Direct werven op een campus wordt steeds populairder. Terwijl investeringen in technologie oplopen, gebruikt maar liefst 1 op de 4 bedrijven méér dan zes tools voor campus recruitment.
Leunen op meerdere tools
Dat bedrijven leunen op meerdere tools is an sich geen verrassing. In een eerdere editie van de Friday Fact benoemden wij het feit dat 69% van organisaties met meer dan 5 recruitmenttools werkt. In de wereld van campus recruitment, waarin werkgevers in een zo vroeg mogelijk stadium talent aan zich proberen te binden, lijkt dat nóg meer de norm te zijn.
Onvoldoende integratie
Volgens onderzoek van Aptitude Research en Yello gebruikt één op de vier bedrijven meer dan zes tools ten behoeve van campus recruitment. “Het gebruik van teveel systemen leidt vaak tot inconsistente data en ervaringen”, zegt Madeline Laurano van Aptitude. “Wanneer bedrijven geen gecentreerde databron hebben, kunnen ze zelden goed herleiden wie ze eigenlijk zoeken, wat goede wervingsbronnen zijn of hoe het zit met de conversie.”
“Wanneer bedrijven geen gecentreerde databron hebben, kunnen ze zelden goed herleiden wie ze eigenlijk zoeken.”
Alles maakt dat 93% van de ondervraagden die meerdere systemen gebruikt moet concluderen dat ze niet allemaal volledig geïntegreerd zijn. Dat percentage is opgesplitst in 28% dat stelt dat niks geïntegreerd is en 65% dat stelt dat sommige tools geïntegreerd is. Voor de overige 7% geldt dat alle systemen geïntegreerd zijn.
Mix van virtuele en fysieke evenementen blijft
Terwijl krapte de arbeidsmarkt regeert, besluiten steeds meer werkgevers zich te richten op de nóg jongere doelgroep: studenten. Het principe van campus recruitment vormt in Amerika al jaren een integraal onderdeel van de wervingsstrategie, vooral aan de hand van evenementen. De frequentie van evenementen liep in recente, coronagevulde jaren echter flink achteruit, waardoor 82% van bedrijven nu kijkt naar een combinatie van fysieke én virtuele evenementen, zo stelt een nieuw onderzoek van Aptitude Research en Yello.
65% wil meer investeren in campus recruitment technologie
Het onderzoek baseert zich op 709 leidinggevende talent-acquisitie of HR-respondenten. Die respondenten zien dat traditionele recruitmentstrategieën er niet langer in slagen om jong talent te boeien en te binden. Daarin spelen technologie en automatisering een hoofdrol, zo stelt het rapport. Alles resulteert erin dat 65% van bedrijven het komende jaar meer wil investeren in campus recruitment technologie, aldus Aptitude.