• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Download Mediakit 2023
  • Contact
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_DayGRATIS!
    • Aanmelden
    • Demo_Day SeminarNIEUW
    • Startup pitch 2023
      • StemmenStem nu!
  • Meer events
    • Recruitmentsites Show: trends30 maart
    • Recruitment Tech Event 2023
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Staffing Tech Show: Outlook 2023 (replay)
    • e-Assessment Show: Outlook 2023 (replay)
    • Case_Day 2022 (terugblik)
  • Survey 2023
    • Recruitment Tech 35 (2023)
    • Survey 2022 – download
  • Leveranciersgids
    • Vermelding wijzigen
  • Landscape 2023
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_DayGRATIS!
    • Aanmelden
    • Demo_Day SeminarNIEUW
    • Startup pitch 2023
      • StemmenStem nu!
  • Meer events
    • Recruitmentsites Show: trends30 maart
    • Recruitment Tech Event 2023
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Staffing Tech Show: Outlook 2023 (replay)
    • e-Assessment Show: Outlook 2023 (replay)
    • Case_Day 2022 (terugblik)
  • Survey 2023
    • Recruitment Tech 35 (2023)
    • Survey 2022 – download
  • Leveranciersgids
    • Vermelding wijzigen
  • Landscape 2023
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Barbara Geerlings (INretail): ‘Goede resultaten met online hiring event met Indeed’

Barbara Geerlings (INretail): ‘Goede resultaten Indeed-online hiring event’

20 februari 2023
in Interviews
Leestijd:4 minuten leestijd
Tags: Barbara GeerlingsCase_DaycasesIndeedinfluencer-campagneINretailOnline hiring eventrecruitmentRecruitment Tech Case_DayretailTikTok
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

De retailbranche wordt al jaren getekend door schaarste. Daarom besloot brancheorganisatie INretail, in samenwerking met Indeed, een online hiring-event op te zetten. In een video-interview tijdens Recruitment Tech Case_Day vertelt Barbara Geerlings, beleidsadviseur werkgeverszaken bij INretail, er meer over.

‘We vissen allemaal in zelfde vijver’

Brancheorganisatie INretail vertegenwoordigt in totaal circa 13.000 winkels, waar in totaal rond de 180.000 medewerkers werken. “Van de plaatselijke schoenenwinkel tot aan H&M en Zara”, stelt Geerlings. “Net als in andere sectoren kampen we ook in de retail met een enorme krapte als het om werknemers gaat. Als je bijvoorbeeld kijkt naar cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit 2022, dan kom je op circa 100.000 vacatures in de retail, non-food. We vissen allemaal in zelfde vijver. De concurrentie tussen sectoren neemt toe en wij willen graag een aantrekkelijke sector zijn voor werknemers.”

Versterkt verloop na de lockdown

Aan het einde van de lockdown in de zomer van 2021 werd Geerlings volop gebeld door leden. Met voornaamste vraag: waar vind je nu nog medewerkers? “Je zag toen ook veel briefjes voor vacatures bij winkels hangen en de personeelstekort namen toe”, vertelt ze. “Leden belden ons ook met de vraag, hoe houd je medewerkers binnen? In de retail is altijd wel verloop, maar door de coronacrisis is dat nog versterkt. Je zag bovendien dat tijdens de coronatijd medewerkers vertrokken naar onder meer de zorg, het onderwijs en de overheid. Toen de winkels weer opengingen kwamen deze medewerkers maar in beperkte mate terug naar onze sector.” 

Influencercampagnes to the rescue

Voor INretail was het vooral zaak om hun leden te helpen met de arbeidsproblematiek. “Zo hebben we in 2021 een actieplan arbeidsmarktkrapte opgesteld, met korte termijnacties om onze leden te helpen”, vertelt Geerlings. “En we hebben in 2022 een arbeidsmarktvisie opgesteld, om de leden de komende drie jaar te helpen op dit terrein. Daarnaast zijn we een influencer-campagne gestart, via Instagram en TikTok, waarmee we jongeren willen tonen wat er leuk is aan werken in de retail. Verder hebben we onze leden via nieuwsbrieven en social accounts geïnformeerd over hoe je nou op een creatieve manier, ook via social media, kan werven en kunt inzetten op behoud.”

Veel enthousiasme

INretail zag dat veel leden al gebruik maakten van Indeed en andere vacaturesites – waardoor de samenwerking tot stand kwam. “We hebben vervolgens contact gezocht met Indeed, omdat we onze leden wilden informeren hoe zij online beter hun vacatures vindbaar kunnen maken. We hebben met Indeed regelmatig gesprekken gehad over nieuwe ideeën en nieuwe initiatieven. Daar is een virtual hiring event uitgerold, dat we samen met Indeed hebben georganiseerd.”

“We wilden het organiseren met minimaal zeven leden en uiteindelijk zijn het er negen geworden.”

“We hebben bij de leden gepeild of er animo was om aan het virtual hiring event mee te doen. Daar was men enthousiast over. Vervolgens hebben we een eerste kick-offsessie met Indeed georganiseerd. We merken toen wel dat onze leden wat terughoudender werden. Ze vonden het spannend. We konden vooraf ook niet vertellen wat de resultaten zouden zijn, dat maakte dat er aarzeling ontstond. We wilden het organiseren met minimaal zeven leden en uiteindelijk zijn het er negen geworden.”

150.000 kijkers en 10.000 clicks

Vervolgens was het Indeed die het het online event in de markt heeft gezet. “Onze leden hebben vacatures aangeleverd, die online zijn gezet via het Indeed platform”, vertelt Geerlings. “Daarnaast hebben ze ook via social media een campagne gevoerd. Werkzoekenden konden vervolgens online een timeslot reserveren voor vacatures die ze interessant vonden.”

In totaal zijn de vacatures van de verschillende bedrijven 150.000 keer bekeken, met 10.000 clicks als resultaat. “Dat is een heel mooi resultaat, ook wat betreft zichtbaarheid voor die bedrijven”, vertelt Geerlings. “Daarnaast hebben 421 mensen zich aangemeld voor de sollicitatiegesprekken en daarvan is 31% komen opdagen. Dat klinkt als een laag percentage, maar voor deze laagdrempelige wijze van het organiseren van sollicitatiedagen is dat best wel hoog. Onze leden waren er ook erg tevreden over.”

Laagdrempelig een bonus

Vooral de laagdrempeligheid van het evenement werd als positieve bonus ervaren, volgens Geerlings. “Wat ik heel mooi vond dat er heel verschillende doelgroepen gingen reageren. Dat is ook mooi in het kader van diversiteit. Verder zagen we dat we kandidaten konden bereiken die normaal gesproken een drempel ervaren als het gaat om een cv en sollicitatiebrief opstellen. Dat hoorden we ook van onze leden. Zij zeiden dat ze medewerkers hebben aangenomen, die ze anders misschien niet hadden aangenomen.”

“Wat we volgende keer anders willen doen, is iets eerder over zo’n event communiceren met onze leden.”

Zo benoemt Geerlings het voorbeeld van een Syrische jongen, die qua competenties niet helemaal voldeed. “Maar juist omdat hij en de werkgever een heel fijn gesprek hadden, is hij aangenomen bij het bedrijf”, zegt Geerlings trots. “Met goede begeleiding gaat dat tot op heden goed. Wat jammer was: net na het event kwam er een lockdown. Daar hadden we helaas geen invloed op. Wat we volgende keer anders willen doen, is iets eerder over zo’n event communiceren met onze leden. Ook de communicatie naar potentiële werkzoekenden kan wat beter, om zo nog een groter bereik te creëren.” 

Bekijk het interview met Barbara Geerlings tijdens Case_Day 2022:

https://youtu.be/uca-mINHhao

Vorig artikel

Wat kan Artificial Intelligence (AI) betekenen voor de uitzendbranche?

Volgend artikel

Robbert Speet (SteamTalmark): ‘Richt je recruitmentsite ook in op oriënterende bezoeker, niet alleen op sollicitant’

Gerelateerde Artikelen

AI in Recruitment: nieuwe podcastserie verkent de snel evoluerende wereld van Artificial Intelligence
Podcast

AI in Recruitment: nieuwe podcastserie verkent de snel evoluerende wereld van Artificial Intelligence

Door Jasper Spanjaart
21 maart 2023
13
Kijk 30 maart live de online Recruitmentsites Show: trends 2023
Thema: Recruitmentsites

Kijk 30 maart live de online Recruitmentsites Show: trends 2023

Door Redactie
21 maart 2023
48
Dit zijn volgens experts de belangrijkste inzichten uit de Recruitment Tech Survey 2023
Insights

Dit zijn volgens experts de 3 belangrijkste inzichten uit de Recruitment Tech Survey 2023

Door Jasper Spanjaart
20 maart 2023
65
Recruitmentbureaus blijven achter in adoptie van digitale transformatie, maar belang is bekend
Nieuws

Recruitmentbureaus blijven achter in adoptie van digitale transformatie, maar belang is bekend

Door Jasper Spanjaart
17 maart 2023
50

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

AI in Recruitment: nieuwe podcastserie verkent de snel evoluerende wereld van Artificial Intelligence

AI in Recruitment: nieuwe podcastserie verkent de snel evoluerende wereld van Artificial Intelligence

21 maart 2023
Kijk 30 maart live de online Recruitmentsites Show: trends 2023

Kijk 30 maart live de online Recruitmentsites Show: trends 2023

21 maart 2023
Dit zijn volgens experts de belangrijkste inzichten uit de Recruitment Tech Survey 2023

Dit zijn volgens experts de 3 belangrijkste inzichten uit de Recruitment Tech Survey 2023

20 maart 2023

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

RT35: Getnoticed hoogstgewaardeerde recruitmentsoftware van 2023

RT35: Getnoticed hoogstgewaardeerde recruitmentsoftware van 2023

13 maart 2023
472
Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten voor recruitment van ChatGPT?

Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten van ChatGPT voor recruitment?

12 december 2022
1.6k
8vance door UWV gekozen als matching-tool: ‘Het traditionele matchen volstaat niet meer’

UWV kiest 8vance als matching-tool: ‘Het traditionele matchen volstaat niet meer’

16 maart 2023
234
Volgend artikel
Robbert Speet (SteamTalmark): ‘Richt je recruitmentsite ook in op oriënterende bezoeker, niet alleen op sollicitant’

Robbert Speet (SteamTalmark): ‘Richt je recruitmentsite ook in op oriënterende bezoeker, niet alleen op sollicitant’

Onze top events & media

  • Recruitment Tech Case_Day
  • Recruitment Tech Awards
  • Recruitment Tech Demo_Day
  • Recruitment Tech Event
  • Recruitment Tech Survey 2022 – Download
  • Recruitment Tech Landscape
Recruitmenttech.nl

Recruitmenttech.nl is hét platform over recruitmenttechnologie. Met nieuws, interviews, video, podcasts, landscape, survey, events en awards is het dé informatie- én inspiratiebron voor recruiters In Nederland.

Recruitmenttech.nl is de grote zus van Recruitmenttech.be, Recruitmenttech.de, Recruitmenttech.com en Recruitmentsystemen.nl.

Beslissers en beïnvloeders op het gebied van recruitmenttechnologie bereiken in binnen- en/of buitenland? Kijk voor meer informatie over partnerships op Recruitmenttechnetwork.com.

Laatste artikelen

AI in Recruitment: nieuwe podcastserie verkent de snel evoluerende wereld van Artificial Intelligence

AI in Recruitment: nieuwe podcastserie verkent de snel evoluerende wereld van Artificial Intelligence

21 maart 2023
13
Kijk 30 maart live de online Recruitmentsites Show: trends 2023

Kijk 30 maart live de online Recruitmentsites Show: trends 2023

21 maart 2023
48
Dit zijn volgens experts de belangrijkste inzichten uit de Recruitment Tech Survey 2023

Dit zijn volgens experts de 3 belangrijkste inzichten uit de Recruitment Tech Survey 2023

20 maart 2023
65
Recruitmentbureaus blijven achter in adoptie van digitale transformatie, maar belang is bekend

Recruitmentbureaus blijven achter in adoptie van digitale transformatie, maar belang is bekend

17 maart 2023
50
Randy Cillekens (Getnoticed): ‘Kledingwinkel binnenstappen waar je alles wil hebben’

Randy Cillekens (Getnoticed): ‘Kledingwinkel binnenstappen waar je alles wil hebben’

16 maart 2023
91

Meest gelezen

RT35: Getnoticed hoogstgewaardeerde recruitmentsoftware van 2023

RT35: Getnoticed hoogstgewaardeerde recruitmentsoftware van 2023

13 maart 2023
472
Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten voor recruitment van ChatGPT?

Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten van ChatGPT voor recruitment?

12 december 2022
1.6k
8vance door UWV gekozen als matching-tool: ‘Het traditionele matchen volstaat niet meer’

UWV kiest 8vance als matching-tool: ‘Het traditionele matchen volstaat niet meer’

16 maart 2023
234
Wat kan Artificial Intelligence (AI) betekenen voor de uitzendbranche?

Wat kan Artificial Intelligence (AI) betekenen voor de uitzendbranche?

16 februari 2023
245
Panelleden Trend_Day

Dit zijn de 3 panelleden tijdens Recruitment Tech Trend_Day

23 februari 2023
166

© 2015 - 2023 - Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day
    • Aanmelden
    • Demo_Day Seminar
    • Startup pitch 2023
      • Stemmen
  • Meer events
    • Recruitmentsites Show: trends
    • Recruitment Tech Event 2023
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Staffing Tech Show: Outlook 2023 (replay)
    • e-Assessment Show: Outlook 2023 (replay)
    • Case_Day 2022 (terugblik)
  • Survey 2023
    • Recruitment Tech 35 (2023)
    • Survey 2022 – download
  • Leveranciersgids
    • Vermelding wijzigen
  • Landscape 2023
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2023 - Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Barbara Geerlings (INretail): ‘Goede resultaten met online hiring event met Indeed’