SteamTalmark zetelt sinds november 2022 in het Pegus-gebouw, de voormalige huisvesting van het Utrechts stroomleveringsbedrijf, bij het Werkspoorkwartier. Martijn Hemminga ging in dit podcastinterview in gesprek met mede-eigenaar/oprichter Robbert Speet en projectmanager Vikthor Looten over recruitmentsites.
Drie pijlers
SteamTalmark heeft drie belangrijke pijlers, stelt Speet. “Ten eerste employer branding, waarbij wij de werkgever adviseren over hun merk, positionering. De careersite, het kloppend hart van de marketingcommunicatie, is de tweede poot. En de derde poot zijn de recruitment-campagnes, waarbij wij de strategie en creatie doen. De mooiste cases zijn als we alles kunnen doen: van employer branding tot en met de campagnes. Waarbij iedere opdrachtgever uniek is en een eigen balans nodig heeft als het gaat om die drie pijlers.”
“De mooiste cases zijn als we alles kunnen doen, van employer branding tot en met campagnes.”
Van MKB tot de grootste werkgever van Nederland
De mix van klanten varieert sterk, zegt Looten, die communicatie studeerde en een fascinatie voor techniek heeft. Hij is projectmanager bij het bedrijf en richt zich vooral op de werken bij sites. “We werken voor MKB-bedrijven en de grote corporates, zoals het Amsterdamse UMC-ziekenhuis en het ministerie van Defensie, de grootste werkgever van Nederland. Recent hebben we bijvoorbeeld de werken bij Schiphol-website gelanceerd. Iedereen weet natuurlijk wat de situatie op Schiphol is. Er zijn circa vijfhonderd bedrijven actief op de luchthaven, allemaal om Schiphol zo goed mogelijk te laten functioneren. We hebben een platform gebouwd waarop al die vacatures samen komen. Het ziet er mooi uit en op die manier krijg je ook meer branding van de regio Schiphol en tevens een beetje het Brainport idee. Daar zijn we trots op.”
Niet teveel focussen op vacatures
Een veel gemaakte fout, stelt Speet, is dat organisaties te vaak nog focussen op de vacatures. “Het aantal actief zoekenden is nu niet zo groot. Maar kandidaten oriënteren zich wel voortdurend. Dat is echt een belangrijke ontwikkeling, een trend. Zorg er dan ook voor dat je dat gedrag faciliteert bij een careersite. Je moet zo’n zo’n site tot leven brengen, onder meer met testimonials. De dialoog aangaan met mensen die je site bezoeken. Een vacature plaatsen en dan maar hopen en bidden dat iemand reageert, die tijd is voorbij. Je moet alle registers opentrekken om in contact te komen en te blijven met kandidaten. Het zit sterk in ons DNA om vanaf de basis de klant hierin mee te nemen.”
“Hopen en bidden dat iemand reageert op de vacature, die tijd is voorbij.”
Trek corporate website en werken bij-site los
Een andere fout, die wel steeds minder voorkomt, is dat een werken bij site en de corporatie website te sterk met elkaar zijn verbonden, zegt Speet. “Wij zeggen altijd: trek de corporate website los van de werken bij site. Ze dienen echt een ander doel en optimaliseren kan bijna niet als ze teveel met elkaar verbonden zijn. Het is werkelijk een must om ze los te zetten.”
Tooling en privacy
Wees daarnaast selectief in je tooling, waarschuwt Looten. “We zien nog wel eens opdrachtgevers die werkelijk iedere tooling willen oppakken, integreren. Maar je moet daar goed over nadenken. Zo kan een chatbot functioneel zijn voor sommige functies, maar soms voegt het niets toe. Er is bovendien een juridische kant: met veel tooling haal je ook privacy gevoelige zaken binnen. Daar staan klanten lang niet altijd bij stil. Als kandidaat zou ik bijvoorbeeld furieus zijn als via een TikTok-script mijn data zouden doorlekken.”
“We zien opdrachtgevers die werkelijk iedere tooling willen oppakken.”
Branding
Naast het je meer richten op de oriënterende bezoeker – en niet alleen op sollicitanten –, ziet Speet tevens een andere trend in deze krappe arbeidsmarkt. “Detacheerders en uitzenders zijn ook steeds meer bezig met branding. Zij vragen ons vaker met hen zo’n employer branding traject te doorlopen: wat willen we uitstralen en waarom moeten kandidaten voor ons kiezen. Een bedrijf als Calco bijvoorbeeld, groot in traineeships, is eveneens bezig zich opnieuw te positioneren.”
Jobswitch ingrijpend
Tenslotte wijst Looten erop dat een jobswitch een behoorlijk ingrijpende fase is in iemands leven. ‘’In deze branche vinden we de overstap naar een andere baan heel normaal. Maar voor de kandidaat is het geen dagelijkse kost. Daarom moet je een kandidaat ook voeden met de juiste informatie op een functiepagina: wat ga ik doen, met wie ga ik werken, dat soort zaken. De kandidaat echt bij de hand nemen en helpen.”
Meld je aan voor de Recruitmentsites Show 2023 op 30 maart
Hoe belangrijk is anno 2023 de recruitmentsite nog? Welke content mag niet ontbreken op een werken bij-site en wat zijn de laatste recruitmentsite trends? Deze en nog veel meer vragen worden donderdagochtend 30 maart 2023 besproken in de online live Recruitmentsites Show. Vertegenwoordigers van recruitmentsite bouwers SteamTalmark, Getnoticed en JobPage schuiven aan bij host Martijn Hemminga in de live online talkshow. Laat je in ca. 75 minuten bijpraten over de trends in 2023 en verder. Meld je aan via deze pagina.
Podcastinterview
Hieronder het hele gesprek met Robbert Speet en Vikthor Looten: