Middels de 360° VR Experience bereikt Alliander (toekomstige) technici laten zien en voelen, maar vooral beleven hoe mooi het werken bij Alliander is! Lees de hele case van Alliander die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2018.
Case van Alliander
Omschrijving van de case
Alliander is Nederlands grootste netwerkbedrijf en zorgt met 7200 medewerkers ervoor dat de huizen warm zijn en de lichten branden nu en in het duurzame morgen. Door de energietransitie is er een enorme recruitment uitdaging. Alliander moet in 5 jaar ruim 1000 technici werven. Geen energietransitie zonder technisch personeel. De uitdagingen:
- 1000 techneuten werven in een sector met een tekort van 20.000 technici (Aliander, Bouwend Nederland).
- Uit het Employer Brand onderzoek blijkt dat de energiesector laag aantrekkelijk en Alliander gemiddeld aantrekkelijk is (Randstad).
- Steeds minder studenten kiezen voor werken in de techniek en studenten zijn onbekend met werken in energie sector (ING).
- Medewerkers van Alliander zijn in beperkte mate trots op het bedrijf en doen nauwelijks aan referral recruitment (Alliander).
- Alliander scoort laag op de candidate experience van sollicitanten (Alliander).
Het tekort aan technici en de onbekendheid met het bedrijf en de sector zijn aanleiding geweest om een 360°-VR-Experience te ontwikkelen. Middels deze technologie kunnen relevante doelgroepen (scholieren, technici, kandidaten) zien, voelen, maar vooral beleven hoe mooi het vak van een techneut bij Alliander is. In zes 360-graden-films is de deelnemer onderdeel van één van de technische functies en kijkt mee met een collega. Hoog in de mast, diep in de grond of achter de tekentafel er is ‘ruimte voor jouw energie’.
Deze experience wordt ingezet:
- Tijdens gastcolleges en studiekeuzebeurzen om scholieren te laten ervaren hoe gaaf de sector, het werk en bedrijf zijn.
- Tijdens de sollicitatieprocedure voor een unieke candidate experience.
- Voor het referral programma om collega’s te enthousiasmeren en activeren.
- Voor employer branding. Op de wba.com en via social media kanalen. Middels speciaal ontwikkelde banners, apps en websites kan iedereen, altijd en overal via de computer of via een mobile device het werk van een techneut ervaren.
Wat was het resultaat van de case?
De resultaten zijn boven verwachting:
Voorlichting
De Experience wordt ingezet op beurzen (bv NCB), studiekeuzedagen (ROC-Universiteit) en meets&greets. Tientallen sollicitaties voor starters vacatures, events en stages zijn ontvangen. Concreet voorbeeld: In september is er een klas met 11 afgestuurde havisten gestart die mede door de VR experience voor een leer/werk traject bij Alliander hebben gekozen.
Employer branding
Middels speciaal ontwikkelde banners zijn van januari t/m mei 2018 via Facebook en LinkedIn 300.000+ technici bereikt. Daarvan hebben 5.024 technici een VR film helemaal afgekeken (99,4% via mobiele telefoon), 563 keer zijn films geliked en 3.699 technici hebben hierdoor werkenbijalliander.com bezocht.
Op wba.com zijn de VR films meer dan 5.519 keer bekeken door ruim 4.118 bezoekers. Naast de toename van het aantal sollicitaties voor technische vacatures (504 vs 452 in 2017) is er met name een significante verbetering in het proces en de candidate experience bereikt. Resulterend in een verdubbeling van de hires 2018 tov 2017! (2018: 86 hires, 2017: 46 hires).
Internal branding
In januari hebben 2500 technici een VR bril thuis ontvangen. Effect: 52 gekwalificeerde techneuten aanbevolen voor het referralprogramma waarvan 25 technici aangenomen (2017: 71 aanbevolen, 5 aangenomen). Reacties zijn zeer positief, Bijvoorbeeld op social: “Hoeveel werkgevers sturen je een VR-kijkdoos om te laten zien hoe leuk je werk is? We zijn op zoek naar mensen”.
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
Misschien wel de belangrijkste reden is dat de experience onderdeel is van een breder programma, en bijdraagt aan korte- en lange termijndoelen:
- Interesseren van leerlingen & studenten in de techniek
- Verhogen interne trots & employee advocacy
- Versterken Employer Brand van Alliander en de energiesector
- Succesvol maken van het het referralprogramma
- Onvergetelijke candidate experience
- Verhogen sollicitaties & hires
Maar ook zeker omdat de VR experience een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de waardering voor onze techneuten omdat het vaak onzichtbare infra werk, de trots en het vakmanschap zichtbaar zijn gemaakt.
Het gebruik van Virtual Reality voor de gehele candidate journey (pre-werving-hire) uniek is in Nederland en volgens ons ook uniek in de wereld. Dit is ook door (inter)nationale media gezien, zoals EenVandaag (NL), AD(NL), Telegraaf (NL), NRC (NL) ere.net (USA), HRprakijk (NL), HRmagzine (BE) en door diverse vakcongressen.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Vanuit Alliander hebben onze eigen technici een belangrijke rol gespeeld om deze film mogelijk te maken.
Een intern projectteam bestaande uit: Marnix de Groot (recruitment), Nathalie van der Wulp (merkspecialist), Grieta Eshuis (projectmanager) en Dian Hoes (online) hebben zich beziggehouden met het script, de productie en de distributie van de film.
VIEMR is de externe partij die het script, regie, productie en de montage van de films heeft gedaan en heeft meegedacht over de distributie van het geheel.
Infocaster en MrWork zijn verantwoordelijk voor de social-media-campagne.
Het recruitmentteam is de dagelijkse gebruiker van de 360/VR-Experience en enthousiasmeert hiermee verschillende doelgroepen.
[thrive_leads id=’9022′]