Yasar Erol is bij intermediair Maintec verantwoordelijk voor de branding, digital marketing en business marketing. Hij hamert op de gebruiksvriendelijkheid van digitale hulpmiddelen die bij Maintec en moederbedrijf TecqGroep worden ingezet. Op Case_Day vertelde hij over de invoering van het systeem van Tigris, dat in 2021 live ging.
Eigen praktijkschool
Met Maintec richt Erol zich op de bemiddeling van lokale en internationale technische professionals voor banen in Nederland. “We zijn specialist in elektrotechniek, machinebouw, installatietechniek, metaalbewerking, werktuigbouwkunde, automotive en fietstechniek. We hebben tien vestigingen door het land, zestig medewerkers en vijfhonderd collega’s extern. Wat ons onderscheidt van andere bemiddelaars, is dat we een eigen praktijkschool hebben. Met opleidingen in de auto- en fietstechniek en de installatietechniek. We richten ons dus op de vakspecialisten en het toekomstig technisch talent, dat via een beroepsbegeleidende leerweg (BBL) of omscholing het vak leert.”
Samenwerking Maintec en Tigris
In 2020 maakte Maintec de keuze om voor de backoffice over te stappen naar een verloningssysteem van Tigris. “In mei 2021 zijn we samen met Tigris en Experts in Flex –als extern adviseur – het traject ingegaan om Tigris als totale oplossing te implementeren, niet alleen de back-office dus, maar ook de voorkant. Eerst hebben we een kick-off werkgroep in het leven geroepen, met vertegenwoordigers van sales, marketing, de backoffice en finance. We wilden echt iedereen erbij betrekken. Ook werknemers die nog steeds met een excel-bestandje werken. In september 2021 is Tigris volledig voor Maintec geïntegreerd. Dat heeft ons veel opgeleverd.”
Metaforen: Mercedes C klasse
Erol zag direct veel mogelijkheden, maar toch ook een onderscheidende factor. “Tigris is toch wel anders in een aantal opzichten. Hiervoor hadden we een ander systeem, van Carerix. Ik houd er van om metaforen te gebruiken: het systeem van Carerix vergelijk ik met een Mercedes C-klasse uit 1980, die nog flink wat meters kan maken. Het heeft wel alle luxe, maar is wat stoffiger, moeilijker.
“Voor mij als marketeer is het heel belangrijk dat we de achterkant hebben gecombineerd met de voorkant: nu kunnen wij opeens veel meer zien.”
“Voor mij is Tigris toch wel de Ferrari, snel, echt snel. Af en toe heeft het misschien een moment last van een warme uitlaat en dan moet je even parkeren. Maar de snelheid die Tigris biedt, zochten we wel in onze dienstverlening. Voor mij als marketeer is het heel belangrijk dat we de achterkant hebben gecombineerd met de voorkant: nu kunnen wij opeens veel meer zien. Wij kunnen nu onze uren, omzet, kosten per plaatsing en marge meteen zien. Ook per opdrachtgever en per medewerker, werknemer. Dat geeft onder meer inzicht in onze marketing en sales.”
Samenwerking met Vonq
“Een mooi voorbeeld van de mogelijkheden van Tigris zie je ook bij onze samenwerking met Vonq. Daar zijn we mee internationaal gegaan in vijf verschillende landen, waar we op verschillende jobboards campagnes hebben gedraaid. Dan kan je bijvoorbeeld het aantal actieve plaatsingen en het totaal aantal plaatsingen zien en je kan offline en online combineren. En niet alleen de time-to-hire willen we zien, maar ook de time-to-intake, de tijd tot het voorstellen, tot het gesprek bij de klant en de tijd tot plaatsing. Alles zoals ik al zei, real-time cijfers, dat is heel belangrijk in onze business.”
Marketing agility
Omdat Tigris verloond zien ze met de dashboards precies wat de omzet en marge is. “En we hebben natuurlijk al die channels waar we veel mediabudget instoppen, dat combineren we met Tigris. Zo zien wij precies wat onze omzet en marge is. En we hebben natuurlijk al die channels waar we veel mediabudget instoppen, dat combineren we met Tigris. Vervolgens zien we precies de marge per recruitment-bron, de kosten per gemaakte bron, de marge per leverancier, plaatsingen per bron, gemiddelde plaatsingsduur per bron. Daar kan je goed op sturen. Dat maakt marketing echt draaien aan de knoppen, marketing agility.”
Vrijheid om eigen dashboard te bouwen
“We hebben Tigris ook gekoppeld met Google Ads, daar draaien wij dagelijks campagnes op. We combineren het systeem van Tigris, met zo’n channel. Waardoor je inzicht krijgt hoe je je mediabudget nog effectiever kan inzetten. Mooi vind ik ook dat iedere vestiging een eigen dashboard heeft, waarin ze tevens data kwaliteit hebben. Daarnaast biedt Tigris ook alle vrijheid om je eigen dashboard te bouwen. Je kunt ook per vestiging wat andere filters instellen, waardoor je weer makkelijker analyses kan maken.”