Talk’n’Job is een spraakgestuurde chatapp speciaal voor blue-collar workers. Recruitment Tech interviewde Karoline Bierlich, hoofd communicatie van Talk’n’Job, om meer te leren te over de Duitse start-up.
Laagdrempelig solliciteren
Het Duitse Talk’n’Job, opgericht in 2020, wil dé chatapp zijn die het gemakkelijker maakt om blue-collar workers te werven. “Het begint allemaal met functieprofielen en jongeren”, zegt Bierlich. “Young professionals en studenten zijn een een voice-driven generatie: iedereen spreekt tegenwoordig via iMessage of WhatsApp voice-memos in. Wij willen het ingewikkelde wervingsproces simpeler maken door daarop te leunen: de stem van een kandidaat.”
“We zien als belangrijkste voordeel van onze app dat je meer kandidaten krijgt, omdat het proces zo eenvoudig is ingericht.”
Dat doet Talk’n’Job door de drempel van het solliciteren zo laag mogelijk te houden. “We willen elk excuus om niet te solliciteren tackelen”, vervolgt Bierlich. “We zien als belangrijkste voordeel van onze app dat je meer kandidaten krijgt, omdat het proces zo eenvoudig is ingericht. Het duurt maar twee minuten om te solliciteren en je hebt geen documenten nodig, zelfs geen CV.”
‘Niemand doet wat wij doen’
Talk‘n’Job is er echter niet alleen voor een snel en effectief wervingsproces. “We zien dat we een hele goede candidate experience kunnen creëren”, zegt Bierlich. “Dat heeft vervolgens weer een impact op employer branding. Wat Talk‘n’Job bijzonder maakt, is de eenvoud van onze tool. We zijn een eenvoudige add-on, dus we kunnen gebruikt worden in vrijwel ieder systeem. Maar wat ons onderscheid is dat het allemaal gewoon nieuw is. Niemand doet wat wij doen.”
“We zijn een eenvoudige add-on, dus we kunnen gebruikt worden in vrijwel ieder systeem.”
“Kandidaten hoeven de chat niet uit om te solliciteren”, zegt Bierlich. “Voor de recruiters is het net zo simpel als voor de kandidaten. Nadat de kandidaat het interview beëindigt, wordt er direct een compleet transcript met contactgegevens naar het bedrijf en zijn recruiters gestuurd. Dat kan dus middels een integratie binnen het ATS – of helemaal standalone. Het is net wat ieder bedrijf makkelijker vindt.”
Voor alle markten
Talk‘n’Job is al geïntegreerd in diverse ATS’. “Qua klanten kan iedereen er dus gebruik van maken. Het proces werkt hetzelfde voor iedere branche of bedrijfsgrootte. We werken samen met veel grote bedrijven in de detailhandel, horeca en logistiek, maar ook met kleinere bedrijven en enkele job-platforms. Ook werken we samen met uitzendbureaus. Het werkt dus gewoon voor iedereen. Je moet alleen zorgen dat je bewust bent van je doelgroep.”
De VS, VK en Frankrijk in het vizier
Hoewel Talk‘n’Job nog een relatief jong bedrijf is, heeft de start-up haar zinnen al gezet op expansie naar andere markten. “We proberen nu de Britse, Amerikaanse en Franse markt te betreden. We zijn dus druk bezig met het bereiken en benaderen van klanten in die gebieden. Onze roadmap voor de komende twaalf maanden is dus vrij eenvoudig. We willen groeien, we willen groter worden.”