• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
  • Inloggen Club
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventLaatste tickets!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark 2026DOE NU MEE!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventLaatste tickets!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark 2026DOE NU MEE!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Werken aan de energietransitie, Alliander werft technici met VR-experience! (Alliander)

Werken aan de energietransitie, Alliander werft technici met VR-experience! (Alliander)

11 september 2018
in Inzendingen 2018
Leestijd:4 minuten leestijd
Tags: 2018caseinzendingRecruitment Tech Awardsrecruitmenttechnologie
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

Middels de 360° VR Experience bereikt Alliander (toekomstige) technici laten zien en voelen, maar vooral beleven hoe mooi het werken bij Alliander is! Lees de hele case van Alliander die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2018.

Case van Alliander

Omschrijving van de case

Alliander is Nederlands grootste netwerkbedrijf en zorgt met 7200 medewerkers ervoor dat de huizen warm zijn en de lichten branden nu en in het duurzame morgen. Door de energietransitie is er een enorme recruitment uitdaging. Alliander moet in 5 jaar ruim 1000 technici werven. Geen energietransitie zonder technisch personeel. De uitdagingen:

  • 1000 techneuten werven in een sector met een tekort van 20.000 technici (Aliander, Bouwend Nederland).
  • Uit het Employer Brand onderzoek blijkt dat de energiesector laag aantrekkelijk en Alliander gemiddeld aantrekkelijk is (Randstad).
  • Steeds minder studenten kiezen voor werken in de techniek en studenten zijn onbekend met werken in energie sector (ING).
  • Medewerkers van Alliander zijn in beperkte mate trots op het bedrijf en doen nauwelijks aan referral recruitment (Alliander).
  • Alliander scoort laag op de candidate experience van sollicitanten (Alliander).

Het tekort aan technici en de onbekendheid met het bedrijf en de sector zijn aanleiding geweest om een 360°-VR-Experience te ontwikkelen. Middels deze technologie kunnen relevante doelgroepen (scholieren, technici, kandidaten) zien, voelen, maar vooral beleven hoe mooi het vak van een techneut bij Alliander is. In zes 360-graden-films is de deelnemer onderdeel van één van de technische functies en kijkt mee met een collega. Hoog in de mast, diep in de grond of achter de tekentafel er is ‘ruimte voor jouw energie’.

Deze experience wordt ingezet:

  • Tijdens gastcolleges en studiekeuzebeurzen om scholieren te laten ervaren hoe gaaf de sector, het werk en bedrijf zijn.
  • Tijdens de sollicitatieprocedure voor een unieke candidate experience.
  • Voor het referral programma om collega’s te enthousiasmeren en activeren.
  • Voor employer branding. Op de wba.com en via social media kanalen. Middels speciaal ontwikkelde banners, apps en websites kan iedereen, altijd en overal via de computer of via een mobile device het werk van een techneut ervaren.

Wat was het resultaat van de case?

De resultaten zijn boven verwachting:

Voorlichting
De Experience wordt ingezet op beurzen (bv NCB), studiekeuzedagen (ROC-Universiteit) en meets&greets. Tientallen sollicitaties voor starters vacatures, events en stages zijn ontvangen. Concreet voorbeeld: In september is er een klas met 11 afgestuurde havisten gestart die mede door de VR experience voor een leer/werk traject bij Alliander hebben gekozen.

Employer branding
Middels speciaal ontwikkelde banners zijn van januari t/m mei 2018 via Facebook en LinkedIn 300.000+ technici bereikt. Daarvan hebben 5.024 technici een VR film helemaal afgekeken (99,4% via mobiele telefoon), 563 keer zijn films geliked en 3.699 technici hebben hierdoor werkenbijalliander.com bezocht.
Op wba.com zijn de VR films meer dan 5.519 keer bekeken door ruim 4.118 bezoekers. Naast de toename van het aantal sollicitaties voor technische vacatures (504 vs 452 in 2017) is er met name een significante verbetering in het proces en de candidate experience bereikt. Resulterend in een verdubbeling van de hires 2018 tov 2017! (2018: 86 hires, 2017: 46 hires).

Internal branding
In januari hebben 2500 technici een VR bril thuis ontvangen. Effect: 52 gekwalificeerde techneuten aanbevolen voor het referralprogramma waarvan 25 technici aangenomen (2017: 71 aanbevolen, 5 aangenomen). Reacties zijn zeer positief, Bijvoorbeeld op social: “Hoeveel werkgevers sturen je een VR-kijkdoos om te laten zien hoe leuk je werk is? We zijn op zoek naar mensen”.

Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?

Misschien wel de belangrijkste reden is dat de experience onderdeel is van een breder programma, en bijdraagt aan korte- en lange termijndoelen:

  1. Interesseren van leerlingen & studenten in de techniek
  2. Verhogen interne trots & employee advocacy
  3. Versterken Employer Brand van Alliander en de energiesector
  4. Succesvol maken van het het referralprogramma
  5. Onvergetelijke candidate experience
  6. Verhogen sollicitaties & hires

Maar ook zeker omdat de VR experience een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de waardering voor onze techneuten omdat het vaak onzichtbare infra werk, de trots en het vakmanschap zichtbaar zijn gemaakt.

Het gebruik van Virtual Reality voor de gehele candidate journey (pre-werving-hire) uniek is in Nederland en volgens ons ook uniek in de wereld. Dit is ook door (inter)nationale media gezien, zoals EenVandaag (NL), AD(NL), Telegraaf (NL), NRC (NL) ere.net (USA), HRprakijk (NL), HRmagzine (BE) en door diverse vakcongressen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Vanuit Alliander hebben onze eigen technici een belangrijke rol gespeeld om deze film mogelijk te maken.

Een intern projectteam bestaande uit: Marnix de Groot (recruitment), Nathalie van der Wulp (merkspecialist), Grieta Eshuis (projectmanager) en Dian Hoes (online) hebben zich beziggehouden met het script, de productie en de distributie van de film.

VIEMR is de externe partij die het script, regie, productie en de montage van de films heeft gedaan en heeft meegedacht over de distributie van het geheel.

Infocaster en MrWork zijn verantwoordelijk voor de social-media-campagne.

Het recruitmentteam is de dagelijkse gebruiker van de 360/VR-Experience en enthousiasmeert hiermee verschillende doelgroepen.

[thrive_leads id=’9022′]

Vorig artikel

Vendor Management System (VMS) automatisering (Bullhorn)

Volgend artikel

Zeven Duitse recruitment tech start-ups om in de gaten te houden

Gerelateerde Artikelen

Campusrecruitment, predictive hiring en retentie in één (The Selection Lab)
Inzendingen 2018

Campusrecruitment, predictive hiring en retentie in één (The Selection Lab)

Door Redactie
13 september 2018
Smart Recruitment Technology – Inzicht in de gehele recruitmentfunnel (VONQ)
Inzendingen 2018

Smart Recruitment Technology – Inzicht in de gehele recruitmentfunnel (VONQ)

Door Redactie
13 september 2018
Tigris – Het flexplatform voor flexbureaus (Tigris)
Inzendingen 2018

Tigris – Het flexplatform voor flexbureaus (Tigris)

Door Redactie
13 september 2018
Recruitmentcase A.S. Watson Benelux (Kruidvat, Trekpleister, ICI PARIS XL) (A.S. Watson Benelux)
Inzendingen 2018

Recruitmentcase A.S. Watson Benelux (Kruidvat, Trekpleister, ICI PARIS XL) (A.S. Watson Benelux)

Door Redactie
13 september 2018

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Budget voor recruitmenttechnologie daalt licht, corporates en bureaus eindelijk gelijk

Budget voor recruitmenttechnologie daalt licht, corporates en bureaus eindelijk gelijk

17 oktober 2025
Mees Van ‘t Hoff (Teamtailor): ‘Outperform betekent elke dag samen beter worden’

Mees Van ‘t Hoff (Teamtailor): ‘Outperform betekent elke dag samen beter worden’

16 oktober 2025
Lucas Meijer (Spadework): 'Niet meer zoeken, maar je ATS vragen stellen'

Lucas Meijer (Spadework): ‘Niet meer zoeken, maar je ATS vragen stellen’

15 oktober 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

3 oktober 2025
Wat zeggen partijprogramma’s van politieke partijen in 2025 over AI én de arbeidsmarkt?

Wat zeggen partijprogramma’s van politieke partijen in 2025 over AI én de arbeidsmarkt?

23 september 2025
Inzending Awards: ObjectivEye: menselijke werving met hulp van AI (De Nederlandsche Bank)

Inzending Awards: ObjectivEye: menselijke werving met hulp van AI (De Nederlandsche Bank)

10 september 2025
Volgend artikel
Zeven Duitse recruitment tech start-ups om in de gaten te houden

Zeven Duitse recruitment tech start-ups om in de gaten te houden

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Budget voor recruitmenttechnologie daalt licht, corporates en bureaus eindelijk gelijk

Budget voor recruitmenttechnologie daalt licht, corporates en bureaus eindelijk gelijk

17 oktober 2025
Mees Van ‘t Hoff (Teamtailor): ‘Outperform betekent elke dag samen beter worden’

Mees Van ‘t Hoff (Teamtailor): ‘Outperform betekent elke dag samen beter worden’

16 oktober 2025
Lucas Meijer (Spadework): 'Niet meer zoeken, maar je ATS vragen stellen'

Lucas Meijer (Spadework): ‘Niet meer zoeken, maar je ATS vragen stellen’

15 oktober 2025
Waarom 95% van AI-pilots faalt: 5 redenen waarom de ‘GenAI Divide’ ook recruitment raakt

Waarom 95% van AI-pilots faalt: 5 redenen waarom de ‘GenAI Divide’ ook recruitment raakt

14 oktober 2025
Raymond Lemmers: ‘Werk voor recruiters wordt echt leuker’ | Succesvol Werven met AI

Raymond Lemmers: ‘Werk voor recruiters wordt echt leuker’ | Succesvol Werven met AI

13 oktober 2025

Meest gelezen

Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

3 oktober 2025
Wat zeggen partijprogramma’s van politieke partijen in 2025 over AI én de arbeidsmarkt?

Wat zeggen partijprogramma’s van politieke partijen in 2025 over AI én de arbeidsmarkt?

23 september 2025
Inzending Awards: ObjectivEye: menselijke werving met hulp van AI (De Nederlandsche Bank)

Inzending Awards: ObjectivEye: menselijke werving met hulp van AI (De Nederlandsche Bank)

10 september 2025
Dit zijn de genomineerden voor de Recruitment Tech Awards 2025

Dit zijn de genomineerden voor de Recruitment Tech Awards 2025

1 oktober 2025
77% van kandidaten waardeert AI-interviews even hoog als gesprekken met recruiters

77% van kandidaten waardeert AI-interviews even hoog als gesprekken met recruiters

29 september 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting (verlengd!)

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Profiteer van 3=2-actie Recruitment Tech Event 2025 t/m 18 september a.s.

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Profiteer van 3=2-actie Recruitment Tech Event 2025 t/m 18 september
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Profiteer t/m 18 september van 3=2-actie Recruitment Tech Event 2025
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Meld je snel nog aan voor RTE25: Na 16 oktober stijgt ticketprijs met € 100,-

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀

Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Let op: Na 16 oktober stijgt RTE25 ticketprijs met € 100,-
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je snel aan: Na 16 oktober stijgt RTE25-ticket met € 100,-
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Tech Event
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark 2026
    • Survey 2025
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland