We zijn eraan gewend dat technologie zich snel ontwikkelt en met nieuwe en verrassende updates en oplossingen komt. Veel recruiters en sourcers zijn dol op artificial intelligence (AI) omdat het het werk makkelijker maakt en de ervaring van de kandidaat verbetert. Maar of dat voor deepfake technologie ook geldt…
Wat is deepfake?
Heb je Barack Obama Donald Trump een “complete dipshit” zien noemen, of Mark Zuckerberg zien opscheppen over het hebben van “totale controle over de gestolen gegevens van miljarden mensen“, of getuige geweest van Jon Snow’s ontroerende verontschuldiging voor het einde van Game of Thrones? Antwoord met ja en je hebt een deepfake gezien. Deepfakes, het antwoord van de 21e eeuw op Photoshoppen, maken gebruik van een vorm van kunstmatige intelligentie, deep learning genaamd, om beelden van nepgebeurtenissen te maken, vandaar de naam deepfake. Moderne generatieve AI software kan dit creëren. Deze systemen creëren nieuwe digitale content zoals afbeeldingen, video’s, teksten, menselijke stemmen en andere audio opnames. Wil je een politicus nieuwe of andere woorden in de mond leggen of de hoofdrol spelen in je favoriete film? Dan is het tijd om een deepfake te maken. De bekendste deepfakes zijn waarin het gezicht van de ene persoon wordt verwisseld met dat van een ander.
Beïnvloeden
Zoals geldt voor elke technologie kunnen ook door artificiële intelligentie (AI) gedreven generatieve technieken worden misbruikt. Expert Jarno Duursma omschrijft het in zijn blog als volgt: ‘De toepassing kan op vele manieren gebruikt worden en zo meningen manipuleren, mensen chanteren of reputatieschade toebrengen. We betreden een online tijdperk waarin we onze ogen en oren niet meer kunnen vertrouwen.’ Een significant gevaar is bijvoorbeeld de circulatie van video’s waarin politici te zien zijn die dingen zeggen, die ze niet hebben gezegd. Arjen Lubach liet premier Mark Rutte in Zondag met Lubach al dingen zeggen die hij nooit heeft gezegd.
Niet alleen politiek gezien kunnen deepfakes gevaren opleveren. Bart Jacobs, hoogleraar Computerbeveiliging aan de Radboud Universiteit Nijmegen, noemt tegenover NPO Radio 1 een ander voorbeeld. “Stel dat er van Elon Musk een video online verschijnt waarin hij zegt in een bepaald gebied te gaan investeren – of daar juist mee te willen stoppen. Dan kunnen de beurzen alle kanten op gaan. Ik las onlangs dat er jaarlijks zo’n 40 miljard dollar aan beurswaarde verloren gaat door dergelijke nepberichten.” Daarnaast is het belangrijk te beseffen dat deepfakes niet enkel beeld hoeven te zijn: eind 2019 werd er financiële bedrijfsfraude gepleegd met een gekloonde directeur-stem, waarmee succesvol opdracht werd gegeven voor een transactie van om en nabij de 220.000 euro.
Deepfakes en recruitment
Maar hoe zit dat met deepfakes binnen recruitment? Stel je voor dat een persoon, die is afgewezen na een sollicitatiegesprek voor een baan bij een bepaalde organisatie, de CEO terug wil pakken en een nepvideo lanceert met daarin zijn gezicht. Het klinkt wellicht wat vergezocht, maar deze video kan je bedrijfsmerk of het persoonlijke merk van elke persoon die bij het proces betrokken is, schaden. We vroegen twee experts op het gebied van videorecruitment naar hun mening.
Beperkte kans
Walter Hueber, CEO van videorecruitment-software Cammio: “Deepfake binnen recruitment is momenteel denk ik niet echt een issue. De kans dat een kandidaat een deepfake gebruikt in een automated of live interview is heel beperkt, omdat je uiteindelijk toch een keer in real-life kennismaakt. Dan heeft het weinig zin als je je tijdens de sollicitatieprocedure als iemand anders voordeed. En als je dat als kandidaat wel wil doen, zul je je toch moeten voorbereiden op de vragen. Inhoudelijk is het dan nog steeds een valide interview.”
“Een risico zou wel kunnen zijn dat iemand met jouw identitet een selectieprocedure ingaat met als doel je te beschadigen in het interview”, gaat Hueber verder. “Deze persoon zal dan wel eerst indruk moeten maken met de sollicitatie om tot het gesprek te komen. Dat is natuurlijk wel een hele omslachtige manier om iemand te benadelen. Kortom, bij interviews gaan we niet snel een deepfake tegenkomen. Wat we wel steeds meer gaan zien zijn kandidaten die de kans krijgen om in een gestructureerd interview online meer van zichzelf te laten zien en de vooroordelen uit cv te doorbreken.”
Bewustzijn
Nicolas Speeckaert, Founder van skeeled, een innovatieve alles-in-één recruitment software gebaseerd op artificiële intelligentie: “Deepfake technologie brengt zowel kansen als bedreigingen met zich mee. Helaas zijn we allemaal meer blootgesteld aan de bedreigingen dan aan de voordelen ervan, met veel meldingen van cyberaanvallen tegen individuen en organisaties zoals uitbuiting, intimidatie en persoonlijke sabotage. Dat moet zeker worden aangepakt. We moeten tools hebben en werknemers opleiden voor deepfake detectie, en we hebben wetten nodig die ons beschermen tegen dit soort aanvallen.”
“We kunnen echter niet voorbijgaan aan het immense potentieel dat deepfake technologie organisaties kan bieden op het gebied van contentcreatie. Er zijn bijvoorbeeld innovatieve bedrijven die AI-ondersteunde bedrijfsopleidingsvideo’s maken, waardoor wereldwijd opererende bedrijven heel gemakkelijk video’s voor interne opleidingen in verschillende talen kunnen maken, wat bijdraagt aan een betere werknemerservaring. Maar zelfs in deze situaties waarin deepfake technologie om goede redenen wordt gebruikt, ben ik het eens met onderzoekers en deskundigen die verdedigen dat labeling de eenvoudigste en belangrijkste manier is om deepfakes tegen te gaan. Kijkers moeten zich er altijd van bewust zijn dat wat zij bekijken niet echt is”, aldus Speeckaert.
Blijf opletten
Hoewel de negatieve impact van deepfakes op recruitment verwaarloosbaar lijkt te blijven, is het altijd goed om alert te blijven. Kijk kritisch naar video’s, zeker wanneer het een belangrijke kwestie betreft. Als je een recruiter bent, neem dan geen overhaaste beslissingen over je kandidaten op basis van een video, want het is erg eenvoudig om even persoonlijk contact op te nemen met de persoon, kandidaat of sollicitant in kwestie om erachter te komen of de video fake is.
Bronnen: Jarno Duursma, The Guardian, SourceCon, NPO Radio 1