Terwijl de recruitmenttechnologie-industrie blijft groeien, hoe voorkom je dat je iedere hype achternagaat? Dat is waar de hype-cyclus van Gartner volgens futuroloog Jim Carroll een belangrijke rol speelt.
De Jetsons voorspelden de toekomst
Wist je dat COVID al in 1962 werd voorspeld? In een cartoon, nog wel? De Jetsons waren ver voor hun tijd. George, de patriarch van de familie, werkte vanuit huis, facetimed zijn baas en las zijn nieuws van een scherm. Elroy, de zoon, vloog een drone en volgde vanuit huis de lessen van school. “Dit had allemaal in de 23e eeuw moeten gebeuren”, aldus futuroloog Jim Carroll, op het E-Recruitment Congres 2022 in Oostende. “Het punt dat ik wil maken is dat de toekomst ons sneller tegemoetkomt dan we denken.”
Carroll gebruikte de Jetsons niet alleen als voorbeeld voor de aanwezige recruitmentleiders in Oostende, maar ook toen hij met het leiderschapsteam van NASA sprak in Houston. “Veel bedrijven realiseren zich dat onze wereld met een razend tempo verandert. Verstoring van het bedrijfsmodel vindt sneller plaats dan ooit tevoren. De klanten die ik spreek zien het allemaal, maar waar ze niet altijd mee kunnen omgaan is de timing. Wanneer we personeel moeten werven, dan draait het allemaal om timing.”
De Hype-cyclus
In alles wat Carroll doet verwijst hij terug naar de Hype Cycle van Gartner, die werkt als een grafische weergave van een algemeen patroon dat ontstaat bij elke nieuwe technologie of innovatie. Elk jaar creëert Gartner meer dan 90 Hype Cycles in verschillende domeinen als een manier voor klanten om de technologische volwassenheid en het toekomstige potentieel te volgen. De vijf fasen in de cyclus stelt het bedrijf als volgt: Technology Trigger, Peak of Inflated Expectations, Trough of Disillusionment, Slope of Enlightenment en Plateau of Productivity.
“Amazon heeft de toekomst van de detailhandel in handen,” zegt Carroll, “terwijl velen dachten dat mensen nóóit iets op het internet zouden kopen. “Hetzelfde geldt voor de analyse van de wervingstechnologie. Je moet altijd bezig zijn met de timing. Je moet de hype-cyclus van Gartner gebruiken voor alle HR- en recruitmenttechnologie, omdat ieder stuk technologie zich op een andere plek bevindt. Buitenproportionele verwachtingen wanneer een product op de markt komt helpen nooit. Je moet sceptisch zijn.”
‘Hype versus werkelijkheid’
Dat scepticisme heeft voor Carroll centraal gestaan in zijn carrière als futuroloog, waarin hij een aantal van ‘s werelds grootste organisaties spreekt en adviseert. “Ik ben sinds 1982 online en ik ben me gaan realiseren dat elk stukje technologie dezelfde cyclus doormaakt. Nu mensen over de Metaverse en VR spreken, kan ik niet anders dan een enorme scepticus zijn. Ik had op Second Life in 2007 al een avatar. Ik dacht niet dat het toen echt zou zijn, en ik denk niet dat het nú echt zal zijn.”
“Robots zullen recruitment nooit overnemen, omdat we op zoek zijn naar menselijke interactie.”
Hoe inspirerend Carroll ook mag zijn, het is dat soort evenwichtigheid dat hem futurist maakt. “Robots zullen recruitment nooit overnemen”, stelt hij. “Omdat we op zoek zijn naar menselijke interactie. Mensen zullen altijd naar interactie verlangen. Dat is waar recruiters zullen uitblinken in hun werk. En waarom je het verschil moet zien tussen hype en werkelijkheid bij het beoordelen van trends en technologie.”