Ongeveer 75% van alle organisaties gebruikt technologie om hun wervingsproces te stroomlijnen. Daarvan zegt 94% dat tools het wervingsproces hebben verbeterd.
Software nog nooit zo successvol
We kunnen officieel stellen dat er nog nooit een tijd is geweest waarin recruitmenttechnologie zo succesvol was. Wervingssoftware en applicant tracking systems (ats) zijn onmisbare onderdelen van het wervingsproces geworden. Ze verminderen de last voor hiring managers door manuele taken te automatiseren, terwijl ze ook de kwaliteit van het proces verbeteren door een reeks automatiseringen.
Een nieuw onderzoek, uitgevoerd door de in de VS-gevestigde leverancier van online marktplaatsen, Capterra, gaat dieper in op de daadwerkelijke impact die hiring managers en recruiters binnen hun organisaties constateerden. Te beginnen met de minder verrassende statistiek: uit het Recruiting Software Impact Rapport blijkt dat 75% van organisaties recruitment technologie inzet tijdens het wervingsproces, terwijl 22% dat niet doet en 3% ‘niet zeker’ is.
Software wordt voornamelijk gebruikt door recruiters
Het onderzoek gaf ook interessante details over de gebruikers, waarbij 53% zichzelf identificeerde als recruiter, terwijl 38% behoort tot het ‘talentmanagement’. “Dit is misschien niet verwonderlijk gezien het soort software dat ze gebruiken. Maar aangezien deze enquête werd afgenomen bij een brede pool van HR-professionals en de cijfers voor alle respondenten deze nauw weerspiegelden, lijkt het ook erop te wijzen dat mensen in de HR- en recruitmentwereld veel van hun tijd besteden aan het werven van nieuw talent, in plaats van het ondersteunen van het talent dat al onderdeel uitmaakt van de organisatie”, aldus het rapport.
94% zegt dat software het wervingsproces heeft verbeterd
Gebruikers van wervingstechnologie zijn over het algemeen zeer positief over de impact van de software. Maar liefst 94% van de HR-professionals die wervingssoftware gebruiken, stelt dat het hun wervingsproces heeft verbeterd. Ondertussen stelt slechts 5% dat hun wervingsproces werd geschaad door software, terwijl slechts 1% beweert dat de software helemaal geen impact had. “Deze cijfers duiden op een hoge gebruikerstevredenheid in de wervingssoftware en kunnen ook wijzen op een laag klantverloop tussen softwareleveranciers.”