Virtual reality (VR) en augmented reality (AR) hebben het potentieel om de manier van werken te veranderen, ook in de wereld van recruitment. Het gebruik van VR en AR in recruitment kan leiden tot een boeiender en efficiënter proces. In dit artikel beschrijven we hoe AR en VR het recruitmentproces versterken.
Wat is virtual reality en wat is augmented reality?
Virtual reality (VR) is een gesimuleerde werkelijkheid die wordt gegenereerd door computers en kan worden bekeken via een speciale VR-bril of een headset. De gebruiker ziet en hoort een levensechte ervaring die vaak interactief is. Dit maakt het mogelijk om de omgeving te verkennen en te manipuleren. VR wordt vaak in één adem genoemd met Augmented reality (AR), toegevoegde realiteit. In AR ziet de gebruiker de echte wereld, maar voegt een computer er virtuele elementen aan toe.
Stroomlijning van recruitment
Gezien hoe complex en concurrerend het huidige werklandschap is geworden, hebben recruiters nieuwe tools nodig om een voorsprong te nemen. Cutting-edge technologieën zoals AR en VR kunnen hierbij een verschil maken. Deze technologieën kunnen recruiters helpen bij het vinden van de meest geschikte kandidaat voor de job door te kijken naar hun gevoel voor het nemen van een beslissing of het testen van hun capaciteiten.
Gebruik van Gamification
Gamification in recruitment laat recruiters afstappen van de traditionele manier van recruitment. Gamification is een simulatie-instrument dat helpt om de perfecte kandidaat te vinden. Het is een geweldige manier om de sollicitatieformulieren te vervangen en ook voor de jongere generaties interessant te zijn. Gamification heeft verschillende voordelen:
- Het spelen van een spel vereist inspanning en betrokkenheid, waardoor kandidaten gedwongen worden om na te denken of het hun tijd wel waard is. Kandidaten die minder geïnteresseerd zijn, zullen zich terugtrekken, zodat je uiteindelijk meer relevante sollicitaties krijgt;
- Door kandidaten te vragen een spel te spelen, kan je hun werkelijke vaardigheden en capaciteiten in een vroeg stadium identificeren;
- Gamification maakt je recruitmentproces interactiever en daardoor zullen je kandidaten meer plezier beleven.
Virtuele rondleidingen
De virtuele realiteit kan ook een effectieve manier zijn om kandidaten te laten zien hoe hun toekomstige werkplek eruit zal zien, of het nu een kantoor is of een zeer ongewone plek. Zo gaf het Britse leger de deelnemers een virtueel voorproefje van het rijden van tanks op Salisbury Plain (Zuid-Engeland) en het parachutespringen op een Britse legerbasis:
Door kandidaten een duidelijk beeld te geven van hun toekomstige werkomgeving, krijgen ze ook een beter inzicht in wat de baan werkelijk inhoudt.
Training
Het voorbeeld van het Britse leger laat meteen nog een ander groot voordeel zien van het gebruik van VR en AR in recruitment: je kan je kandidaten en nieuwe aanwinsten direct opleiden. Door de mogelijkheid om een virtuele omgeving te creëren, kan een individu de echte wereld ervaren. Dit biedt opties voor veel verschillende soorten werkgevers. In februari lieten we al zien hoe Walmart VR gebruikt om zijn medewerkers te testen en potentiële nieuwe managers te vinden.
Onboarding
Een nieuwe werknemer moet de beste onboarding ervaren. Dit kan worden bereikt door het gebruiken van VR. Nieuwe medewerkers kunnen het doen en laten van de organisatie virtueel ervaren. Hiermee kunnen zij de waarden, ethiek en cultuur van de organisatie diepgaand verkennen en ervaren in plaats van dat zij er zelf achter moeten komen.
Recruitment blijft zich ontwikkelen en een vooruitstrevende benadering van technologie lijkt belangrijker dan ooit. Virtuele realiteit en Augmented Reality zijn twee van de innovatieve manieren om recruitment naar een hoger niveau te tillen.
Bronnen: HR Technologist, Recruitment Tech, Randstad, Workable