dan ook meer tools die richting het personifiëren gaan. Alsof je als bezoeker een kledingwinkel binnenstapt die helemaal gebouwd is voor jou. Dat is de richting die we op gaan”
“Iets creëren waar de bezoeker daadwerkelijk wat aan heeft.”
Serena
Getnoticed zet dit jaar en de komende jaren in op het ‘openzetten’ van het eigen CMS Serena. “We ontwikkelen en verbeteren die techniek al jaren en willen dat niet alleen voor onszelf houden. Er zijn meer mensen in de wereld dan alleen Getnoticed die een goede werken-bij website kunnen bouwen. Mensen met kennis die misschien ‘overlappend’ is met de kennis die bij ons bedrijf aanwezig is. Waarom zouden ze het dan allemaal zelf moeten uitvinden? Via partnernetwerken en met onze technische basis als achtergrond kunnen we anderen wellicht heel goed helpen. Heel spannend ook voor ons, het creëren van dergelijke community.”
Meld je aan voor de Recruitmentsites Show 2023 op 30 maart
Hoe belangrijk is anno 2023 de recruitmentsite nog? Welke content mag niet ontbreken op een werken bij-site en wat zijn de laatste recruitmentsite trends? Deze en nog veel meer vragen worden donderdagochtend 30 maart 2023 besproken in de online live Recruitmentsites Show. Vertegenwoordigers van recruitmentsite bouwers SteamTalmark, Getnoticed en JobPage schuiven aan bij host Martijn Hemminga in de live online talkshow. Laat je in ca. 75 minuten bijpraten over de trends in 2023 en verder. Meld je aan via deze pagina.
Podcastinterview
Hieronder het hele gesprek met Randy Cillikens. Dit gesprek vond plaats voordat bekend was dat Getnoticed op de eerste plaats staat in de RT35 2023.