Als je op het werk bent en een van je collega’s maakt een racistische opmerking, zou je dit dan laten gaan? De Amerikaanse startup Vantage Point pakt dit aan met virtual reality.
Belang van diversiteit
Gemiddeld heeft bijna een derde van de ondervraagde volwassenen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland racisme op het werk ervaren of is er getuige van geweest, zo blijkt uit onderzoek van Glassdoor. Dit kan het moeilijker maken om een divers personeelsbestand te behouden. Bovendien is diversiteit goed voor het bedrijfsresultaat. Volgens dit McKinsey-rapport uit 2020 zullen organisaties met een meer divers personeelsbestand waarschijnlijk succesvoller zijn. Uit onderzoek onder duizend organisaties in vijftien landen bleek dat organisaties in het hoogste kwart voor etnische diversiteit, 36% winstgevender zijn dan organisaties in het laagste kwart. Organisaties met meer dan 30% vrouwelijke leidinggevenden presteerden doorgaans beter dan deze met minder vrouwen.
Wat is virtual reality?
Virtual reality (VR) is een gesimuleerde werkelijkheid die wordt gegenereerd door computers en kan worden bekeken via een speciale VR-bril of een headset. De gebruiker ziet en hoort een levensechte ervaring die vaak interactief is. Dit maakt het mogelijk om de omgeving te verkennen en te manipuleren. VR wordt vaak in één adem genoemd met augmented reality (AR), toegevoegde realiteit. In AR ziet de gebruiker de echte wereld, maar voegt een computer er virtuele elementen aan toe.
Scenario’s
Vantage Point is in 2017 opgericht in Los Angeles en biedt cursussen over diversiteit, inclusie en onbewuste vooroordelen. Met behulp van virtual reality headsets worden werknemers ondergedompeld in scenario’s gebaseerd op echte gebeurtenissen, waarbij ze een scène van discriminatie zien ontvouwen en wordt gevraagd hoe ze zouden reageren.
Morgan Mercer, de oprichter van het bedrijf, is een biraciale vrouw die op de werkvloer te maken heeft gehad met zowel racisme als seksisme. Ze wil dat mensen die deze ervaringen niet hebben gehad, begrijpen hoe het voelt, en ze gelooft dat VR-technologie van onschatbare waarde is om de boodschap over te brengen.
Aanvankelijk richtte Vantage Point zich op het geven van anti-seksuele intimidatietraining voor organisaties, maar nu behandelt het alle soorten vooroordelen, van genderongelijkheid tot pesten op basis van seksuele geaardheid of ras. “Het is ongelooflijk belangrijk om verschillende perspectieven naar de tafel te brengen, want dat is waar je echt de mix zult krijgen”, vertelt Mercer aan CNN. “De levendige perspectieven en ideeën die echt het leren, het onderwijs, de innovatie en de inspiratie zullen creëren waar organisaties zo hard naar streven om intern te bevorderen.”
De startup heeft bijna 4 miljoen dollar aan financiering opgehaald en heeft samengewerkt met organisaties in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Frankrijk. Tot de klanten behoren de Amerikaanse telecommunicatiegigant Comcast, het internationale advocatenkantoor Latham and Watkins en het data-analysebedrijf Looker.
Walmart
VR in recruitment is niet nieuw. Walmart, de grootste particuliere werkgever van de VS, gebruikt VR om hun werknemers te testen en potentiële nieuwe managers te vinden. Met de virtual reality headsets plaatst Walmart zijn medewerkers in real-life situaties, zoals boze klanten of het onboarden nemen van nieuwe medewerkers. Volgens Drew Holler, Senior VP voor associate experience bij Walmart, test het de kennis van winkelafdelingen, besluitvorming, leiderschapscapaciteiten en soft skills om medewerkers op hun beste plek te plaatsen. Door het testen met VR, is er dus minder ruimte voor vooroordelen in het proces. “Wat we meten is hoe ze met ons engagen”, zei Holler. “Er is geen goed of fout, maar het geeft inzicht in hun niveau van volwassenheid als het gaat om leiderschap, en hoe zij klantenservice zien.”
Tools tegen bias
Hoe lossen we het probleem van discriminatie en bias in recruitment op? Recruitment Tech heeft hier acht tools op een rij gezet die hierin een belangrijke rol kunnen spelen.
Bronnen: CNN, Recruitment Tech, McKinsey, Glassdoor