Kandidaten op je website verleiden tot solliciteren met technieken die ook e-commerce spelers gebruiken. Dat is de succesvolle strategie van VNOM waarmee ze zelfs genomineerd zijn voor een Recruitment Tech Award. Tijdens het Recruitment Tech Event op 22 november vertelt Jessey de Charon de Saint Germain, Online Marketing Manager bij VNOM, over het verkrijgen van een betere candidate journey door middel van personalisatie.
Wat ga je vertellen?
“Tijdens onze breakout laten we zien hoe we de conversiepercentage van een website hebben verbeterd, door het inzetten van gepersonaliseerde content en het gebruikmaken van beïnvloedingstechnieken. Jij creëert zelf de inhoud en het voorspellend algoritme toont de gepersonaliseerde content tijdens de candidate journey. Ga dus niet op zoek naar meer bezoekers, maar verbeter je candidate journey en ga voor een hogere kwaliteit. Tegenwoordig is het belangrijk om je te focussen op de ‘Human side of hire’, dus is elke journey die een werkzoekende aflegt anders. Wij spelen hierop in door de candidate journey te personaliseren op gebruikersniveau. We spelen in op de populariteit en het verwachtingspatroon door aan te geven dat een bepaalde vacature al door ‘x’ aantal bezoekers is bekeken, zoals een hotelkamer bij Booking.com, en dat als je vandaag reageert je binnen 24-uur reactie krijgt. Kleine triggerpoints die de kandidaat over de streep trekken, maar ontzettend succesvol.”
Wij spelen hierop in door de candidate journey te personaliseren op gebruikersniveau.
Data Management Platform
Boyd van Dongen, Digital Marketing Consultant bij Dept Agency, neemt ook een deel van de breakout voor zijn rekening. Hij gaat vertellen over hoe je een DMP systeem (Data Management Platform) kan gebruiken ten behoeve van campaigning. “Aangezien het DMP systeem alle data op 1 plek opslaat en gekoppeld is aan verschillende marketingkanalen, kan je de profielen die in het DMP staan gebruiken om bijvoorbeeld lookalikes te vinden vanuit bijvoorbeeld Facebook of AdWords. Tevens is het mogelijk om, op basis van bijvoorbeeld de fase waarin iemand zit, gepersonaliseerde content in te zetten vanuit marketingkanalen. Denk hierbij aan het targetten van doelgroepen die in een decision fase zitten, met een kort maar krachtige ad waarin we inspelen op bijvoorbeeld de USP’s van VNOM,” aldus Boyd van Dongen van Dept Agency.
Waarom mogen mensen de sessie niet missen?
“Ik denk dat dit ‘the next big thing’ is, omdat het vinden van de juiste kandidaten moeilijk is. Wanneer je kandidaat op je website is, moet je er dan ook voor zorgen dat de kandidaat zo snel mogelijk tot zijn doel komt. Wij gaan laten zien hoe je dat doet.”
Wat wordt in jouw ogen de grootste recruitment tech trend van 2019?
“Een stuk meerwaarde bieden. Tegenwoordig word je doodgegooid met artifical intelligence, maar dat bestaat nog helemaal niet volledig. Het is een hele hippe term, maar er is nog niks concreets van ontwikkeld in de arbeidsbemiddeling. Ik denk dat een stukje meerwaarde bieden aan mensen die op zoek zijn naar een (nieuwe) baan de trend gaat worden. Dit kan je doen door personalisatie, beïnvloedingstechnieken of door bijvoorbeeld nieuwe technieken. Ik denk niet dat er één tool of trend is die doorslaggevend is, maar een mix van onderdelen. Het is belangrijk dat je goed kijkt naar de wensen en behoeften van je doelgroep. Zorg dat je een sterke online recruitmentstrategie hebt ontwikkeld en hier continu scherp op blijft.”
Zorg dat je een sterke online recruitmentstrategie hebt ontwikkeld en hier continu scherp op blijft.
Vertel eens iets over de huidige uitdaging van jouw team?
“We zijn bezig om marketing automation toe te gaan passen met hetzelfde DMP systeem. Dankzij een DMP systeem kun je alle data die je hebt verzamelen in één omgeving en hierop in spelen. Dit willen we nog meer gaan automatiseren. Daarnaast gaan we kijken hoe we het sollicitatieformulier kunnen personaliseren en nóg gemakkelijker kunnen maken. Wij gaan niet voor goed, maar we gaan voor beter.”
Over Jessey de Charon de Saint Germain
Jessey is Online Marketing Manager bij VNOM, een sterk groeiend bedrijf in de arbeidsbemiddeling. Vnom is dé bemiddelaar in de techniek en bouw. Ondanks zijn lange achternaam is hij nog relatief kort actief binnen de arbeidsmarkt. “Van origine kom ik uit de e-commerce branche, maar ik heb onlangs de overstap gemaakt naar de arbeidsmarkt. Gewoon omdat ik nog veel mogelijkheden zag en de arbeidsmarkt nog aardig kan leren van e-commerce”, aldus Jessey.
Meld je aan
Ga voor meer informatie, het programma en om je aan te melden naar de event site. Kom je met je collega’s? Profiteer dan tot 1 november van 25% korting voor de 3e en iedere volgende collega bij gelijktuidige aanmelding.