Walmart, de grootste particuliere werkgever van de VS, gebruikt VR om hun werknemers te testen en potentiële nieuwe managers te vinden.
Virtual Reality
Met de virtual reality headsets zet Walmart zijn medewerkers in real-life situaties, zoals boze klanten of het aan boord nemen van nieuwe medewerkers. Volgens Drew Holler, Senior VP voor associate experience bij Walmart, test het de kennis van winkelafdelingen, besluitvorming, leiderschapscapaciteiten en soft skills om medewerkers op hun beste plek te plaatsen. “Wat we meten is hoe ze met ons engagen“, zei Holler. “Er is geen goed of fout, maar het geeft inzicht in hun niveau van volwassenheid als het gaat om leiderschap, en hoe zij klantenservice zien.”
Vertrouwen
STRIVR, een uit Californië afkomstige organisatie, ontwierp de training met behulp van Oculus Go VR headsets (ruim €230,- per stuk). Oculus is een VR bedrijf dat eigendom is van Facebook. In 2017 werden de eerste VR headsets uitgerold in dertig Walmart Academies. De organisatie beweert dat VR training het vertrouwen van de werknemers verbetert en de testscores heeft verhoogd met 10 tot 15 procent.
Promotie en 10% loonsverhoging door VR
David Arias (32), die al twaalf jaar werkzaam is bij een Walmart in Economy, Pennsylvania, verdiende een promotie en 10% loonsverhoging na te zijn getest met de VR technologie. In een van de VR scenario’s moest hij als manager optreden en een winkelmedewerker en klant helpen bij het zoeken naar mascara in de gangpaden. Op basis van de manier waarop hij in deze specifieke situatie omging, bepaalden zijn manager en de VR technologie dat hij sterke punten had voor leiderschap. “Onze omgeving is echt 360 graden, dus een overstap naar VR is een uitstekende keuze om met de tijd mee te gaan. Je krijgt een beter gevoel voor hoe het eigenlijk is om in die schoenen te staan”, zei Arias tegen USA TODAY.
Volgens Forbes heeft Walmart VR al ingezet om 1,2 miljoen van zijn medewerkers te trainen en leverde dit een enorme tijdbesparing op.