In de nieuwe rubriek Friday Fact staat Recruitment Tech stil bij een feit over recruitmenttechnologie op basis van recent onderzoek. Deze week: Virtueel werven tijdens de coronacrisis heeft het zoekproces naar een baan voor generatie Z getransformeerd.
Online werven
Het is ruim een jaar geleden dat ook de wereld van recruitment door COVID-19 op zijn kop werd gezet, waardoor werkgevers, studenten en instellingen voor hoger onderwijs op zoek gingen naar nieuwe manieren om met elkaar in contact te komen, via bijvoorbeeld videorecruitment. Handshake, de toonaangevende site voor studenten om een baan te vinden, heeft onderzoek gedaan naar hoe ‘generatie Z’ aankijkt tegen het virtueel werven.
Voordelen virtueel recruiten
Op de vraag wat zij het leukst vinden aan het virtueel zoeken naar een baan, antwoordde bijna de helft van de studenten dat zij zich minder geïntimideerd voelen bij ontmoetingen met potentiële werkgevers (48,7%), dat er minder belemmeringen zijn in het plannen van een sollicitatiegesprek (44,5%) en dat zij zich beter kunnen voorbereiden op sollicitatiegesprekken (42%).
Zorgen over de communicatie
Hoewel studenten de meerwaarde van virtuele evenementen dus erkennen, gaf meer dan de helft van de ondervraagden ook aan zich zorgen te maken over hun vermogen om effectief te communiceren in een online omgeving (52,2%) en maken ze zich zorgen over het feit dat ze geen connectie maken met recruiters (52,8%). Als gevolg hiervan zouden ze graag zien dat werkgevers specifieker zijn over wat ze zoeken in kandidaten, dat ze het sollicitatieproces van tevoren kunnen uitwerken en dat ze advies krijgen over hoe ze het beste virtuele evenementen en beurzen kunnen navigeren.
Bron: Handshake