Annemarie van Campen is de gloednieuwe dagvoorzitter van het Recruitment Tech Event. Na vijf succesvolle edities neemt zij het stokje over van Heleen Stoevelaar. Van Campen praat het online middagprogramma niet alleen aan elkaar, maar gaat in een tweetal talkshows ook in gesprek met gasten. In dit interview vertelt Annemarie onder meer wat zij heeft met technologie en wat je 19 november van haar kan verwachten.

Je hebt een voorliefde voor techniek en digitaal, waar komt dat vandaan?

“Al tijdens mijn studie in Groningen ben ik gaan werken voor wat we nu een startup zouden noemen. Het bedrijf ontwikkelde een chatoplossing voor de publieke sector, waarin gesprekken zonder hinder voor de vragensteller tussen organisaties doorgeschakeld konden worden. Hier kwam ik in aanraking met digitale communicatie en internettechnologie. Dat heeft me nooit meer losgelaten. De enorme digitale gereedschapskist waarmee we los van tijd of plaats mensen en informatie met elkaar kunnen verbinden spreekt enorm tot de verbeelding. Ik vind het fantastisch om te zien welke ontwikkelingen we dagelijks doormaken.”

Naast dagvoorzitter ben je ook projectmanager digitale transformatie. Wat houdt dit in?

“Ik begeleid organisaties in digitaliseringsprojecten, met de nadruk op online communicatie voor de eindgebruiker of klant. Dit kan de verbetering van digitale dienstverlening zijn, maar ook de overgang van nu nog veelal fysieke handelingen naar geautomatiseerde processen. Een mooi voorbeeld van een project dat ik heb begeleid is de vernieuwing van de verkeersboete voor het CJIB. De oude boete had nog een acceptgiro en was vooral een administratieve en soms onbegrijpelijke uitdraai van informatie. Dat paste niet meer bij de doelstellingen van de organisatie. Er was al een nieuw, goed werkend digitaal loket waar je online kon betalen. We hebben de website volledig vernieuwd en de boete hebben we daarop aangepast. Weg acceptgiro, een compleet nieuw, gebruiksvriendelijk ontwerp met de nadruk op online betalen en heldere taal in begrijpelijk Nederlands. De voorkant was papier, maar de achterkant was een complex printproces dat helemaal op zijn kop moest. Prachtig traject om te begeleiden.“

Hoe belangrijk is innovatie voor organisaties?

“Wat stil staat gaat roesten, dat geldt ook voor organisaties. In beweging zijn is dus enorm belangrijk om relevant te blijven. Door innovatie onderdeel te maken van je bedrijfsdoelen creëer je een veilige omgeving waar medewerkers worden aangemoedigd om nieuwe ideeën te verzamelen en te delen. Dat betekent soms een beetje buiten de lijntjes kleuren. Sta dat toe! Echte vernieuwing ontstaat alleen als je vraagtekens zet bij de status quo en gaat experimenteren. Ieder doet dat op zijn eigen niveau. Er zijn maar weinig organisaties die we echt disruptief of baanbrekend kunnen noemen. Dat is prima, we kunnen naar hen kijken als inspiratie om binnen onze eigen reikwijdte ook veranderingen en verbeteringen tot stand te brengen. Innovatie moet dus onderdeel zijn van je karakter als organisatie, continu op zoek naar: hoe kunnen we dit beter, handiger, sneller of gebruiksvriendelijker doen. Dat zorgt ervoor dat je eruit springt in de markt.”

Het event is nu digitaal in plaats van in een zaal met 500 deelnemers. Hoe anders is dat voor jou?

“Het geeft een andere dynamiek aan een event. Normaal sta ik tussen het publiek en ga ik volop met iedereen in gesprek, dat element krijgt nu een andere vorm. Er zit natuurlijk een barrière tussen de gasten en spreker aan de ene kant en het publiek aan de andere kant van het scherm. Het is een uitdaging om tóch die verbinding te leggen. Ook de opzet van het evenement is compleet anders. Nu we een uitzending maken, moet je anders kijken naar het programma. Tempo is hoger, de items korter, wisselingen zijn belangrijker en beeldgebruik geeft een nieuwe tool om mee te spelen. Net als dat een film een heel andere opzet heeft in scenes dan een theaterstuk. Beide ontzettend leuk om te doen!”

Wat kunnen kijkers verwachten van jou als dagvoorzitter?

“Energie en een lekker tempo, plezier, oprechte interesse en tegelijkertijd kalmte. Als kijker, moet je het gevoel hebben onderdeel te zijn van het gesprek. Ik ben hun verlengstuk om de juiste vragen te stellen, verduidelijking te vragen en soms kritisch te zijn. Ik probeer te verwoorden wat ik verwacht dat het publiek ook voelt of denkt. In mijn rol probeer ik continu die verbinding te leggen tussen het publiek en wat op het podium (of het scherm) gebeurt. Ik heb er zin in!”

Recruitment Tech Event

Ontdek hoe technologie jouw recruitment kan optimaliseren tijdens de 6e editie van het Recruitment Tech Event. Hét toonaangevende event over de recruitmenttechnologie van morgen. Volg 19 donderdagmiddag 19 november online de liveshow vanuit de Midden Nederland Hallen in Barneveld. Met keynotes van Janne Vereijken over innovatie, Stefan Buijsman over artificial intelligence en Jelmer Koppelmans & Jelmer Zuidema over upgrades vs. updates. In een tweetal talkshows gaat dagvoorzitter Annemarie van Campen in gesprek met gasten en kun jij vanuit huis of kantoor vragen stellen en stemmen op polls. Netwerk online in speeddates met vakgenoten en stel in twee breakout-rondes jouw eigen programma samen. Last but not least worden voor de 6e maal de prijzen voor innovatieve en effectieve recruitmenttechnologie uitgereikt: de Recruitment Tech Awards 2020. Ga voor meer informatie en aanmelden naar de event site.

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 6e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 19 november 2020. 


    Ontvang naast de wekelijkse update ook e-mail alerts van nieuwe berichten in één of meerdere categorieën.

LAAT EEN REACTIE ACHTER