5 Briljante voorbeelden van referral recruitment: van motorfietsen tot reizen naar Bali

Referral recruitment zit in de lift. En daar is een goede reden voor: doorverwezen werknemers passen vaak beter bij de bedrijfscultuur, ze zijn meer betrokken, vertrekken minder snel en zijn productiever. In dit artikel bespreken we vijf fraaie voorbeelden van referral programma’s.

1. PURE

Het aantal referrals bij PURE – een Amerikaanse verzekeringsmaatschappij voor onroerend goed – is hoog: tussen 40% en 60% van de werknemers zijn afkomstig vanuit referral recruitment. Hun geheim? Geen tijd verliezen. Zodra een nieuwe medewerker zijn of haar eerste weken bij de organisatie heeft doorgebracht, wordt deze persoon gevraagd of hij of zij nog iemand kent die goed bij het bedrijf zou kunnen passen. Deze strategie heeft twee belangrijke voordelen: 1) het leidt onmiddellijk tot meer referrals en 2) het benadrukt het belang van referrals.

2. Salesforce

De Amerikaanse cloudgigant Salesforce staat bekend om de rijke beloningen die het zijn werknemers biedt. Op referralgebied hebben Salesforce-medewerkers in totaal maar liefst 5,5 miljoen dollar aan premies ontvangen. Maar hoe gaat Salesforce te werk bij het referralprogramma? De organisatie organiseert Recruitment Happy Hours, borrels waar werknemers de mensen kunnen uitnodigen die ze willen doorverwijzen. Een geweldige, informele manier voor recruiters om kennis te maken met potentiële kandidaten. En leuk voor zowel de werknemers als hun referrals, omdat ze samen kunnen genieten van een paar drankjes.

3. InMobi

Toen InMobi – een wereldwijd platform voor mobile advertising en mobile discovery – dringend op zoek was naar engineering managers, wist het team dat het met iets buitengewoons moest komen. En dat deden ze. Ze bedachten een land- en cultuurspecifieke prikkel om werknemers te belonen. In India betekende dat een Royal Enfield motorfiets (de Harley Davidson van India) en in de VS een Vespa. Om werknemers op hun referral-best te houden, werden beide voertuigen geparkeerd aan de ingang van de kantoren. Voor elke succesvolle doorverwijzing konden de werknemers van InMobi kiezen tussen een gloednieuwe motorfiets en een reis naar Bali. Het bleek de moeite waard: het referralpercentage van InMobi sprong van 20% naar 50% voor een bedrijf met 900 werknemers.

4. Fiverr

Freelancing marktplaats Fiverr wilde meer werknemers doorverwijzen door het bijhouden van sociale job sharing en het toevoegen van gamification door het aanbieden van punten voor het delen van banen en het doorverwijzen van vrienden. Daarom besloot Fiverr gebruik te maken van Zao, een organisatie die een referralprogramma voor werknemers aanbiedt (het is inmiddels overgenomen door PIXID). De software voegde een competitie-element toe aan het doorverwijzen van kandidaten, aangezien het werknemers punten en krediet gaf voor alle acties die ze ondernamen en – laten we dit niet vergeten – het informeerde hen over statusveranderingen van hun doorverwijzers. Op basis van de punten die ze hadden gekregen op het Zao referral leaderboard, ontvingen top Fiverr-werknemers geschenken op kwartaal- en jaarbasis.

5. Accenture

Ook de Nederlandse consulting- en IT-gigant Accenture maakt indruk met hun referralprogramma. Hun strategie is gebaseerd op het gegeven dat doorverwijzen je goed laat voelen. Hiermee helpen ze namelijk hun vriend of het bedrijf. Hoe kun je die emotionele respons versterken die je krijgt als je goed doet en iemand helpt? Ze gaven medewerkers de mogelijkheid om een deel van hun referralbonus te doneren aan een goed doel naar keuze en Accenture zou dat bedrag verdubbelen. De intrinsieke emotionele beloning voor de werknemer werd daardoor nog wat hoger en dat weerspiegelde zich in hun cijfers.

Tools voor referral recruitment

Uit onderzoek van Recruitment Tech, de Recruitment Tech Survey 2021, bleek dat 28,3% van de organisaties waar de participanten (recruiters, hr- en arbeidsmarktcommunicatieprofessionals) werken, in 2020 gebruik maakte van tooling voor referral recruitment. Liefst 26,5% van de participanten gaf aan in 2021 meer te willen investeren in deze vorm van tooling.

Nederland en België kennen veel interessante partijen die helpen met referral recruitment. In de leverancierslijst van Recruitment Tech vind je de leveranciers die jou kunnen helpen met referral recruitment, welke je kan benaderen om te bekijken of ze iets voor jouw wervingsproces kunnen betekenen.

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 6e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 19 november 2020. 


    Ontvang naast de wekelijkse update ook e-mail alerts van nieuwe berichten in één of meerdere categorieën.

LAAT EEN REACTIE ACHTER