27% van ’s werelds meest aantrekkelijke werkgevers (WMEA) baseert iedere employer branding-keuze op data, zo blijkt uit onderzoek van Universum.
Datagedreven strategieën
Data rukt op in recruitment — en de bijkomende recruitmenttechnologieen — maar misschien nog niet snel genoeg. Zo blijkt uit onderzoek van Universum, dat in de vierde editie van haar Employer Branding NOW-rapport alle feiten over employer branding en recruitment opsomt. Het rapport stelt dat 50% van alle grote bedrijven (meer dan 10,000 werknemers wereldwijd) altijd óf meestal employer branding-keuzes maakt op basis van data. Denk hierbij aan het personaliseren van kandidaatservaringen, het bepalen van de slimste wervingskanalen of contenttypen om de juiste kandidaat, op het juiste moment, op de juiste manier te werven.
50% denkt amper aan data
Daarin blijft dus 50% over, waarvoor geldt dat het af en toe, amper of nooit beslissingen maakt op basis van data. Opvallend genoeg scoren middenkleinbedrijven niet heel veel slechter. Terwijl 16% van alle grote bedrijven dus altijd datagedreven beslissingen maakt, scoren medium bedrijven een gemiddelde van 13%, terwijl het percentage bij kleine bedrijven zo’n 7% bedraagt.
Topbedrijven lopen voor met datagebruik
Het rapport brengt daarnaast ook s werelds meest aantrekkelijke werkgevers (WMEA) in kaart. Daar liggen de percentages gemiddeld een stuk hoger. Zo gebruikt 27% van de WMEA in 2022 altijd data bij het maken van employer branding-keuzes, terwijl 42% aangeeft dat het frequent datagedreven beslissingen maakt. Die percentages lagen vijf jaar geleden in 2017 respectievelijk nog op 14% en 39%.
“Talentprofessionals hebben meer middelen nodig om te kunnen concurreren. Bewijzen dat het geld goed wordt besteed, is een prioriteit.”
“Datagedreven beslissingen in employer branding en werving is niet alleen van belang efficiënt te werven, maar ook om aan de higher ups te bewijzen dat geld effectief wordt besteed”, zo stelt het rapport. “Vooral nu de wervingsbehoefte toeneemt en de kwaliteit en omvang van de talentenpool krimpt. Talentprofessionals hebben meer middelen nodig om te kunnen concurreren. Bewijzen dat het geld goed wordt besteed, is een prioriteit.”