Saskia van Dam (Strictly People/OTYS) vertelt over hun innovatieve oplossing om customer & candidate journey te optimaliseren

Innovatie is binnen de recruitment wereld alsmaar belangrijker. Maar hoe begin je daaraan? Saskia van Dam van Strictly People neemt je in haar breakout-sessie op het Recruitment Tech Event 2020 mee in één van de grootste innovaties van hun bedrijf: een track & trace systeem voor sollicitanten.

Wat heb je persoonlijk met innovatie?

“Innovatie is binnen Strictly People heel belangrijk. Het is wat werken voor Strictly People zo leuk maakt en ons onderscheidt. Er is veel ruimte voor onderzoek en de toepassing van innovatie. Ook op dit moment zijn we met een aantal grote innovaties bezig voor de toekomst, waarmee we onze klanten en kandidaten de optimale sollicitatie- en klantervaring willen bieden. Zelf volgde ik eerder dit jaar nog een opleiding Innovatiemanagement om innovatie en innovatieprojecten beter op te pakken en en concreter doelen voor innovatie te kunnen stellen en realiseren.”

Waar gaat jullie breakout over?

“We houden samen met OTYS een breakout sessie over ons nieuwe track & trace systeem voor sollicitanten dat we in samenwerking met OTYS ontwikkeld hebben. In deze sessie nemen we je mee in de huidige behoeften van kandidaten en werkgevers en hoe dit track & trace systeem mooi aansluit op die behoeften en het optimaliseren van de customer & candidate journey.”

Track & trace voor sollicitanten? Hoe gaat dat in zijn werk?

“Het is eigenlijk net zoals je een pakketje kunt volgen. Direct na het solliciteren kunnen kandidaten inloggen en zien of de sollicitatie ontvangen is, bekeken is door de recruiter, kan feedback gelezen worden en hebben kandidaten tijdens het hele proces inzicht in de gesprekken die gepland staan en feedback. We maken hiermee het hele proces inzichtelijk, van begint tot eind.

Ook aan de klantzijde ontwikkelden we een track & trace systeem, waarmee onze klanten precies kunnen zien . Ook kunnen onze klanten en kandidaten continu via WhatsApp contact leggen met onze recruiters en zelf feedback geven op het proces. Daarnaast geven we op het juiste moment in het proces bijvoorbeeld sollicitatietips met onder meer whitepapers en interessante blogs.”

Hoe kwamen jullie op het idee?

“Anderhalf jaar geleden startten we een onderzoek naar de tevredenheid van kandidaten en klanten als het gaat over solliciteren en de werving via een werving- en selectiebureau. Uit het onderzoek bleek dat maar liefst 66% ontevreden was over het sollicitatieproces bij werving- en selectiebureaus. We hadden een vermoeden van de ontevredenheid over het proces bij werving- en selectiebureaus, we hoorden er vaak over. Maar dat het aantal sollicitanten met een negatieve ervaring zo hoog lag, daar schrokken wij wel van. Daarom schakelden we een e-commerce adviesbureau in dat normaal vooral grote namen helpt met het optimaliseren van hun online verkoopkanalen. Een wereld waarin veel meer aandacht is voor het verbeteren van de klanttevredenheid. Doordat zij ons proces van stap tot stap inzichtelijk maakten konden we precies zien dat kandidaten veel frustratie ervaren door veel wachttijd in het sollicitatieproces, een gebrek aan feedback en veel onduidelijkheid. Binnen e-commerce is daar een hele goede oplossing voor: track & trace. En dus besloten we dit concept toe te passen voor recruitment, nadat we uit een nieuw onderzoek konden concluderen dat sollicitanten en werkgevers dit als goede oplossing zagen.”

Waarom mag men jullie breakout niet missen?

“Omdat we in onze breakout toelichten hoe de customer en candidate journey geoptimaliseerd kunnen worden, door te kijken naar de verder ontwikkelde wereld van e-commerce, maar ook delen we interessante inzichten die voor elke organisatie van waarde kunnen zijn om de sollicitatie ervaring te optimaliseren. Zodat je kandidaten echt aan je organisatie kunt binden.”

Wat wordt in 2021 in jullie ogen de grootste recruitment tech trend?

“Er ligt de laatste jaren al veel focus op de candidate experience, maar nu de markt schaars blijft en door Corona de budgetten voor recruitment teruggebracht worden zullen bureaus ook een grote focus moeten leggen op de klantzijde, oftewel: de werkgevers. Hoe zorg je ook voor een optimale customer journey om die klant aan je te binden en ambassadeur voor je te maken? Wat daarbij volgens ons ook een grote trend wordt, en waar wij volop mee bezig zijn, is de groter wordende focus op competenties en vaardigheden bij het selecteren van kandidaten. Door de werkgever mee te nemen in de competenties en vaardigheden én de ontwikkelbaarheid daarvan die zij nodig hebben kan er een veel betere match gemaakt worden dan puur op de vereisten en wensen.”

Recruitment Tech Event

Ontdek hoe technologie jouw recruitment kan optimaliseren tijdens de 6e editie van het Recruitment Tech Event. Hét toonaangevende event over de recruitmenttechnologie van morgen. Volg 19 donderdagmiddag 19 november online de liveshow vanuit de Midden Nederland Hallen in Barneveld. Met keynotes van Janne Vereijken over innovatie, Stefan Buijsman over artificial intelligence en Jelmer Koppelmans & Jelmer Zuidema over upgrades vs. updates. In een tweetal talkshows gaat dagvoorzitter Annemarie van Campen in gesprek met gasten en kun jij vanuit huis of kantoor vragen stellen en stemmen op polls. Netwerk online in speeddates met vakgenoten en stel in twee breakout-rondes jouw eigen programma samen. Last but not least worden voor de 6e maal de prijzen voor innovatieve en effectieve recruitmenttechnologie uitgereikt: de Recruitment Tech Awards 2020. Ga voor meer informatie en aanmelden naar de event site.

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 6e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 19 november 2020. 


    Ontvang naast de wekelijkse update ook e-mail alerts van nieuwe berichten in één of meerdere categorieën.

LAAT EEN REACTIE ACHTER