Wat is recruitment marketing en welke tools kan je hiervoor gebruiken?

Recruitment marketing helpt recruiters om de juiste kandidaten te bereiken, het enkel posten van vacatures en dan afwachten is voorbij. Maar wat is recruitment marketing precies en hoe kan je dit gebruiken?

Recruitment marketing

Recruitment Marketing is het proces van het opbouwen en communiceren van het Employer Brand en Employee Value Proposition van de organisatie om toptalent aan te trekken en aan te nemen. Het belangrijkste doel van recruitment marketing is het stimuleren van mensen om te solliciteren naar de openstaande functies die jouw organisatie beschikbaar heeft. Recruitment marketing is het eerste stadium van talentacquisitie.

Recruitment marketing kan worden vereenvoudigd met het gebruik van software, hiervoor hebben we verderop in dit artikel enkele leveranciers in een overzicht paraat voor je. Deze software stelt recruiters in staat om positieve relaties op te bouwen met kandidaten die binnen bepaalde talentpools vallen en om specifieke berichten aan kandidaten te delen. Recruiters kunnen ook tijd besparen door geautomatiseerde e-mails in te plannen waarmee kandidaten openstaande vacatures kunnen zien die voor hen relevant zijn.

Voordelen van recruitment marketing

Werf& beschreef in dit artikel dat slechts twee tot vijf procent van de Nederlandse beroepsbevolking actief een (nieuwe) baan zoekt. Hierdoor vissen veel organisaties bij het posten van een vacature in dezelfde, kleine, vijver. Door het gebruik van recruitment marketing kan je ook de latent zoekende groep bereiken, dit is zo’n zeventig procent van de arbeidsmarkt. Daarnaast hoef je niet meer het hoogste salaris te bieden om het juiste talent aan te trekken. Met de juiste inzet van recruitment marketing ontvang je sollicitaties van kandidaten die zich aangesproken voelen en zich identificeren met jouw organisatie.

Bouwen van een recruitment marketing tech stack

In Bolier Talks Tech, een nieuwe show op recruitmenttech.com, delen recruitmentexpert en host René Bolier en een gast inzichten, tips en tricks over verschillende onderwerpen met betrekking tot recruitment en technologie. Het onderwerp van de eerste aflevering, met als gast marketing tech expert Jeffrey Hamelink, is hoe je een recruitment marketing technologie stack opbouwt. Hieronder bekijk je de video:

Tools voor recruitment marketing

Nederland en België kennen veel interessante partijen die helpen met recruitment marketing. In de leverancierslijst van Recruitment Tech vind je de leveranciers die jou kunnen helpen met recruitment marketing, welke je kan benaderen om te bekijken of ze iets voor jouw wervingsproces kunnen betekenen.

Bronnen: Recruitment TechWerf&HR Technologist

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 6e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 19 november 2020. 


    Ontvang naast de wekelijkse update ook e-mail alerts van nieuwe berichten in één of meerdere categorieën.

LAAT EEN REACTIE ACHTER