Met WorkTech speelt George LaRocque een hoofdrol in het analyseren en adviseren over recruitmenttechnologie. ‘COVID is geen maker van trends op het gebied van tech trends, het is een versneller’, vertelt hij aan Recruitment Tech in een exclusief video-interview.
Focus op werk
WorkTech streeft ernaar om HR-leiders die HR-technologie gebruiken en kopen én HR-techleveranciers dichter bij elkaar te brengen. Het bedrijf, opgericht door George LaRocque in 2009, blinkt uit in het helpen van werkgevers om de trends te begrijpen die een directe impact hebben op de HR- en recruitmentstrategie van vandaag én morgen.
“De onderscheidende factor is dat WorkTech zich volledig op werk focust”, stelt LaRocque in een interview met Martijn Hemminga van Recruitment Tech tijdens Recfest 2022. “Dus of het nu gaat over het aankopen van een tool of HR-technologie die ervoor zorgt dat je inclusiever werft, gerichter samenwerkt of juist zorgt voor een betere interne teamervaring en een candidate experience, het draait dus allemaal om HR, en de systemen die zich onderscheiden als worktech.”
‘Work tech overtreft de rest van de markt’
Elk kwartaal publiceert WorkTech het aantal investeringen op het gebied van werktechnologie in zijn wereldwijde VC-update. Sinds COVID constateert LaRocque dat de investeringen in recruitmenttechnologie drastisch omhoog zijn geschoten. Investeringen in het tweede kwartaal van 2022 bedroegen al zo’n $5 miljard dollar, waarmee het in totaal het derde grootste kwartaal óóit werd. “Het tempo van investeringen in recruitment- en HR-technologie blijft, ondanks de huidige economische omstandigheden, ongelofelijk consistent. Daarmee overtreft het de rest van de markt”, stelt het rapport.
“Het is nu al het op een na grootste jaar ooit voor werktech ooit.”
De techmarkt heeft over het algemeen namelijk te maken met een daling van 56%, wanneer de cijfers van Q1 met Q2 worden vergeleken. “Investeringen in work of HR-tech blijven echter maar doorgaan”, zegt LaRocque. “2021 werd tot nog toe het recordjaar, met een totale investering van ongeveer 18 miljard. Dat was meer dan drie keer zoveel als het grootste jaar daarvoor. De eerste helft van 2022 zitten we dus al op bijna 10 miljard. Het is dus nu al het op een na grootste jaar ooit voor werktech ooit.”
‘Covid is geen maker, het is een versneller ‘
“COVID heeft een hoop pijn en onzekerheid veroorzaakt”, zegt LaRocque. “En vooral de onzekerheid met betrekking tot het werven en behouden van personeel zorgde eigenlijk voor veel snelle innovatie en versnelde trends. Zoals het remote werken, video-interviews, verschillende wervingstools en technologieën die ons nu hebben gebracht waar we anders over tien jaar zouden zijn geweest.”
“Vooral de onzekerheid met betrekking tot het werven en behouden van personeel zorgde eigenlijk voor veel snelle innovatie en versnelde trends.”
Maar ontwikkelingen beperkten zich niet alleen tot technologie, zegt LaRocque. “Wat COVID ook versnelde was dat CEO’s en de C-suite echt een stap achteruit deden en probeerden grip te krijgen op hun organisatie. Vervolgens ging de aandacht direct naar werknemers. Hoe gaat het met ze? Hoe kunnen we hen ondersteunen? Dat zijn welzijnstrends die blijvend zullen zijn. En alle technologieën die daarop gericht zijn en de bedrijfsresultaten stimuleren, zullen een groei blijven zien, of het nu omzet- of investeringsgroei is.”
“Ik kan geen trend vinden die vóór COVID niet al aan de gang was.”
“Ik denk dat de belangrijkste conclusie is dat COVID dus geen maker is. Er is veel hype in de markt over nieuwe trends of nieuwe technologieën op basis van de ervaringen die we de afgelopen drie jaar wereldwijd hebben opgedaan. Maar ik kan geen trend vinden die vóór COVID niet al aan de gang was. Dus wat COVID is, of is geweest, is een versneller. Dat is echt hoe ik het zie.”
‘De nieuwe recruiter ziet eruit als een specialist’
Terwijl de markt verandert, verandert daarmee ook de rol van recruiters. Maar hoe ziet die nieuwe recruiter er dan uit? “We hebben recruiters nu eigenlijk gevraagd om veel dingen te doen die ze nog nooit eerder hebben gedaan”, zegt LaRocque. “Ik ken geen data-analisten die nu ook bepaalde marketing en brandingstaken moeten doen, maar dat is wel wat we van recruiters vragen.”
“Ik ken geen data-analisten die nu ook bepaalde marketing en brandingstaken moeten doen, maar dat is wel wat we van recruiters vragen.”
“Zo zijn er nog wel negen andere specialismen, die zijn doorgeschoven naar recruiters. Dus de nieuwe recruiter ziet eruit als een specialist. Ze zien eruit als een zakenpartner die de recruitmentworkflow en het algehele proces beheert, maar waarschijnlijk ook kan meedenken over marketing of data, op basis van ervaring en specialismes. Zo ziet de nieuwe recruiter er waarschijnlijk uit.”
“Terwijl grote en kleine teams zich ontwikkelen, zal ook hun vraag naar technologie die hen ondersteunt veranderen. Dat zal resulteren in een soort nieuwe golf van worktech.”
Daarin ziet LaRocque echter wel een onderscheid tussen kleine en grote teams. “Ik denk dat, afhankelijk van de grootte van je bedrijf en de omvang van je recruitmentfunctie, grotere teams vooral met specialisten zullen werken. Ze zullen een specifieke functie voor retentie of voor candidate experience hebben. Ze hebben daarnaast misschien een data-analist die hen kan ondersteunen. Dan misschien nog een specialist voor campus recruitment en voor branding en marketing. In een kleinere organisatie moet je vooral leunen op mensen die multi-inzetbaar zijn en extra vaardigheden hebben of die vaardigheden gaan ontwikkelen. Terwijl grote en kleine teams zich ontwikkelen, zal ook hun vraag naar technologie die hen ondersteunt veranderen. Dat zal leiden tot een soort nieuwe golf van worktech.”