Technologie en digitalisering zijn belangrijke onderdelen geworden van de bedrijfsstrategie. Toch zien we in de praktijk dat recruitmenttechnologie vaak niet de strategische aanpak krijgt die het verdient.
Expert talk
Hans Scheers (Experts in Flex, Xapax) vertelt in zijn expert talk tijdens Demo_Day 2020 Online hoe je met een strategische benadering veel meer grip kunt krijgen op je recruitmentdoelstellingen en de kosten die daarbij horen. Recruitment Tech vroeg hem alvast naar zijn verhaal.
Je gaat tijdens jouw expert talk op Demo_Day vertellen over het gebruik van een strategische aanpak bij het gebruik van recruitmenttechnologie. Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten?
“Voor het gros van de bedrijven is goed personeel hun belangrijkste bezit. Het vinden, binden en boeien van goed personeel is dus van strategisch belang. Ook technologie en/of digitalisering staat hoog op de strategische agenda. Toch wordt recruitmenttechnologie vaak behandeld als ‘het speeltje van de recruiters’. In mijn expert talk ga ik laten zien waarom recruitmenttechnologie een positie verdient op de strategische agenda.”
Wat zie jij zoal fout gaan als het gaat om recruitmenttechnologie?
“De belangrijkste fout is dat recruitment ‘los’ wordt gezien van de overige bedrijfsactiviteiten. Daardoor worden vacatures pas zichtbaar als er ergens een gat valt. Nieuwe medewerkers komen pas in beeld als zij in dienst komen. Op die manier kan recruitment alleen maar reageren op de waan van de dag en loop je eigenlijk altijd achter de feiten aan.”
Wat is het voordeel van het hebben van een strategische benadering omtrent recruitmenttechnologie?
“Een goede inzet van recruitmenttechnologie maakt het mogelijk om recruitment veel strategischer in te zetten. Alles wat er in het recruitmentproces gebeurt, wordt meetbaar. Daardoor kan je als management veel planmatiger omgaan met recruitment als onderdeel van je personeelsbeleid en wordt het veel sneller duidelijk waar en wanneer je moet bijsturen.”
Hoe verbetert deze strategische benadering je recruitment op de lange termijn?
“Door planmatig om te gaan met je recruitment, geholpen door de inzichten die de recruitmenttechnologie je biedt, ben je in staat om te anticiperen in plaats van te reageren. Je krijgt eerder zicht op de knelpunten in je proces en daarmee op de knoppen waaraan je kunt draaien. Dit voorkomt paniekvoetbal op het moment dat het ‘mis’ gaat. Op de lange termijn zal je goedkoper, sneller en beter kunnen werven.”
Waarom mogen bezoekers jouw expert talk niet missen?
“Bezoekers zullen zien dat recruitmenttechnologie veel meer is dan een verzameling ’spiegeltjes en kraaltjes’ voor de recruiter. Want hoewel het natuurlijk gaaf is om coole slimmigheidjes te kunnen gebruiken, doe je het om je bedrijf op de lange termijn beter te maken.”
Waarom is het voor mensen verstandig om Demo_Day te bezoeken?
“Demo_Day is hét moment in het jaar om je te oriënteren op recruitmenttechnologie. Alle leveranciers die daadwerkelijk wat te bieden hebben zijn aanwezig. Laat je inspireren en maak vervolgens een keuze die een bijdrage levert aan je bedrijfsstrategie!”
Bezoek Demo_Day 2020 Online gratis
Op donderdag 11 juni 2020 tonen meer dan 30 leveranciers van recruitmenttechnologie hun oplossingen tijdens Demo_Day 2020. Meld je nu gratis aan! Het event vindt plaats in de vorm van een online beurs waarin je je eenvoudig achter je bureau kan laten inspireren door de tech van morgen. Deelname is gratis wanneer je je uiterlijk 15 mei 2020 aanmeldt, daarnaast ontvang je dan voorafgaand aan het event de Tech Box met daarin onder meer het event magazine, de Recruitment Tech Landscape 2020 en goodies van Demo_Day-partners en Recruitment Tech.
[button color=”green” size=”large” type=”” target=”_blank” link=”https://www.recruitmenttech.nl/demoday/aanmelden/”]Gratis aanmelden voor Demo_Day[/button]